Δομή της Γλώσσας και Νόηση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔομή της Γλώσσας και Νόηση / Language Structure and Cognition
ΚωδικόςΓλ 522
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016479

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΥποχρεωτικό2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔομή της Γλώσσας και Νόηση
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600245932
Τύπος Προσφοράς
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες: • να εξοικειωθούν με το πλαίσιο της Γνωσιακής Γλωσσολογίας • να μπορούν να το συγκρίνουν με άλλα πλαίσια μελέτης της γλώσσας • να μπορούν να εφαρμόζουν γνωσιακά εργαλεία στη μελέτη περιοχών της γλώσσας • να μπορούν να εφαρμόζουν γνώσεις (θεωρίας και μεθοδολογίας) σε γλωσσικά δεδομένα προκειμένου να εκπονήσουν ανεξάρτητη έρευνα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρουσιάζει βασικά θέματα που αφορούν το πλαίσιο της Γνωσιακής Γλωσσολογίας και τις εφαρμογές του στη διερεύνηση γλωσσικών ζητημάτων. Ακολουθεί την προσέγγιση της Γραμματικής κατασκευών, σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχει μια αυστηρή διαχωριστική γραμμή μεταξύ γραμματικής και λεξιλογίου και οι συμβατικοί συνδυασμοί μορφής και νοήματος με διάφορους βαθμούς σχηματικότητας (κατασκευές) αποτελούν μια πιο ρεαλιστική αναπαράσταση της γλωσσικής γνώσης. Υπό το πρίσμα μιας ολιστικής και προσανατολισμένης στη χρήση προσέγγισης, εξετάζεται ο ρόλος γνωσιακών μηχανισμών (όπως πρωτοτυπικότητα, μεταφορά, μετωνυμία, ενσώματη νόηση, πλαισίωση) στην ανάλυση φαινομένων όπως η ορισματική δομή, η τροπικότητα, η ιδιωματικότητα, η πολυσημία, ο μη κυριολεκτικός λόγος, κ.λπ. Το μάθημα διερευνά περαιτέρω τη δυναμική του μοντέλου της Γνωσιακής Γλωσσολογίας κάνοντας μια επισκόπηση εφαρμοσμένων και διεπιστημονικών προοπτικών. Για παράδειγμα, η μεταφορά και η μετωνυμία εξετάζονται στην εφαρμογή τους στον πολιτικό λόγο και τη διαφήμιση, τόσο σε γλωσσικούς όσο και σε μη γλωσσικούς τρόπους επικοινωνίας. Επίσης, εξετάζονται σημεία συνάντησης μεταξύ Γραμματικής κατασκευών / Σημασιολογίας πλαισίων και συνεχούς λόγου / εκμάθησης γλώσσας / λεξικογραφίας. Απώτερος στόχος του μαθήματος είναι να ενισχύσει την ικανότητα των φοιτητών/τριών να κατανοούν σε βάθος τις γνωσιακές διαδικασίες και να τις εφαρμόζουν σε τομείς των ενδιαφερόντων τους.
