Αναγνώριση-Τεκμηρίωση, Διαχείριση και Προστασία των χριστιανικών μνημείων του ελλαδικού χώρου

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑναγνώριση-Τεκμηρίωση, Διαχείριση και Προστασία των χριστιανικών μνημείων του ελλαδικού χώρου / Identification-Documentation, Management and Protection of Christian Monuments in Greece
ΚωδικόςΘΕ5
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑγγελική Τριβυζαδάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018930

Πρόγραμμα Σπουδών: Ελλάδα: Εκκλησιαστική Ιστορία και Πολιτισμός.

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΕαρινό-7,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑναγνώριση-Τεκμηρίωση, Διαχείριση και Προστασία των χριστιανικών μνημείων του ελλαδικού χώρου
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600246060
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα : 1. αποκτήσουν την ικανότητα να συνθέτουν πρωτότυπο κείμενο όσον αφορά στην εκπόνηση projekt για ένα βυζαντινό και χριστιανικό μνημείο 2. μπορούν να αναγνωρίζουν, να τεκμηριώνουν και να προτείνουν τρόπους και μέσα διαφύλαξης των βυζαντινών και χριστιανικών μνημείων 3. κατανοούν τον κόσμο του βυζαντινού χειρογράφου 4. είναι σε θέση να προσεγγίσουν τη σύγχρονη βιβλιοθήκη και τις σύγχρονες μεθόδους προστασίας, διάδοσης και μελέτης των χειρογράφων
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Ορολογία-Χριστιανισμός, Μνημείο, Ελλάδα 2. Το φαινόμενο του περιηγητισμού στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα και η σχέση του με το χριστιανικό μνημείο. Οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την ενημέρωση των πολιτών για τα χριστιανικά μνημεία της πόλης τους 3. Η περίπτωση της Θράκης 4. Η περίπτωση του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων και των Πρεσπών 5. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης, της Βέροιας και της Καστοριάς 6. Η περίπτωση του Αγίου Όρους και των Μετεώρων 7. Η περίπτωση του Μυστρά και της Μονεμβασιάς 8. Μουσεία. Προστασία των χριστιανικών μνημείων του Ελλαδικού χώρου ως μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς 9. Ο κόσμος του βιβλίου στο Βυζάντιο. Βιβλιογραφικά εργαστήρια, Τύποι Γραφής, Κωδικογράφοι 10. Ιnstrumenta Studiorum: Κατάλογοι Χειρογράφων - Ψηφιοποίηση Χειρογράφων - Ψηφιακές Βάσεις Χειρογράφων 11. Βιβλιοθήκες του Ελλαδικού χώρου Ι 12. Βιβλιοθήκες του Ελλαδικού χώρου ΙΙ 13. Βιβλιοθήκες του Ελλαδικού χώρου ΙΙΙ
Λέξεις Κλειδιά
Αναγνώριση, Τεκμηρίωση, Διαχείριση, Εκπαιδευτικά προγράμματα, Κωδικογράφος, Γραφή, Κατάλογος χειρογράφων, Ψηφιοποίηση, Θράκη, Φίλιπποι, Θεσσαλονίκη, Άγιον Όρος, Μετέωρα, Μυστράς, Μονεμβασιά, Μουσεία, Χειρόγραφο, Βιβλιοθήκη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διδασκαλία με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (παρουσιάσεις με powerpoint και videoclips). Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της πλατφόρμας e-learning. Επικοινωνία με τους φοιτητές και συμβουλευτική στήριξη με τη χρήση e-mails
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων70
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων15
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Σύνολο184
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εκπόνηση εργασίας και παρουσίασή της στο μάθημα (80%). Προσμετράται και η ενεργός συμμετοχή στο μάθημα (20%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
– Horst Blanck, Το βιβλίο στην αρχαιότητα, Αθήνα 1994 – E.K. Λίτσας κ.ά., Βιβλιογραφία ελληνικής παλαιογραφίας. Δημοσιεύματα Ελλήνων της 50ετίας 1951-2000, Θεσσαλονίκη 2003 – Γ. Παπάζογλου, Βυζαντινή βιβλιολογία. Εισαγωγή στην ελληνική παλαιογραφία και κωδικολογία, τ. Α-Β, Κομοτηνή 2009 – Σ. Πατούρα (επιμ.), Η ελληνική γραφή κατά τους 15ο και 16ο αιώες [ΕΙΕ/ΙΒΕ – Διεθνή Συμπόσια 7], Αθήνα 2000 – L.D.Reynolds & N.G.Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, Αθήνα 1981 – H. Hunger, Ο κόσμος του βυζαντινού βιβλίου. Γραφή και ανάγνωση στο Βυζάντιο (μτφ. Γ. Βασίλαρος), Αθήνα 1995 – L. Perria, Oι Γραφές των Ελληνικών Χειρογράφων. Εισαγωγή στην ιστορία της ελληνικής βιβλιακής γραφής (4ος αιώνας π.Χ. - 16ος αιώνας μ.Χ.), (μτφρ.Ε. Λίτσας, Α. Τριάντου), Θεσσαλονίκη 2019
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-02-2024