Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι θα
• εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία της ακαδημαϊκής έρευνας
• αναπτύξουν ερευνητικές δεξιότητες με τη γνώση βοηθητικών επιστημών
• γνωρίσουν και θα εξοικειωθούν με τα είδη των πηγών
• ασκηθούν στην κριτική των πηγών
• μάθουν να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη επιστημονικών εργασιών
• μάθουν να συνθέτουν και να παρουσιάζουν γραπτές εργασίες
• εξοικειωθούν με την ακαδημαϊκή ηθική των επιστημονικών εργασιών
• να διαμορφώνουν σχέδια μαθήματος
• να χρησιμοποιούν την ανακλαστική σκέψη τόσο για τη δική τους διδασκαλία αλλά και των άλλων
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ιστορικές πηγές και κριτική εγγράφων. Κριτική χρήση, κατανόηση, ερμηνεία των διαφόρων ιστορικών πηγών (όχι μόνο ελληνόγλωσσων), εκτίμηση της αντικειμενικότητας ή υποκειμενικότητας των έμμεσων πηγών (π. χ. ιστοριογραφικών κειμένων, εγκωμιαστικών και επιταφίων λόγων κ.λ.π.), αναγνώριση ελλειπών ή εσφαλμένων κριτικών εκδόσεων και των πορισμάτων της δευτερεύουσας βιβλιογραφίας που απορρέει από τη χρήση αδύναμων κριτικών εκδόσεων. Γνωριμία με τις βασικές ελληνικές και διεθνείς αρχειακές μονάδες και τους αντίστοιχους ιστότοπους. Ηλεκτρονικές πηγές βιβλιογραφίας. Είδη ιστορικών εργασιών. Πλαγιαρισμός/αντιγραφή και άλλα ηθικά ζητήματα. Μεθοδολογία σύνθεσης και παρουσίασης εργασίας. Βιβλιογραφία και συστήματα παραπομπών. Επισκέψεις: Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Λέξεις Κλειδιά
Πηγές, βοηθητικές επιστήμες, σιγιλλογραφία, έγγραφα, νομικά κείμενα, ιστορική γεωγραφία, προσωπογραφία, σύνθεση, βιβλιογραφία, κριτική, ιστορικές μέθοδοι, αντιγραφή, πλαγιαρισμός
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη:
- η ενεργός και συνεπής συμμετοχή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (ουσιαστική παρακολούθηση, συμμετοχή στη συζήτηση με υποβολή/απάντηση ερωτήσεων και σχολιασμού εκ μέρους των φοιτητών/-τριών)
- συμμετοχή στις ώρες συνεργασίας με τον/την διδάσκων/-ουσα
- η απόδοση των φοιτητών,-τριών κατά την προφορική παρουσίαση της εργασίας τους
- η ποιότητα της γραπτής εργασίας (χρήση επαρκούς βιβλιογραφίας, επαρκής τεκμηρίωση και συνεπές σύστημα παραπομπών, λογική διάρθρωση-δομή κειμένου, ορθή έκφραση χωρίς συντακτικά και γραμματικά σφάλματα).
Μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην ποιότητα της υποβληθείσας γραπτής εργασίας.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
α. Βυζάντιο. Ιστορία και πολιτισμός. Ερευνητικά πορίσματα, τόμος Ζ΄, επιμ. Τηλέμαχος Κ. Λουγγής, Θεσσαλονίκη 2022.
β. Βυζάντιο. Ιστορία και πολιτισμός, τόμος Α΄, επιμ. Τηλέμαχος Κ. Λουγγής, Θεσσαλονίκη 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ο βυζαντινός κόσμος. Α. Η ανατολική Ρωμαική Αυτοκρατορία (330-641), επιμ. C. Morrisson. Β. Η ανατολική Ρωμαική Αυτοκρατορία (641-1204), επιμ. J.-Cl. Cheynet. Αθήνα 2007, 2011
Δ. Ι. Χρηστίδης, Παραθεμάτων παρανοήσεις και κατανοήσεις. Θεσσαλονίκη 1996
The Oxford Dictionary of Byzantium. Oxford – New York 1991
The Oxford Handbook of Byzantine Studies. Oxford 2009
F. Daim (ed.), Byzanz. Historisch-kulturwissenschaftliches Handbuch (Der Neue Pauly. Supplemente 11). Stuttgart 2016