Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα
-έχουν εξοικείωθεί, μέσα από επιτόπιες επισκέψεις, με τις μεθόδους μελέτης, ανάλυσης και ερμηνείας αρχαιολογικών θέσεων και μνημείων της βυζαντινής και μεταβυζαντινής/ οθωμανικής περιόδου, καθώς και σχετικών εκθεμάτων μουσείων,
- είναι σε θέση να προετοιμάζουν μέσω βιβλιογραφικής έρευνας προφορικές παρουσιάσεις που αφορούν σε αρχαιολογικές θέσεις, μνημεία ή εκθέματα μουσείων,
- αξιοποιούν την πρόσφατη βιβλιογραφία και τις νέες μεθόδους και προσεγγίσεις της αρχαιολογικής επιστήμης για την συγγραφή εργασίας σύμφωνα με τους κανόνες της ισχύουσας επιστημονικής πρακτικής,
-γνωρίζουν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία και τα μουσεία ως συμπλήρωμα της διδασκαλίας στην αίθουσα, αλλά και τις μεθόδους προετοιμασίας και παρουσίασης ενός συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου, μνημείου ή μουσειακού εκθέματος στο πλαίσιο διδασκαλίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αφετηριακό υλικό του μαθήματος θα αποτελέσουν επιλεγμένα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης και εκθέματα από τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Βυζαντινού Πολι¬τι¬σμού της πόλης.
Στόχοι του μαθή¬ματος είναι αφενός η εκ του σύνεγγυς επαφή των φοιτητών με αντι¬προ¬σω¬πευτικά, από χρονολογική και ειδολογική άποψη, μνη¬μειακά και υλικά κατά¬λοιπα του παρελ¬θόντος της Θεσσαλονίκης από τον 4ο έως τον 15ο αιώνα μ.Χ., κυρίως όμως η συστηματική εξοικείωσή τους με την ορθή χρήση της αντί¬στοιχης ο-ρο¬λογίας και τις βασικές αρχές επιστημονικής πραγ¬μά¬τευσης –στον προφο¬ρικό και τον γραπτό λόγο– του αρχαιολογικού μνημείου και αντικειμένου. Παράλληλο μαθησιακό στόχο αποτελεί, επιπλέον, η κατανόηση από τους συμμετέχοντες της ανάγκης διαχείρισης και διαβάθμισης της μεταδιδόμενης αρχαιολογικής πληροφορίας ώστε αυτή να προσαρμόζεται στους εκάστοτε αποδέκτες της (μαθητές, ευρύ κοινό, ειδικούς).
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις και ασκήσεις στην αίθουσα, καθώς και επισκέψεις στα επιλεγμένα μνημεία και στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές θα κληθούν να κάνουν μια σύντομη αλλά περιεκτική προφορική πα¬ρου¬σίαση των εκθεμάτων από τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού που έχουν αναλάβει· στο πέρας των μαθημάτων θα πρέπει αφενός να παραδώσουν αντί¬στοι¬χη γραπτή εργασία μικρής έκτασης, βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση της οποίας θα αποτελέσει ο βαθμός τήρη¬σης των αρχών της επιστημονικής τεχνογραφίας, και αφετέρου να εξεταστούν γραπτώς σε θέματα αρχαιολογικής ορολογίας που αποτέλεσαν αντικείμενο πραγμάτευσης κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Λέξεις Κλειδιά
Βυζαντινή αρχαιολογία, ορολογία, μνημεία, μουσεία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σ. Καλοπίση-Βέρτη – Μ. Παναγιωτίδη-Κεσίσογλου, Πολύγλωσσο εικονογραφημένο λεξικό όρων βυζαντινής αρχιτεκτονικής και Γλυπτικής, Ηράκλειο 2010
A. Μέντζος - Α. Π. Πλιώτα (επιμ.), Αποτυπώματα. Η βυζαντινή Θεσσαλονίκη σε φωτογραφίες και σχέδια της Βρετανικής Σχολής Αθηνών (1888-1910), Θεσσαλονίκη 2016