Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση της διδακτικής διαδρομής οι φοιτητές:
- Θα έχουν μια σφαιρική θεώρηση του δυναμικού τρόπου ύπαρξης, εξέλιξης και μετασχηματισμού της πολιτισμικής διαδικασίας.
- Θα έχουν έρθει σε επαφή με το έργο στοχαστών και ρευμάτων που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε, «διαβάζουμε», διδάσκουμε τον πολιτισμό.
- Θα έχουν αποκτήσει ένα σύνολο σκέψεων και εργαλείων που μπορούν να βοηθήσουν τόσο την κοινωνική αυτογνωσία τους ως μελλόντων δασκάλων όσο και στην ενδυνάμωση της διδακτικής τους σκευής και του αντίστοιχου «μορφωτικού τους κεφαλαίου».
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα ξεκινώντας από διαπιστώσεις κατακτημένες ήδη στο χώρο της θεωρίας της λογοτεχνίας και των πολιτισμικών σπουδών αποπειράται μια πολυεστιακή και πολυφωνική προσέγγιση του δυναμικού τρόπου ύπαρξης, εξέλιξης και μετασχηματισμού της πολιτισμικής διαδικασίας. Γι’ αυτό το σκοπό (εκτός από τις ήδη συγκροτημένες συνεισφορές της κλασικής κοινωνικής θεωρίας) μελετάται το έργο διαφόρων σύγχρονων στοχαστών και ρευμάτων που ασχολήθηκαν ποικιλότροπα με πλευρές και όψεις των πολιτισμικών φαινομένων (Pierre Bourdieu, Norbert Elias, ανθρωπολογικές οπτικές, η μπαχτινική ιστορική ποιητική, ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις, Κριτική θεωρία, η μεταμοντέρνα «συνθήκη» κ.ά.). Ταυτόχρονα με τα παραπάνω γίνεται μια προσπάθεια γείωσης όλων αυτών των θεωρητικών αναλύσεων και εργαλείων στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα σε μια απόπειρα αναζήτησης κάποιων από τις ψηφίδες που συγκροτούν τα πολιτισμικά της πρόσωπα και προσωπεία.
Λέξεις Κλειδιά
κουλτούρα, πολιτισμός, iδεολογία, πολιτισμικές σπουδές, ανθρωπολογία, κοινωνιολογία, δομισμός, ψυχανάλυση, κριτική θεωρία, μεταμοντερνισμός