Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών / Social Sciences Methodology
ΚωδικόςΔΙΥ11
ΣχολήΚοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεωργια Παναγιωτιδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017075

Πρόγραμμα Σπουδών: Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Διακυβέρνηση-Περιφερειακή Ανάπτυξη" 2020

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600244022
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της επιστημολογίας και τις μεθόδους στην κοινωνικο-επιστημονική έρευνα στην κοινωνική έρευνα Να εξοικειωθούν με Επιστημολογικά & γνωσιολογικά ζητήματα Να μπορούν να εκπονούν Αρχειακή έρευνα Να μπορούν να εκπονούν έρευνα από Πρωτογενείς και Δευτερογενείς Πηγές Να μπορούν να κάνουν τεκμηρίωση και κριτική των πηγών Να είναι σε θέση να συγγράψουν επιστημονική εργασία Να εφαρμόζουν τις αρχές της μεθοδολογίας στη μελέτη τους Να οργανώνουν μεθοδολογικά τις εργασίες που θα κληθούν να εκπονήσουν Να πραγματοποιούν ποσοτική και ποιοτική έρευνα Να πραγματοποιούν έρευνα πεδίου Να πραγματοποιούν μελέτη περίπτωσης Να εφαρμόζουν τη μέθοδο SWOT Να εφαρμόζουν ανάλυση PEST Να καταρτίζουν ερωτηματολόγιο Να καταγράφουν και να αναλύουν δεδομένα Να υλοποιούν περιγραφική στατιστική Να αναλύουν Πίνακες διπλής εισόδου Να εφαρμόζουν έλεγχος ανεξαρτησίας chi square
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ο μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωσή τους με τις ερευνητικές μεθόδους που θα τους χρειαστούν κατά την περίοδο των σπουδών τους, ιδίως κατά την συγγραφή των εργασιών τους και την ολοκλήρωση της διπλωματικής τους εργασίας. Το πρώτο μέρος του μαθήματος επιχειρεί να θέσει με συνοπτικό τρόπο βασικά ζητήματα επιστημολογίας των κοινωνικών επιστημών και να παρουσιάσει με εύληπτο τρόπο τις βασικές μεθόδους της ποσοτικής, της ποιοτικής, της έρευνας πεδίου και της μελέτης περίπτωσης. Έτσι, επιτυγχάνεται η κάλυψη σημαντικού εύρους της μεθοδολογικής προβληματικής στις κοινωνικές επιστήμες. Επίσης, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τις προκλήσεις και τους μεθοδολογικούς προσανατολισμούς και αποκτούν επαρκή γνώση του πεδίου της κοινωνικής έρευνας στο σύνολό του. ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Αρχές και μέθοδοι στην κοινωνικο-επιστημονική έρευνα Μεθοδολογία της Ποιοτικής και Ποσοτικής έρευνας Μέθοδος SWOT Ανάλυση PEST Υλοποίηση ερωτηματολόγιου Έρευνα πεδίου Ανάλυση δεδομένων Περιγραφική στατιστική Πίνακες διπλής εισόδου Έλεγχος ανεξαρτησίας Επιστημολογικά & γνωσιολογικά ζητήματα, Αρχειακή έρευνα, Πρωτογενείς και Δευτερογενείς Πηγές, Τεκμηρίωση και κριτική των πηγών Συγγραφή επιστημονικής εργασίας Πειραματικοί Σχεδιασμοί, Focus Group, Delphi Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της χρήσης του διαδικτύου για την διεξαγωγή ερευνών Παλινδρόμηση, συσχέτιση δύο μεταβλητών, ανάλυση με περισσότερες από δύο μεταβλητές (cluster analysis, πολλαπλή ανάλυση αντιστοιχιών κ.α).
