Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ / EUROPEAN ART FROM RENAISSANCE TO THE PRESENT
ΚωδικόςΑΙΤ652
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019208

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 111
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό Ειδίκευσης536
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600244046
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Εισαγωγή των φοιτητών στην τέχνη του μοντερνισμού μέσα από τη διδασκαλία του έργου των μεγάλων δασκαλών του 19ου αιώνα, οι οποίοι διαμόρφωσαν συνθήκες επικράτησης του μοντερισμού. - Γνωριμία με την τέχνη καλλιτεχνικών κινημάτων από το τέλος του 19ού αιώνα μέχρι τις αρχές του 20ού.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι αρχές της μιμητικής αναπαραγωγής του υλικού περιβάλλοντος των συνθέσεων της ακαδημαϊκής τέχνης θα τεθούν υπό αμφισβήτηση με το έργο των καλλιτεχνών του Μοντερνισμού. Το κίνημα του Ιμπρεσιονισμού αποτελεί την αφετηρία του μαθήματος. Η Ευρωπαϊκή Τέχνη από το 1880 έως τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σκοπός του μαθήματος είναι να δειχτούν τα καλλιτεχνικά κινήματα και ρεύματα που αναδύονται μέσα από τις πολιτικές, κοινωνικές συνθήκες καθώς και οι επιστημονικές προϋποθέσεις για την εξέλιξη της τέχνης ειδικά κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου και των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Πιο αναλυτικά οι εισηγήσεις οργανώνονται ως εξής: • Εισαγωγή • Χαρακτηριστικά του Μοντερνισμού στις εικαστικές τέχνες • 1η τομή: Ιμπρεσιονισμός • Μετά-Ιμπρεσιονισμός • Εξπρεσιονισμός: Γέφυρα • Φωβισμός Henri Matisse • Γαλάζιος Καβαλάρης • Κυβισμός: George Braque (1882-1963), Pablo Picasso (1881-1973) • Αφαίρεση: Wassily Kandinsky (1866-1944) Kazimir Malevich (1878-1936): Σουπρεματισμός Ενδεικτική Βιβλιογραφία Arnason H. H., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική, Φωτογραφία, Μ. Παπανικολάου (επιμ.), Φ. Κοκαβέσης (μτφρ.), Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής 1995 Zarra I., Kazimir Malevich. Some aspects on the adventures of Suprematism, Verlag/Publisher: Scholars Press, Staarbrücken-Deutscland 2015 Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007 Bell C., ‘The Aisthetic Hypothesis’, στο F. Frascina - C. Harrison (eds.), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, London: The Open University 1982 Buchloh B. H. D., “Figures of Authority, Ciphers of Regression: Notes on the Return of Representation in European Painting”, October, v. 16, Art World Follies, Spring 1981 Chipp H. B., Theories of Modern Art. A Source Book by Artists and Critics, Los Angeles&London: University of California Press-Berkley 1971 Clark Τ. J., Farewell to an Idea. Episodes from a History of Modernism, New Haven&London: Yale University Press, 1999 Cottington D., Cubism in the Shadow of War. The Avant-Garde and Poltics in Paris 1905-1914, New Haven&London: Yale University Press 1998 Crone R. –Moos D., Cazimir Malevich. The Climax of Disclosure, London: Reaktion Books Ltd 1991 Lucie-Smith E., Visual Arts in the Twentieth Century, London: Laurence King Publishing 1996 Χαραλαμπίδης Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 22018 Foster H. –Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Μ. Παπανικολάου (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007
Λέξεις Κλειδιά
Aκαδημαίκή τέχνη, παράδοση, μοντερνισμός, μίμηση, πρωτοτυπια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Α. Χαραλαμπίδης, Η Τέχνη του 20ου αιώνα, Θεσσαλoνίκη: University Studio Press 2018
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnason H. H., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική, Φωτογραφία, Μ. Παπανικολάου (επιμ.), Φ. Κοκαβέσης (μτφρ.), Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής 1995 Zarra I., Kazimir Malevich. Some aspects on the adventures of Suprematism, Verlag/Publisher: Scholars Press, Staarbrücken-Deutscland 2015 Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007 Bell C., ‘The Aisthetic Hypothesis’, στο F. Frascina - C. Harrison (eds.), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, London: The Open University 1982 Buchloh B. H. D., “Figures of Authority, Ciphers of Regression: Notes on the Return of Representation in European Painting”, October, v. 16, Art World Follies, Spring 1981 Chipp H. B., Theories of Modern Art. A Source Book by Artists and Critics, Los Angeles&London: University of California Press-Berkley 1971 Clark Τ. J., Farewell to an Idea. Episodes from a History of Modernism, New Haven&London: Yale University Press, 1999 Cottington D., Cubism in the Shadow of War. The Avant-Garde and Poltics in Paris 1905-1914, New Haven&London: Yale University Press 1998 Crone R. –Moos D., Cazimir Malevich. The Climax of Disclosure, London: Reaktion Books Ltd 1991 Lucie-Smith E., Visual Arts in the Twentieth Century, London: Laurence King Publishing 1996 Χαραλαμπίδης Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 22018 Foster H. –Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Μ. Παπανικολάου (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007. Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-11-2024