ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ / SEMINAR IN ARCHAEOLOGY AND ART SPECIALIZATION: HISTORY OF ART
ΚωδικόςΑΙΤ901
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019207

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 19
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΧειμερινό/Εαρινό-7

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600244097
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΖΑΡΡΑΙλιάνα Ζάρρα
2. ΜΥΚΩΝΙΑΤΗΣΙλιάνα Ζάρρα
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΙΤ151 ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
  • ΑΙΤ651 Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
  • ΑΙΤ652 Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Τουλάχιστον 1 μάθημα Ιστορίας της Τέχνης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση δεξιοτήτων στην Ιστορία της Τέχνης με άσκηση στην παραγωγή μικρού επιστημονικού κειμένου ιστορίας και θεωρίας της τέχνης από το αρχικό στάδιο της επιλογής του θέματος ως το τελικό της συγγραφής του κειμένου. Κριτήριο είναι η προσβασιμότητα του αντικειμένου ώστε η επαφή με αυτό να είναι άμεση. - Εξοικείωση των συμμετεχόντων με τις σχέσεις διεθνούς και ελληνικής πρωτοπορίας ώστε να ανιχνεύουν μέσα από τις μορφές τη φυσιογνωμία των συγκλίσεων και αποκλίσεων του τοπικού από το παγκόσμιο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του φροντιστηριακού μαθήματος ειδίκευσης της Ιστορίας της τέχνης, ο φοιτητής/τρια θα εξοικειωθεί με την εξειδικευμένη βιβλιογραφία του γνωστικού πεδίου, την εφαρμογή των πιο έγκυρων μεθοδολογιών για την προσέγγιση εξειδικευμένων ζητημάτων ιστορίας και θεωρίας της τέχνης, την κριτική αξιοποίηση των βιβλιογραφικών πηγών, την άσκηση της συνθετικής σκέψης, καθώς και με τη διαδικασία εκπόνησης μιας εργασίας και την παρουσίασή της με τη μορφή διδασκαλίας. Το φροντιστηριακό μάθημα απευθύνεται σε περιορισμένο αριθμό φοιτητών. Ο τρόπος αξιολόγησης περιλαμβάνει δύο υποχρεωτικά σκέλη: i) προφορική παρουσίαση μιας θεματικής του πεδίου, ελεύθερης επιλογής και ii) την γραπτή υποβολή εντός συγκεκριμένης ημερομηνίας του κειμένου αναφοράς (word) έκτασης 3.000 με υποσελίδιες υποσημειώσεις (προτεινόμενο σύστημα υποσημειώσεων: Chicago style ή Harvard style).
Λέξεις Κλειδιά
πρόσληψη – μητροπολιτική – περιφερειακή τέχνη- πρακτική άσκηση- σύνταξη επιστημονικού κειμένου
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με email.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων67
Φροντιστήριο39
Πρακτική (Τοποθέτηση)
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών35
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στην βαθμολόγηση αξιολογείται: -η επιλογή βιβλιογραφίας - έντυπης ή από τον παγκόσμιο ιστό -και η σωστή χρήση της -η οργάνωση του υλικού και η δομή του κειμένου αναφοράς (word) -η κριτική και η συνθετική ικανότητα του εξεταζόμενου φοιτητή κατά την αξιοποίηση των πηγών -η ορθή χρήση της ιστορικοτεχνικής ορολογίας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Foster H.– Krauss R.– Bois Y.-A. –Buchloh B. H.D., Η τέχνη από το 1900, Μοντερνισμός Αντιμοντερνισμός Μεταμοντερνισμός, Παπανικολάου Μ. (πρόλ.-επιμ.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2007
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αθανασίου Κ. – Καψαμπάλη Κ. – Κονδύλη Μ. – Παρασκευόπουλος Θ., Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Αθήνα, εκδ. νήσος 2004 Antal Fr., Μελέτες ιστορίας της τέχνης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης 1999 Baxandall M., Painting and experience in fifteenth century Italy. A primer the social history of pictorial style, Oxford University Press 21988 Belting H., “Iconic Presence. Images in Religious Traditions”, Material Religion The Journal of Objects, Art and Belief, (2016) vol. 12 Berger J., Η Εικόνα και το Βλέμμα, Κονταράτου Ζ. (μτφρ) Bersani L., The Freudian Body: Psychoanalysis and Art, New York, Columbia University Press 1986 Broude N. – Garrard M.D.