Λέξεις Κλειδιά
Γνωσιακή Γλωσσολογία, Γραμματική κατασκευών, Σημασιολογία πλαισίων, Μη κυριολεκτική γλώσσα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων782,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1585,7
Σύνολο27510
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται με βάση τα εξής: α) προφορική παρουσίαση επιστημονικού άρθρου (20% της τελικής βαθμολογίας) β) προφορική αναφορά σχετικά με την εφαρμογή γνωσιακών εργαλείων σε θέμα της επιλογής τους (10% της τελικής βαθμολογίας) γ) εκπόνηση γραπτής εργασίας στο τέλος του εξαμήνου (60% της τελικής βαθμολογίας) δ) συμμετοχή στο μάθημα (10% της τελικής βαθμολογίας)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Burgers, C., Konijn, E., Steen, G., & Iepsma, M. (2015). Making ads less complex, yet more creative and persuasive: The effects of conventional metaphors and irony in print advertising. International Journal of Advertising 34(3), 515-532. Caballero, R. (2009). Cutting across the senses: Imagery in winespeak and audiovisual promotion. In C. Forceville & E. Urios-Aparisi (Eds.), Multimodal Metaphor (pp. 73-94). De Gruyter Mouton. Croft, W. (2001). Radical Construction Grammar: syntactic theory in typological perspective. Oxford: OUP. Croft, W. (2009). Connecting frames and constructions: A case study of 'eat' and 'feed'. Constructions and Frames, 1(1), 7-28. De Knop, S. & G. Gilquin, G. (2016.) Applied construction grammar. De Gruyter Mouton. Evans, V., B. Bergen, J. Zinken. (2007). The Cognitive Linguistics reader. Equinox Pub. Fillmore, C. J., Kay, P., & O’Connor, M.C. (1988). Regularity and idiomaticity in grammatical constructions: The case of let alone. Language, 64(3), 501-538. Geeraerts, D. (2006). Cognitive Linguistics: Basic readings. CLR 34. Mouton de Gruyter. Geeraerts, D., & H. Cuyckens (eds.) (2007). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. OUP. Goldberg, A. E. (1995). Constructions: A construction grammar approach to argument structure. Chicago: The University of Chicago Press. Goldberg, A. E. (2006). Constructions at work: The nature of generalization in language. OUP. Hartman, T. K. (2012). Toll booths on the information superhighway? Policy metaphors in the case of net neutrality. Political communication 29(3), 278–298. Hilpert, M. (2014). Construction Grammar and its application to English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Kay, P., & Fillmore, C. (1999). Grammatical Constructions and Linguistic Generalizations: The What's X Doing Y? Construction. Language, 75(1), 1-33. Kay, P., & Michaelis, L.A. (2012). Constructional Meaning and Compositionality. In C. Maienborn, K. von Heusinger, & P. Portner, (Eds.), Semantics: An International Handbook of Natural Language Meaning, Vol. 3. (pp. 2271-2296). Berlin: Mouton de Gruyter. Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. OUP. Kövecses, Z. (2020). Extended conceptual metaphor theory. CUP. Lakoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago Press. Lakoff, G. (1996). Moral politics: How liberals and conservatives think. University of Chicago Press. Lakoff, G. (2004). Don’t think of an elephant. Chelsea Green Publishing Company. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press. Lyngfelt, B., Borin, L., Ohara, K. & Torrent, T. (2018). Constructicography: Constructicon development across languages. John Benjamins. Pérez-Sobrino, P. (2016). Multimodal metaphor and metonymy in advertising: A corpus-based account. Metaphor and Symbol 31(2), 73-90. Pragglejaz Group (2007). MIP: A method for identifying metaphorically used words in discourse. Metaphor and Symbol 22(1), 1–39. Radden, G., & Dirven, R. (2007). Cognitive English Grammar. J. Benjamins Publishing Company. Steen, G. (2008). The paradox of metaphor: Why we need a three dimensional model of metaphor. Metaphor and Symbol 23(4), 213–241. Steen, G. (2011). What does 'really deliberate' really mean? More thoughts on metaphor and consciousness. Metaphor and the Social World 1(1), 53–56. Steen, G., Dorst, A. G., Herrmann, B. J., Kaal, A., Krennmayr, T., & Pasma T. (2010). A method for linguistic metaphor identification: From MIP to MIPVU. John Benjamins. Sullivan, K. (2013). Frames and constructions in metaphoric language. John Benjamins. Thibodeau, P. H., & Boroditsky L. (2011). Metaphors we think with: The role of metaphor in reasoning. PLoS ONE, 6(2): e16782. Ungerer, F. & Schmid, H.-J. (2006). An Introduction to Cognitive Linguistics. Longman.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-05-2024