ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ / PRACTICE IN ARCHAEOLOGICAL SITES AND MUSEUMS. SEMINAR
ΚωδικόςΑΚΛ351
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019226

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 21
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600244054
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΚΛ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΡΧ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να έχουν κατοχυρωθεί τα μαθήματα ΑΡΧ151 και ΑΚΛ151.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα (1) μάθουν να ταυτίζουν, να περιγράφουν και να καταγράφουν αρχαία τεχνουργήματα (2) εξοικειωθούν με τις μεθόδους μελέτης, ανάλυσης και ερμηνείας αρχαιολογικών θέσεων και μνημείων της κλασικής αρχαιότητας, καθώς και σχετικών εκθεμάτων μουσείων (3) μάθουν να συνθέτουν και να τεκμηριώνουν γραπτές εργασίες (4) εξασκηθούν στην προφορική παρουσίαση των ιδεών και επιχειρημάτων τους (5) προετοιμαστούν για την παρουσίαση αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσειακών εκθεμάτων στο πλαίσιο διδασκαλίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με ένα οικιστικό σύνολο και συγκεκριμένα στην κατανόηση και εμβάθυνση της τοπογραφίας της αρχαίας Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως την ύστερη αρχαιότητα. Οι φοιτητές/τριες θα ασκηθούν- με επιτόπιες επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης και στα εκθέματα κυρίως του Αρχαιολογικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης αλλά και του Μουσείου της Αρχαίας Αγοράς και μέσω της εκπόνησης επιστημονικών εργασιών,-στην πολεοδομία της αρχαίας Θεσσαλονίκης, την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική, την κεραμική, τα ψηφιδωτά και τις νεκροπόλεις της. Αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν όχι μόνο τα ορατά τμήματα της αρχαίας πόλης, όπως η αρχαία Αγορά της, τα τείχη της, το ανακτορικό συγκρότημα του Γαλερίου, οι νεκροπόλεις της και οι μακεδονικοί τάφοι της, αλλά και οι αστικές δομές της, όπως το θέατρο, το στάδιο, το αρχαίο γυμνάσιο, ο ιππόδρομος, οι αρχαίες συνοικίες της, οι δρόμοι της με τις περίφημες στοές της, όπως η στοά των ειδώλων (Incantadas), τα ιερά της, όπως ο αρχαϊκός ιωνικός ναός της, το Σεραπείο αλλά και οι ιδιωτικές οικίες της. Αρωγός στην «αποκάλυψη» της αρχαίας Θεσσαλονίκης θα είναι και οι υπάρχουσες, ψηφιακές, διαδραστικές εφαρμογές, οι ψηφιακές αναπαραστάσεις και η εικονική πραγματικότητα.
Λέξεις Κλειδιά
Κλασική Αρχαιολογία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, μουσεία, Μουσείο Εκμαγείων, συλλογές, αρχαία Θεσσαλονίκη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με email.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις15
Σεμινάρια45
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων45
Συγγραφή εργασίας / εργασιών45
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και των φοιτητριών βασίζεται σε γραπτή εργασία και την προφορική παρουσίασή της (80%), καθώς και στη συμμετοχή τους στην εξέταση θεμάτων που παρουσιάζονται στο πλαίσιο του μαθήματος (20%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στεφανίδου-Τιβερίου Θ., Όψεις μιας αρχαίας μητρόπολης - δώδεκα αρχαιολογικά κείμενα, Θεσσαλονίκη 2020.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
•Vitti Μ. : Η πολεοδομική εξέλιξη της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως τον Γαλέριο, Αθήνα 1996. •Αδάμ-Βελένη, Π., Θεσσαλονίκη, νεράιδα, βασίλισσα, γοργόνα. Αρχαιολογική περιδιάβαση από την Προϊστορία στην Ύστερη Αρχαιότητα, Θεσσαλονίκη 2001. •Γραμμένος, Δ.Β., Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη 2003. •Δεσπίνης Γ. – Στεφανίδου-Τιβερίου Θ. – Βουτυράς Εμμ. (επιμ.), Κατάλογος γλυπτών του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Ι, Θεσσαλονίκη 1997. •Νίγδελης, P., Επιγραφικά Θεσσαλονίκεια. Συμβολή στην πολιτική και κοινωνική ιστορία της αρχαίας Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη 2006). •Πελεκίδης Ε.: Από την πολιτεία και την κοινωνία της αρχαίας Θεσσαλονίκης, (Επιγραφική μελέτη), Εκδ. Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 1934.
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-09-2022