Λέξεις Κλειδιά
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ, ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΔΙΟΥ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,5
Εργαστηριακή Άσκηση501,8
Άσκηση Πεδίου250,9
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων501,8
Εκπόνηση μελέτης (project)
Συγγραφή εργασίας / εργασιών802,9
Σύνολο2458,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνει χώρα στα ελληνικά (εκτός των περιπτώσεων αλλοδαπών φοιτητών Erasmus) μέσα από (α) την κατάθεση γραπτής εργασίας στο τέλος του μαθήματος, (β) τις δημόσιες παρουσιάσεις που θα αναλαμβάνουν οι φοιτητές στα σεμινάρια, και (γ) την προφορική εξέταση στο μέσον του εξαμήνου (πρόοδος που συνδυάζει διαμορφωτικές και συμπερασματικές λειτουργίες).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ποσοτικές μέθοδοι / QUantitative methods Achen, C. H., & Shively, W. P. (1995). Cross-level inference. Chicago; London: University of Chicago Press. Aldous, J. M. και R. J. Wilson (2000) Graphs and Applications: An Introductory Approach, Springer Verlag. Anderson, J., Andreadis, I., Dumont, P., De Angelis, A., Fivas, J., Fossen, T., ... & Ladner, A. (2014). Matching Voters with Parties and Candidates: Voting Advice Applications in Comparative Perspective. ECPR Press. Anderson, T. W. & Finn, J. D., (1996). The New Statistical Analysis of Data, Νέα Υόρκη, Springer. Berk, K. N. & Carey, P. (2000) Data Analysis with Microsoft Excel, Pacific Grove, Duxbury Presσ. Biggs, N. L. (1990) Discrete Mathematics, Oxford Science Publications,. Couper M. (2008) Designing effective web surveys Cambridge University Press Cambridge, UK D. J. Bartholomew, F. Steele, I. Moustaki, J. I. Galbraith (2007) Ανάλυση πολυµεταβλητών δεδομένων για κοινωνικές επιστήμες, Επίκεντρο. Grinstead, C. M. και J. L. Snell, (1997) Introduction to Probability, American Mathematical Society. Javeau, C. (1996) Η έρευνα µε ερωτηματολόγιο, Tυπωθήτω. King, G. (1997). A solution to the ecological inference problem: Reconstructing individual behavior from aggregate data. Princeton, N.J.: Princeton University Press. King, G., Tanner, M. A., & Rosen, O. (2004). Ecological inference: New methodological strategies. Cambridge ; New York: Cambridge University Press. Norusis, (2005) Οδηγός ανάλυσης δεδομένων µε το SPSS, Κλειδάριθµος. Paulos, J.Α. (1996) A Mathematician Reads the Newspaper, Turtleback Books-Demco Media. Sue, V. M., & Ritter, L. A. (2012). Conducting online surveys. Sage. Thousand Oaks, CA, USA Αγγελής, E. και Γ. Mπλέρης (2003) Διακριτά μαθηματικά, Tζιόλα,. Καλαµατιανού, A. (2003) Κοινωνική στατιστική, Aθήνα, Παπαζήσης, 2003. Καραπιστόλης, Δ. (2001) Ανάλυση δεδομένων και έρευνα αγοράς, Ανικούλας. Μπαγιάτης, Κ., Μωϋσιάδης, Χ., Τσάντας, Ν., Χατζηπαντελής, Θ. (2005) H ανάλυση δεδομένων µε τη χρήση στατιστικών πακέτων, Ζήτη. Παπαδηµητρίου, Γ. (2007) Η ανάλυση δεδομένων, Tυπωθήτω. Χατζηπαντελής, Θ, & Ι. Ανδρεάδης (2005) Μαθηματικά στις Πολιτικές Επιστήμες, Εκδόσεις Ζήτη. Ποιοτικές μέθοδοι / Qualitative methods Berg, B.L. (2001) Qualitative Research Methods for the Social Sciences, Βοστώνη: Allyn& Bacon. Bogner, A., Littig, B. & Menz, W. (2009) ‘Introduction: Expert Interviews – An Introduction to a New Methodological Debate’, στοBogner, A., Littig, B. &Menz, W. (επιμ.) Interviewing Experts, Χάμπσαιρ: Palgrave Macmillan. Bogner, A. & Menz, W. (2009) ‘The Theory-Generating Expert Interview: Epistemological Interest, Forms of Knowledge, Interaction’, στοBogner, A., Littig, B. &Menz, W. (επιμ.) Interviewing Experts, Χάμπσαιρ: Palgrave Macmillan. Bryman, Α. (1988) Quantity and Quality in Social Research, Λονδίνο: Routledge. Bryman, A. (2012) Social Research Methods, τέταρτη έκδοση, Οξφόρδη: Oxford University Press. Busse, G. (2003) ‘Leitfadengestόtzte, qualitative Telefoninterviews’ στο Katenkamp, O., Kopp, R. & Schrader, A. (επιμ) PraxishandbuchEmpirischeSozialforschung (Muenster u.a.: LIT). Christman, G.B. (2009) ‘Expert Interviews on the Telephone: A Difficult Undertaking’, στοBogner, A., Littig, B. &Menz, W. (επιμ.) Interviewing Experts, Χάμπσαιρ: Palgrave Macmillan. Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (επιμ.) (2000) Handbook of Qualitative Research,δεύτερηέκδοση, Thousand Oaks, CA: Sage. Fairclough, N. (2001) ‘Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research’, στο Meyer, M. &Wodak, R. (επιμ.) Methods of Critical Discourse Analysis, Λονδίνο: Sage. Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (2003). ‘Η ανακάλυψη της βάσιμης θεωρίας’, στο Καλφόπουλος, Κ.Φ. (επιμ.) Η ποιοτική παράδοση στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα: Νήσος. HammersleyM., (2013) WhatisQualitativeResearch?,Λονδίνο: Bloomsbury. Howarth, D. & Stavrakakis, Υ. (2000) ‘Introducing Discourse Theory and Political Analysis’, στοHowarth, D., Norval, Al. & Stavrakakis, Y. (επιμ.) Discourse Theory and Political Analysis: Identities, Hegemonies and Social Change, Manchester &ΝέαΥόρκη: Manchester University Press - St Martin’s Press. Ιωσηφίδης, Θ. & Σπυριδάκης, Μ. (επιμ.) (2006) Ποιοτική κοινωνική έρευνα: Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων, Αθήνα: Κριτική. Kuhn, T.S. (1962) The Structure of Scientific Revolutions, Chicago: University of Chicago Press. Legard R., Keegan J. & Wart, K. (2003) ‘In-depth Interviews’, στο Ritchie, J. & Lewis, J. (επιμ.) Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, Λονδίνο: Sage. Λάζος, Γ. (1998) Το πρόβλημα της ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Θεωρία και Πράξη, Αθήνα: Παπαζήσης. Λυδάκη, Α. (2012) Ποιοτικές μέθοδοι της κοινωνικής έρευνας (νέα έκδοση συμπληρωμένη), Αθήνα: Καστανιώτης. Mason, J. (2008) Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Meyer, M. (2001) ‘Between Theory, Method, and Politics: Positioning of the Approaches to CDA’, στο Meyer, M. &Wodak, R. (επιμ.) Methods of Critical Discourse Analysis, Λονδίνο: Sage. Phillips, L. & Jorgensen, M. (2002) Discourse Analysis as Theory and Method, Λονδίνο: Sage. Potter, J. & Hepburn, A. (2005) ‘Qualitative Interviews in Psychology: Problems and Possibilities’, Qualitative Research in Psychology, 2(4), 281–307. Πούρκος , Α.Μ. (2010α) «Η έννοια της θεωρίας και ο ρόλος της στην έρευνα των κοινωνικών επιστημών: Οι ‘κρίσεις’ και τα βασικά ‘παραδείγματα’», στο Πούρκος, Α.Μ. & Δαφέρμος, Μ. (επιμ.) Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Αθήνα: Τόπος. Πούρκος, Α.Μ. (2010β) «Η διαμάχη μεταξύ ποιοτικής κα ποσοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Διερευνώντας τις προοπτικές στη μεθοδολογία και τον ερευνηντικό σχεδιασμό», στο Πούρκος, Α.Μ. & Δαφέρμος, Μ. (επιμ.) Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Αθήνα: Τόπος. Πούρκος, Α.Μ. & Δαφέρμος, Μ. (επιμ.) (2010) Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Αθήνα: Τόπος. Ritchie J. (2003) ‘The Applications of Qualitative Methods to Social Research’, στο Ritchie, J. & Lewis, J. (επιμ.) Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, Λονδίνο: Sage. Ritchie J., Lewis, J. & Gillian, E. (2003) ‘Designing and Selecting Samples’, στο Ritchie, J. & Lewis, J. (επιμ) Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, Λονδίνο: Sage. Schostak, J. (2006) Interviewing and Representation in Qualitative Research, Νέα Υόρκη: Open University Press. Seidman, I. (2006) Interviewing as Qualitative Research. A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences, Νέα Υόρκη: Irving Teachers College Press. Snape, D. & Spencer, L. (2003) ‘The Foundations of Qualitative Research’, στο Ritchie, J. & Lewis, J. (επιμ.) Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, Λονδίνο: Sage. Talja, S. (1999) ‘Analyzing Qualitative Interview Data: The Discourse Analytic Method’, Library &Information Science Research, 21(4), 459–477. Thompson, C.B. & Walker, B.L. (1998) ‘Basics of Research (Part 12): Qualitative Research’, Air Medical Journal,17(2), 65-70. Τσιώλης, Γ. (2014) Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα, Αθήνα: Κριτική. Φραγκιαδάκη Ε. (2010) «Θεμελιωμένη θεωρία: Ανασκόπηση των σύγχρονων προσεγγίσεων και μεθοδολογικά ζητήματα», στο Πούρκος, Α.Μ. & Δαφέρμος, Μ. (επιμ.) Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα, Αθήνα: Τόπος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-12-2022