Εισαγωγή στη Συγκριτική Γραμματολογία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕισαγωγή στη Συγκριτική Γραμματολογία / Introduction to General and Comparative Literature
Τίτλος στα ΓαλλικάIntroduction à la Littérature Générale et Comparée
ΚωδικόςΥ205
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018602

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 39
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕισαγωγή στη Συγκριτική Γραμματολογία
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600242611

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοSchool of Modern Greek
ΌροφοςBasement
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 1 (107)
ΗμερολόγιοWednesday 08:30 to 11:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Εξοικείωση των φοιτητών με την ιστορία, την ορολογία και τους στόχους της Συγκριτικής Γραμματολογίας - Πρακτική άσκηση των φοιτητών πάνω σε επιλεγμένα αποσπάσματα κειμένων, έτσι ώστε να εξασκούνται σταδιακά στη διακειμενικότητα. -Παρουσίαση εργασιών στην τάξη, έτσι ώστε να επωφελούνται όλοι από την έρευνα της κάθε ομάδας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο μάθημα αυτό ενημερώνει τους φοιτητές για τις βασικές έννοιες της Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας (όπως π.χ. η πρόσληψη, η εξέλιξη των μύθων, κλπ.) και παράλληλα εφαρμόζει στοιχειώδη συγκριτολογική προσέγγιση με την παράλληλη μελέτη ποιημάτων διαφόρων συγγραφέων προερχόμενων από άλλες χώρες, εποχές και κουλτούρες. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΛΑΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 1ο μάθημα: Σε τι συνίσταται η παραδοσιακή (σχολική) προσέγγιση της λογοτεχνίας; Σε τι διαφέρει η συγκριτολογική προσέγγιση και τι νέο κομίζει; Εθνική και παγκόσμια λογοτεχνία. 2ο μάθημα: Συγκριτική φιλολογία (παράλληλη μελέτη λογοτεχνικών έργων) > Συγκριτική γραμματολογία (παράλληλη μελέτη κειμένων, όχι απαραιτήτως αμιγώς λογοτεχνικών) > Συγκριτολογία (παράλληλη μελέτη λογοτεχνικών κειμένων με άλλα καλλιτεχνικά έργα). Τα κύρια αντικείμενα μελέτης της συγκριτικής γραμματολογίας. Ο Γκαίτε και η επινόηση του όρου Weltiliteratur. 3ο μάθημα: Ορολογία & παραδείγματα: λογοτεχνικός κανόνας, δυτικός κανόνας, παραλογοτεχνία, tertium comparationis, διακειμενικότητα, συγκείμενο, κ.ά. 4ο μάθημα: Ιστορική αναδρομή, η σύγκριση ως επιστημονικό εργαλείο : α. οι συγκριτολογικές προσεγγίσεις στο παρελθόν (πχ. αρχαία κείμενα κι αντιπαραβολή δημιουργών), β. η συγκριτολογογία ως αυτόνομο αντικείμενο (πχ. αρχές του 19ου αι.: Schlegel, Comparaison entre la Phèdre de Racine et celle d’Euripide, 1807 και Mme de Staël, De l’Allemagne, 1810 > συγκριτολόγοι πριν την επινόηση του όρου). 5ο μάθημα: Οι δύο τρόποι σύγκρισης κατά τον Peter Zima (1992): α. Η γενετική σύγκριση, και β. Η τυπολογική ή αντιθετική σύγκριση. Μελέτη παραδειγμάτων από υλικό της διδάσκουσας (παραλλαγές αρχαιοελληνικών μύθων ανά τους αιώνες, στρατοπεδική λογοτεχνία, απομνημονεύματα, κ.ά.) και εξέρευση παραδειγμάτων από τις αναγνωστικές εμπειρίες των φοιτητών. 6ο μάθημα: Ορολογία & παραδείγματα: Από την επίδραση στην πρόσληψη και τη διακειμενικότητα, η μετατόπιση από τον συγγραφέα στον αναγνώστη / Πρόσληψη: Τέλη της δεκαετίας του ’60 από τον H.