Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι αρχές της μιμητικής αναπαραγωγής του υλικού περιβάλλοντος των συνθέσεων της ακαδημαϊκής τέχνης θα τεθούν υπό αμφισβήτηση με το έργο των καλλιτεχνών του Μοντερνισμού. Το κίνημα του Ιμπρεσιονισμού αποτελεί την αφετηρία του μαθήματος. Η Ευρωπαϊκή Τέχνη από το 1880 έως τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σκοπός του μαθήματος είναι να δειχτούν τα καλλιτεχνικά κινήματα και ρεύματα που αναδύονται μέσα από τις πολιτικές, κοινωνικές συνθήκες καθώς και οι επιστημονικές προϋποθέσεις για την εξέλιξη της τέχνης ειδικά κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου και των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Πιο αναλυτικά οι εισηγήσεις οργανώνονται ως εξής: • Εισαγωγή • Χαρακτηριστικά του Μοντερνισμού στις εικαστικές τέχνες • 1η τομή: Ιμπρεσιονισμός • Μετά-Ιμπρεσιονισμός • Εξπρεσιονισμός: Γέφυρα • Φωβισμός Henri Matisse • Γαλάζιος Καβαλάρης • Κυβισμός: George Braque (1882-1963), Pablo Picasso (1881-1973) • Αφαίρεση: Wassily Kandinsky (1866-1944) Kazimir Malevich (1878-1936): Σουπρεματισμός Ενδεικτική Βιβλιογραφία Arnason H. H., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική, Φωτογραφία, Μ. Παπανικολάου (επιμ.), Φ. Κοκαβέσης (μτφρ.), Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής 1995 Zarra I., Kazimir Malevich. Some aspects on the adventures of Suprematism, Verlag/Publisher: Scholars Press, Staarbrücken-Deutscland 2015 Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007 Bell C., ‘The Aisthetic Hypothesis’, στο F. Frascina - C. Harrison (eds.), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, London: The Open University 1982 Buchloh B. H. D., “Figures of Authority, Ciphers of Regression: Notes on the Return of Representation in European Painting”, October, v. 16, Art World Follies, Spring 1981 Chipp H. B., Theories of Modern Art. A Source Book by Artists and Critics, Los Angeles&London: University of California Press-Berkley 1971 Clark Τ. J., Farewell to an Idea. Episodes from a History of Modernism, New Haven&London: Yale University Press, 1999 Cottington D., Cubism in the Shadow of War. The Avant-Garde and Poltics in Paris 1905-1914, New Haven&London: Yale University Press 1998 Crone R. –Moos D., Cazimir Malevich. The Climax of Disclosure, London: Reaktion Books Ltd 1991 Lucie-Smith E., Visual Arts in the Twentieth Century, London: Laurence King Publishing 1996 Χαραλαμπίδης Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 22018 Foster H. –Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Μ. Παπανικολάου (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnason H. H., Ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική, Φωτογραφία, Μ. Παπανικολάου (επιμ.), Φ. Κοκαβέσης (μτφρ.), Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής 1995 Zarra I., Kazimir Malevich. Some aspects on the adventures of Suprematism, Verlag/Publisher: Scholars Press, Staarbrücken-Deutscland 2015 Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007 Bell C., ‘The Aisthetic Hypothesis’, στο F. Frascina - C. Harrison (eds.), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, London: The Open University 1982 Buchloh B. H. D., “Figures of Authority, Ciphers of Regression: Notes on the Return of Representation in European Painting”, October, v. 16, Art World Follies, Spring 1981 Chipp H. B., Theories of Modern Art. A Source Book by Artists and Critics, Los Angeles&London: University of California Press-Berkley 1971 Clark Τ. J., Farewell to an Idea. Episodes from a History of Modernism, New Haven&London: Yale University Press, 1999 Cottington D., Cubism in the Shadow of War. The Avant-Garde and Poltics in Paris 1905-1914, New Haven&London: Yale University Press 1998 Crone R. –Moos D., Cazimir Malevich. The Climax of Disclosure, London: Reaktion Books Ltd 1991 Lucie-Smith E., Visual Arts in the Twentieth Century, London: Laurence King Publishing 1996 Χαραλαμπίδης Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 22018 Foster H. –Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Μ. Παπανικολάου (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007.
Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007