ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΔΡΩΜΕΝΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΔΡΩΜΕΝΑ / DRAMA/THEATRE PEDAGOGY RESEARCH, PLAY AND AND PERFORMANCES
ΚωδικόςΥΕΙΔ10
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Λενακάκης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600022296

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και Πράξη σε Μεταβαλλόμενα Περιβάλλοντα Μάθησης

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 18
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Τέχνες στην ΕκπαίδευσηΥποχρεωτικό Ειδίκευσης217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΔΡΩΜΕΝΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600243292
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές αναμένεται ότι: -θα είναι σε θέση να αναζητούν στις ελληνικές και διεθνείς βάσεις δεδομένων θέματα που σχετίζονται με τη Θεατροπαιδαγωγική και το Παιχνίδι, θα διερευνούν και θα συζητούν τη μεθοδολογία και τη μορφοπαιδευτική επίδραση της Θεατροπαιδαγωγικής και του Παιχνιδιού αφενός στην τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση αφετέρου σε κοινωνικούς χώρους και σε χώρους πολιτισμού θα συνοψίζουν κείμενα, θα εκπονούν ερευνητικά σχέδια, θα σχεδιάζουν και θα υλοποιούν προγράμματα εμψύχωσης σε διαφορετικές ομάδες, θα εκπονούν ερευνητικές εργασίες, θα παρουσιάζουν με πειθώ τα πορίσματα της έρευνάς τους.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Είδη και μορφές θεατροπαιδαγωγικής έρευνας, είδη και μορφές του παιχνιδιού και της σχέσης του με το παιδί, εκπόνηση ερευνητικών σχεδίων που διαπραγματεύονται το παιχνίδι και το θέατρο σε εκπαιδευτικό πλαίσιο, θεατροπαιδαγωγική θεωρία και η σχέση της με το θέατρο και τις σύγχρονες τάσεις παραστατικότητας, μορφές και είδη του θεάτρου στην εκπαίδευση με έμφαση στο θέατρο για ανήλικους θεατές, μεθοδολογία οργάνωσης θεατροπαιδαγωγικού δρώμενου, ερευνητικές μέθοδοι και εργαλεία συλλογής και ανάλυσης δεδομένων με έμφαση στο ποιοτικό παράδειγμα, ερευνητικά σχέδια και εργασίες για τον κοινωνικό και διαπολιτισμικό χαρακτήρα του θεάτρου, τον ρόλο της αισθητικής μάθησης και το καλλιτεχνικό-δημιουργικό συμβάν, προγράμματα σπουδών του θεάτρου στην εκπαίδευση, διεπιστημονικές και πολύτεχνες συνέργειες.
Λέξεις Κλειδιά
είδη και μορφές θεατροπαιδαγωγικής έρευνας, είδη και μορφές δρώμενων πολιτισμού, τέχνες στην εκπαίδευση, παιχνίδι, πολύτεχνες δράσεις σε εκπαιδευτικό πλαίσιο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Προβολή αρχείων κειμένου (pptx κ.ά.), εικόνας (φωτογραφίες, βίντεο), ήχου (μουσική, podcast κ.ά.), βιντεοσκόπηση, ηχογράφηση εργαστηριακών δράσεων, χρήση πλατφόρμας elearning για ανάρτηση υλικού, ανακοινώσεων και επικοινωνίας με τις/ους φοιτήτριες/τές, καθώς και για τη διενέργεια quiz, υποβολής εργασιών κτλ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Εργαστηριακή Άσκηση110,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο301,2
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις170,7
Σύνολο1877,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση στο μάθημα γίνεται καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου μέσω ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών που εστιάζονται στη μελέτη και την έρευνα θεατροπαιδαγωγικών ζητημάτων στην τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση αλλά και σε κοινωνικούς χώρους και χώρους πολιτισμού. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ερευνητική εργασία, στην κατάκτηση εργαλείων διερεύνησης, κατανόησης και αξιολόγησης του θεατροπαιδαγωγικού φαινομένου και του μορφοπλαστικού χαρακτήρα του παιχνιδιού.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Κλινική Εξέταση Ασθενούς (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
--Γραμματάς, Θ., Λενακάκης, Α., Μπεκιάρης, Γ., Τζαμαριάς, Π., Φραγκή, Μ., & Χολέβα, Α. (2011). Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιστημονικό Πεδίο: Πολιτισμός και Τέχνες στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ηλεκτρονική έκδοση στο: http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php). --Fischer-Lichte, E. (2008). The transformative power of performance: a new aesthetics. Routledge. --Κοντογιάννη, Α. (2008). Μαύρη αγελάδα, άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα. Τόπος. --Kondoyianni, A., Lenakakis, A., & Tsiotsos, N. (2013). Intercultural and Lifelong Learning based on Educational Drama. Prepositions for Multidimensional Research Projects. Scenario, VII(2), 27-46 (Βλ. στο: http://research.ucc.ie/scenario/2013/02/KondoyianniLenakakisTsiotsos/03/en). --Λενακάκης, Α. (2013). Η μορφοπαιδευτική αξία του παιχνιδιού και του θεάτρου στην εκπαίδευση. Στο Θ. Γραμματάς (Επιμ.), Το θέατρο ως μορφοπαιδευτικό αγαθό και καλλιτεχνική έκφραση στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία. Εγχειρίδιο για το Πρόγραμμα "Θαλής" (σσ. 58-77). Αθήνα: ΕΚΠΑ. --Λενακάκης, Α. (2013). Ο Θεατροπαιδαγωγός: Το προφίλ ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού. Στο Θ. Γραμματάς (Επιμ.), Το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Καλλιτεχνική έκφραση και Παιδαγωγία (σσ. 172-215). Αθήνα: Διάδραση. --Γραμματάς, Θ., Λενακάκης, Α., Μπεκιάρης, Γ., Τζαμαριάς, Π., Φραγκή, Μ., & Χολέβα, Α. (2011). Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιστημονικό Πεδίο: Πολιτισμός και Τέχνες στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ηλεκτρονική έκδοση στο: http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php). --Lenakakis, A. (2004). Paedagogus ludens. Erweiterte Handlungskompetenz von Lehrer(inne)n durch Spiel- und Theaterpädagogik. Berlin u.a.: Schibri. --Λενακάκης, Α., & Παρούση, Α. (2019). Η τέχνη του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση. Παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων. Gutenberg. --Neelands, J. (2004) Miracles are happening: beyond the rhetoric of transformation in the Western traditions of drama education. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 9(1), 47-56. http://dx.doi.org/10.1080/1356978042000185902 --Neelands, J. (2008). Η πολυμορφία της Δραματικής/Θεατρικής Αγωγής: μοντέλα και στόχοι. Εκπαίδευση & Θέατρο, 9, 58-66. http://tinyurl.com/2ql8wp5d --Prendergast, Μ. (2004). Theatre Audience Education or How to See a Play: Toward a Curriculum Theory for Spectatorship in the Performing Arts. Youth Theatre Journal, 18(1), 45-54. http://dx.doi.org/10.1080/08929092.2004.10012563 --Schechner, R. (2013). Performance Studies: an introduction. Routledge. --Somers, J. (2012) Drama in schools Making the educational and artistic argument for its inclusion, retention and development. In N. Govas, M. Katsaridou, & D. Mavreas (Eds.), Theatre & Education. Bonds of solidarity (pp. 110-118). Hellenic Theatre/Drama & Education Network. http://tinyurl.com/2f788ooc
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-03-2023