-R. Jauß (παθητική, αναπαραγωγική και δημιουργική πρόσληψη) / Διακειμενικότητα τέλη της δεκαετίας του ’60 από την Julia Kristeva & αρχές της δεκαετίας του ’70 από τον Roland Barthes 7ο μάθημα : Ορολογία & παραδείγματα: Μοτίβα : α. πρωτεύοντα (leitmotiv), και β. δευτερεύοντα / Υλικό / Θέμα. Αποσπάσματα από γνωστά έργα της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας. 8ο μάθημα : Η κατά Αριστοτέλη μίμησις / Τα τρία κύρια γένη : α. ποίηση, β. δραματουργία, γ. πεζογραφία / τα είδη βάσει των κοινών μορφολογικών τους γνωρισμάτων και το πλήθος των υποειδών 9ο μάθημα: Το παράδειγμα του επιστολικού μυθιστορήματος : Lettres portugaises (κι αργότερα Lettres d’une religieuse portugaise), 1669 Samuel Richardson, Clarissa & Pamela, α΄ μισό του 18ου αι. Δύο είδη : α. Το πολυφωνικό επιστολικό μυθιστόρημα (π.χ. Les liaisons dangereuses του Chloderlos de Laclos), και β. το μονοφωνικό επιστολικό μυθιστόρημα (π.χ. Les souffrances du jeune Werther του Goethe) 10ο μάθημα: Παράλληλη μελέτη των πρωταγωνιστών των δύο κλασικών έργων που εκδόθηκαν ταυτόχρονα, στις αρχές του 17ου αι.: α. Σαίξπηρ, Άμλετ και β. Θερβάντες, Δον Κιχώτης Quichotte σύμφωνα με την ομώνυμη προσέγγιση του Ιβάν Τουργκένιεφ 11ο μάθημα : Ορολογία & παραδείγματα: μύθος, υλικό, μοτίβο, μύθυμα, μυθανάλυση & μυθοκριτική / Μελέτη του μύθου του Οιδίποδα (από τον Σοφοκλή στον Παζολίνι και τον Κούτρα, με ενδιάμεσες στάσεις στον Σενέκα, τον Βολταίρο, τον Ντομινίκ, τον Ντύρεματ). Μελέτη χαρακτηριστικών χωρίων από κάθε παραλλαγή/εκδοχή του μύθου. 12ο μάθημα: Παρουσίαση των βασικών θεματικών/ερωτημάτων που πραγματεύεται το εγχειρίδιο του Yves Chevrel, La Littérature Comparée, PuF, συλλ. ‘Que sais-je ?’, Παρίσι 1989 (2009) 13ο μάθημα: Παραδείγματα θεματικών, γενετικών και τυπολογικών/αντιθετικών συγκριτολογικών προσεγγίσεων: α. «Κοινωνίες ζώων στη λογοτεχνία – αλληγορίες των ανθρώπινων κοινωνιών με παραδείγματα από την ευρωπαϊκή λογοτεχνία» (από τον Αίσωπο στον Πιερ Μπουλ, με ενδιάμεσους σταθμούς στον Αριστοφάνη, τον Λα Φονταίν, τον Σουίφτ, τον Όργουελ, κ.ά.), και β. « Δυστοπίες: από το Εμείς του Ζαμιάτιν στο 1984 του Όργουελ και το 2084 του Σανσάλ». Υλικό της διδάσκουσας.
Λέξεις Κλειδιά
συγκριτική, μέθοδοι, μύθοι, παγκόσμια, λογοτεχνία, πρόσληψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις130,5
Εργαστηριακή Άσκηση261,0
Εξετάσεις361,4
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
H αξιολόγηση γίνεται ως εξής : 40 % από την συμμετοχή των φοιτητών σε ομαδικές εργασίες στη διάρκεια των μαθημάτων και 60 % από την γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου πάνω σε α) θεωρητικά θέματα (υποχρεωτικά στα γαλλικά)και β) (στα γαλλικά ή στα ελληνικά, κατόπιν επιλογής του φοιτητή) σε ποιήματα που έχουν αναλυθεί στο μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Ελισάβετ Μαμακούκα "ANAΤΡΟΠΕΣ: Αμφισβητώντας το κατεστημένο μέσω της γλώσσας. Raymond Queneau και Παύλος Μάτεσις". Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 2016. ISBN: 978-960-12-2255-4 (στο τμήμα 1 της αντίστοιχης διδάσκουσας) (ξενόγλωσσο εγχειρίδιο που μοιράζεται στο έτερο τμήμα) -Yves Chevrel, La Littérature Comparée, εκδόσεις PuF, ‘Que sais-je ?’, Παρίσι, 1989, Μάιος 2009 (στο τμήμα 2)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Susan Bassnett, Comparative Literature: A critical introduction, ελληνική μετάφραση 2000 : «Συγκριτική Γραμματολογία: Κριτική εισαγωγή», εκδόσεις Πατάκης, 2η έκδοση, Απρίλιος 2011 -Pierre Brunel, La Littérature comparée, εκδόσεις Armand Colin (συλλογικός τόμος), Παρίσι, 1983 -Yves Chevrel, La Littérature Comparée, εκδόσεις PuF, ‘Que sais-je ?’, Παρίσι, 1989, Μάιος 2009, 6η έκδοση-Ζ.Ι. Σιαφλέκης, Συγκριτισμός και Ιστορία της Λογοτεχνίας, εκδόσεις Επικαιρότητα, Αθήνα, 1988, 2η έκδοση
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-11-2023