ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ – ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ – ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ / CLASSICAL ARCHAEOLOGY: GEOMETRIC – CLASSICAL PERIOD
ΚωδικόςΑΚΛ501
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019216

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 40
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-7

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ – ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600244131
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΚΛ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΡΧ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
  • ΑΚΛ651 ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ
  • ΑΚΛ652 ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΠΛΑΣΤΙΚΗ
  • ΑΚΛ653 ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΕΡΑΜΙΚΗ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα (1) αποκτήσουν γενικές γνώσεις του υλικού πολιτισμού των πρώιμων ιστορικών, αρχαϊκών και κλασικών χρόνων, (2) μελετήσουν τα τέχνεργα και τις αρχαιολογικές θέσεις σε συνδυασμό με τις γραπτές μαρτυρίες, (3) κατανοήσουν το καλλιτεχνικό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο του αρχαίου ελληνικού υλικού πολιτισμού , (4) παρουσιάσουν σημαντικά μνημεία της γεωμετρικής, αρχαϊκής και κλασικής εποχής, (5) είναι σε θέση να συζητήσουν τη διαπολιτισμική διάδραση των πρώιμων ιστορικών, αρχαϊκών και κλασικών χρόνων και τις επιπτώσεις της στον υλικό πολιτισμό. (6) εξασκηθούν στην προφορική και γραπτή παρουσίαση των ιδεών και επιχειρημάτων τους.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται στις διάφορες εκφάνσεις του ελληνικού πολιτισμού και στις ποικίλες κατηγορίες των υλικών καταλοίπων του κατά το χρονικό διάστημα από την έναρξη των ιστορικών χρόνων έως την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (1100-323 π.Χ.), με έμφαση στην αρχαϊκή (700-480 π.Χ.) και την κλασική (480-323 π.Χ.) περίοδο. Συγκεκριμένα εξετάζονται θέματα που σχετίζονται με τη γένεση και την εξέλιξη της πόλης-κράτους, την ίδρυση των αποικιών στις ακτές της Μεσογείου, του Αιγαίου και του Εύξεινου Πόντου, την ίδρυση και την οργάνωση των τοπικών και πανελλήνιων ιερών, την πολεοδομική οργάνωση, τις ταφικές πρακτικές, την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής (θρησκευτικής και κοσμικής), της πλαστικής, της κεραμικής, της μεγάλης ζωγραφικής, της μεταλλοτεχνίας, της μικροτεχνίας. Εξετάζονται επίσης οι σχέσεις των Ελλήνων με γειτονικούς λαούς, ο ανταγωνισμός και οι ηγεμονικές τάσεις των ελληνικών πόλεων-κρατών που είχαν ως αποτέλεσμα την επικράτηση του βασιλείου της Μακεδονίας και συζητούνται ερμηνευτικά ζητήματα σε σχέση με τις πολιτικές και κοινωνικές δομές, καθώς και θέματα θρησκευτικής, οικονομικής και κοινωνικής οργάνωσης μέσα από τα αρχαιολογικά δεδομένα.
Λέξεις Κλειδιά
Σκοτεινοί αιώνες, αρχαϊκή εποχή, κλασική εποχή, αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμική, μικροτεχνία, πανελλήνια ιερά, πολεοδομία, ταφικές πρακτικές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με e-mails.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων95
Εκπόνηση μελέτης (project)25
Εξετάσεις2.5
Επισκέψεις σε Μουσεία/Αρχαιολογικούς χώρους 22.5
Σύνολο210
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
R. Neer, Τέχνη και αρχαιολογία του ελληνικού κόσμου, μτφρ. Α. Καλλέγια, Αθήνα: εκδ. Καρδαμίτσα, 2018. T. Hölscher,Κλασική Αρχαιολογία, μτφρ. Π. Παπαγεωργίου, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, β΄εκδ. 2019. Chr. Howgego, Η αρχαία ιστορία μέσα από τα νομίσματα, μτφρ. Μ. Ζαχαριάδου, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2009 G. Gruben, Ιερά και ναοί των αρχαίων Ελλήνων, μτφρ. Δ. Ακτσελή, Αθήνα: εκδ. Καρδαμίτσα, β΄ εκδ. 2015. J. Boardman, Η ιστορία των αρχαίων ελληνικών αγγείων, μτφρ. Κ. Κοπανιάς, Αθήνα: εκδ. Πατάκη, 2006. J. Boardman, Ελληνική πλαστική: Αρχαϊκή περίοδος, μτφρ. Ε. Σημαντώνη-Μπουρνιά, Αθήνα: εκδ. Καρδαμίτσα, 1982. J. Boardman, Ελληνική πλαστική: Κλασική περίοδος, μτφρ. Δ. Τσουκλίδου, Αθήνα: εκδ. Καρδαμίτσα, 2002 Μ. Τιβέριος, Ελληνική τέχνη: Αρχαία αγγεία, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1996.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Cl. Rolley, Η ελληνική πλαστική, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα β' εκδ. 2015. J. Boardman, Αθηναϊκά μελανόμορφα αγγεία, εκδ. Καρδαμίτσα,Αθήνα β΄ εκδ. 2001. J. Boardman, Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία: αρχαϊκή περίοδος, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1985. J. Boardman, Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία: κλασική περίοδος, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1995.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-05-2020