Μεθοδολογία της έρευνας στην Τεκμηριωμένη Ιατρική

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜεθοδολογία της έρευνας στην Τεκμηριωμένη Ιατρική / Principles of evidence - based Medicine
ΚωδικόςΤΙΜΚΝΑ003
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Μπεκιάρη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021897

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Καρδιονεφρομεταβολικά Νοσήματα: Η Σύνδεση της Τεκμηριωμένης Ιατρικής με την Ιατρική Ακριβείας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 29
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜεθοδολογία της έρευνας στην Τεκμηριωμένη Ιατρική
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Θωμας Καραγιαννης
Class ID
600241584
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να: •να αντιλαμβάνονται και να χρησιμοποιούν βασικούς όρους της κλινικής επιδημιολογίας (επίπτωση, επιπολασμός, αναλογία κινδύνου, αναλογία συμπληρωματικών πιθανοτήτων, μέση διαφορά) •να μπορούν να μετασχηματίσουν κλινικά περιστατικά σε ορθά διατυπωμένα ερευνητικά ερωτήματα •να καταστρώνουν στρατηγικές αναζήτησης πρωτογενών και δευτερογενών στοιχείων στις βιβλιογραφικές βάσεις •να αντιλαμβάνονται τους βασικούς τύπους μελετών (μελέτες παρατήρησης συμπεριλαμβανομένων μελετών χρονικής στιγμής, κοόρτης και ασθενών μαρτύρων αλλά και μελέτες παρέμβασης συμπεριλαμβανομένων των τυχαιοποιημένων κλινικών δοκιμών) •να γνωρίζουν τα στάδια που απαιτούνται για μία συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση της βιβλιογραφίας για ένα κλινικό ερώτημα •να μπορούν να αξιολογήσουν μελέτες διαγνωστικής ακρίβειας και να εξοικειωθούν με τα αντίστοιχα μέτρα (ευαισθησία, ειδικότητα, θετική και αρνητική προγνωστική αξία, λόγοι πιθανοφάνειας) •να κάνουν μία συνολική κριτική αξιολόγηση των στοιχείων (critical appraisal) και να ελέγχουν το επίπεδο τεκμηρίωσης των ιατρικών συστάσεων (level of evidence)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
•Διατύπωση κλινικού ερωτήματος & παραδείγματα •Είδη μελετών •Αναζήτηση βιβλιογραφίας & πρακτική εξάσκηση στο PubMed •Μελέτες παρατήρησης & CASP ( critical appraisal skills program) •Τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές & CASP •Μέτρα διαγνωστικής ακρίβειας •Συστηματικές ανασκοπήσεις & μετα-αναλύσεις, κατευθυντήριες οδηγίες για την παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων (EQUATOR) •CASP συστηματικής ανασκόπησης & μετα-ανάλυσης
Λέξεις Κλειδιά
κλινικό ερώτημα, μελέτες παρατήρησης, κλινικές δοκιμές, ανασκόπηση, μετα-ανάλυση, CASP
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση PowerPoint (αρχεία .ppt, .pptx, .pdf) Παραγωγή αρχείων διαφανειών και σχολιασμού (voice-over) (αρχεία .mp4) Παροχή / πρόσβαση σε πολυμεσικού υλικό (άρθρα, ιστοσελίδες, βίντεο) (e-learning) Επικοινωνία μέσω onlinefora (e-learning)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις60
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Εξετάσεις10
Σύνολο130
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται είτε με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου μέσω της πλατφόρμας e-learning, είτε με γραπτή ατομική εργασία στο γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος η οποία επίσης παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου. Η επιλογή του τρόπου εξέτασης ορίζεται από τον συντονιστή του μαθήματος. Κατά την γραπτή εξέταση η συνολική βαθμολογία ανάγεται σε ποσοστό επί τοις εκατό, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι όλες οι ερωτήσεις είναι ισάξιες. Κατά την εξέταση με γραπτή εργασία, η συνολική βαθμολογία ανάγεται σε ποσοστό επι τοις εκατό, και η εργασία αξιολογείται ως προς την ικανότητα του εξεταζόμενου να: - Παρουσιάσει βασικά εισαγωγικά στοιχεία (20%) - Χρησιμοποιήσει κατάλληλη γλώσσα και ορολογία (20%) - Παρουσιάσει κατάλληλες ερευνητικές πηγές (20%) - Εξάγει συμπεράσματα από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας (20%) - Ακολουθήσει κατάλληλη δομή στο κείμενο (20%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Οι διαφάνειες των διαλέξεών (σε ppt ή pdf), καθώς και οι βεντεοσκοπήσεις των διαλέξεων του μαθήματος, που αναρτώνται στο e-learning . 2. Sharon E. Straus και συν. Τεκμηριωμένη Ιατρική, Τρίτη Έκδοση, Ροτόντα, 2010. 3. Guyatt et al. Users' Guides to the Medical Literature: A Manual for Evidence-Based Clinical Practice, 3rd ed. American Medical Association, 2015. 4.Glasziou PP, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice workbook, 2nd edition, Blackwell Publishing, 2003.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-12-2023