(eds), The expanding discourse. Feminism and Art History, Westvew Press 1992 Castelnuovo E., «Η κοινωνική ιστορία της τέχνης ένας απολογισμός», Καρκαγιάννη-Καραμπελιά Β. (μτφρ.), Διπλή Εικόνα 10 Chasseguet-Smirgel J., Pour une Psychanalyse de l’ art et de la creativité, Paris, Payot 1971 Cherry D., Beyond The Frame. Feminism and Visual Culture, Britain 1850-1900 Circulations in the Global History of Art (Thomas DaCosta Kaufmann – Catherine Dossin – Béatrice Joyeux-Pruner eds), USA 2017 Δασκαλοθανάσης Ν., Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα 2012 Δεληγιώρη Α., Σκέψεις και προοπτική. Από το quatrocento στο ηλεκτρονικό novecento, Αθήνα, εκδ. Αλεξάνδρεια 2002 Belting H. – Dilly H. – Kemp W. – Sauerländer W. – Wranke M., Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, (επιμ.), Παπανικολάου Μ. (επιμ. ελληνικής έκδοσης), Γιόκα Λ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Βάνιας 1995 Fernie E. (επιλογή-σχόλια), Art history and its methods. A critical anthology, Hong Gong, Phaidon Press Limited 1996 Finch M., Style in Art History. An Introduction to Theories of Style and Sequence, The Scarecrow Press, Inc. Metuchen, N.J. 1974 Frascina Fr. – Harisson J. (eds), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, New York, Harper and Row 1982 Freeland C., Μα είναι αυτό τέχνη, Αλμπάνη Μ. (μτφρ), Γκέκα Π. (επιμ.), Μουτσόπουλος Θ. (επίμ.), Αθήνα, Πλέθρον 2005 Garb Tamar, Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Siècle France, Thames and Hudson: London 1998 Gombrich E. H., Art and Illusion, Oxford, 1960 -------------------- Meditations on Hobby-horse, London 1963 -------------------- Symbolic Images, London 1978 ------------------- Reflections of the history of art. Views and reviews, Woodfield R. (ed.) Oxford, Phaidon 1987 ------------------- The use of images. Studies in the Social Function of Art and Visual Communication, Singapore 2000 Greenberg Cl., «“American type” Painting», Art and Culture: critical essays, 1961 ----------------- «Modernist Painting», Art and Literature, 4, 1965 Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Κονδύλης Τ. (μτφρ.), Αθήνα, τ. Α-Δ, Κάλβος 1969-70 Hadjinikolaou N., Art History and Class Struggle, London, Pluto Press 1978 Harrison Ch. – Wood P. (eds), Art in theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Cambridge, Blackwell 2003 Χατζηνικολάου Ν., Νοήματα της εικόνας. Μελέτες ιστορίας και θεωρίας της Τέχνης, Ρέθυμνο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 1994 Holub R. C., Θεωρία της Πρόσληψης, Μια κριτική εισαγωγή, Αθήνα, Μεταίχμιο 2001 Iser W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, Baltimore, J. Hopkins University Press 1978 Ivins W., Prints and Visual Communication, Harvard University Press 1953 Jameson Fr., Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, London 1991 Jauss H. R., Towards an Aesthetic of Reception, Bahti T. (μτφρ) University of Minesota Press 1982 ------------- “Tradition, Innovation and Aesthetic Experience” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XLVI, 3, Spring 1988 ---------------- Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα, Πεχλιβάνος Μ. (εισαγωγή, μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα, Εστία 1995 Κείμενα για την Τέχνη, Παππάς Γ. (επιλογή-μτφρ.), Αθήνα, Νεφέλη 1993 Kofman S., The Childhood of Art. An Interpretation of Freud ’s Aesthetics, Woodhull W. (μτφρ.), New York, Columbia University 1988 Les Cahiers du Museé national d’ Art Moderne, «Moderne, Modernité, Modernisme », No 19-20, Juin 1987 Μιχελής Π., Η αρχιτεκτονική ως τέχνη, Αθήνα 1940 Μπένγιαμιν Β., Δοκίμια για την τέχνη, Κούρτοβικ Δ. (μτφρ) Αθήνα 1978 Naef S.- Maffi I.- Shaw W., “ ‘Other Modernities’: Art, Visual Culture and Patrimony Outside the West. An Introduction”, ARTL@S BULLETIN, Vol. 9, Issue 1 (Winter 2020) Pächt O., The Practice of Art History. Reflection on Method, London, Harvey Miller Publishers 1999 Panofsky E., Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of The Renaissance, 1939, London 1972 Panofsky Erwin, Μελέτες Εικονολογίας , Νεφέλη: Αθήνα 1991 Παγκόσμια Τέχνη, τ. 27, Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Εκδοτική Αθηνών 1998 Ouspensky L.– Lossky V., Le sens des icons, Paris 42003 Πρεβελάκης Παντελής, Αρχαία θέματα στη ζωγραφική της Αναγέννησης, ΕΤΕ: Αθήνα 1975 Ρηγοπούλου Π., Το Σώμα. από την ικεσία στην απειλή, Αθήνα, εκδ. Πλέθρον 2003 Roskill M. What is Art History?, London 1982(2) Salinari C., Μαρξ-‘Εγκελς για την τέχνη, Χρυσικόπουλος Στ. (μτφρ), Μαστοράκη Τζ. (επιμ), Αθήνα 1975 Shapiro M., “Style”, Anthropology Today, University of Chicago Press 1953 Tsakiridou C. A., Tradition and Transformation in Christian Art. The Transcultural Icon, New York 2019 Βακαλό Ε., Μοντέρνο- Μεταμοντέρνο, Συνδέσεις και Αποστάσεις Wind E., Τέχνη και αναρχία, Αθήνα: Νεφέλη 1986 Wölfflin H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στιλ στη νεότερη τέχνη, Παπανικολάου Μ. (προλ.), Κοκαβέσης Φ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής 1992(Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, 1915)
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-11-2023