Από το ρομαντισμό στη νεώτερη ποίηση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑπό το ρομαντισμό στη νεώτερη ποίηση / From the romanticism to modern poetry
Τίτλος στα ΓαλλικάDu romantisme à la modernité poétique
ΚωδικόςΚΕ-ΛΟΓ-18
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006420

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑπό το ρομαντισμό στη νεώτερη ποίηση
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600247443
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές · Έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις των διαφορετικών κινημάτων, σχολών, τάσεων καθώς και υφολογικών χαρακτηριστικών της σύγχρονης γαλλικής ποίησης · έχουν την ικανότητα διάκρισης των μορφολογικών/υφολογικών διαφορών των ποιητικών ρευμάτων · Έχουν εξοικειωθεί με βασικές έννοιες της ποιητικής και των τεχνικών ανάλυσης ποιητικών κειμένων · Έχουν ενισχύσει δεξιότητες στην έρευνα, ανάλυση και ερμηνεία του σύγχρονου ποιητικού λόγου
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα γίνεται αναδρομή στα κύρια ποιητικά ρεύματα του 19ου αιώνα στη Γαλλία (ρομαντισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός), με έμφαση στην εισαγωγή των νεωτερικών στοιχείων –υφολογικών, μορφολογικών και θεματικών– που συνετέλεσαν στην προοδευτική αλλαγή της αισθητικής, αλλά και του γενικότερου προσανατολισμού του ποιητικού λόγου κατά το δεύτερο μισό του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Πάνω σε αυτή τη βάση, μελετάται στη συνέχεια η ποιητική παραγωγή του 20ου και οι νέες τάσεις που διαμορφώνουν την εξέλιξη της ποιητικής γραφής. Η μελέτη βασίζεται τόσο σε θεωρητικά κείμενα ποιητικής όσο και σε αντιπροσωπευτικά ποιητικά έργα. Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από τη συμμετοχή στο μάθημα, τη συγγραφή εργασίας και τελική προφορική εξέταση. Περιεχόμενο μαθήματος/εβδομάδα: 1η εβδομάδα: Εισαγωγή 2η εβδομάδα: Ο ρόλος του ρομαντισμού στη διαμόρφωση νέας αντίληψης περί της ποίησης - Οι ρομαντικοί του κύκλου της Ιένα - Μελέτη θεωρητικού κειμένου 3η εβδομάδα: Ο γαλλικός ρομαντισμός - Μελέτη ποιητικών κειμένων 4η εβδομάδα: Ο Baudelaire ως πατέρας του μοντερνισμού - Οι απόψεις του περί της ποίησης και του ρόλου της φαντασίας - Μελέτη θεωρητικών κειμένων 5η εβδομάδα: Μελέτη ποιητικών κειμένων του Baudelaire 6η εβδομάδα: Ο συμβολισμός και η θεωρία της «τέχνης για την τέχνη» - Μελέτη κειμένων των Mallarmé, Verlaine, Rimbaud 7η εβδομάδα: Ανάμεσα στην παράδοση και τη νεωτερικότητα - Τα νεωτερικά στοιχεία της ποίησης του Apollinaire - O Valéry και η ποιητική του 8η εβδομάδα: Μελέτη ποιητικών κειμένων των Apollinaire και Valéry 9η εβδομάδα: Ο Υπερρεαλισμός και οι αρχές του - Μελέτη αποσπασμάτων του Υπερρεαλιστικού μανιφέστου 10η εβδομάδα: Μελέτη κειμένων υπερρεαλιστών ποιητών 11η εβδομάδα: Οι τάσεις της ποίησης μετά τον Υπερρεαλισμό - Μελέτη κειμένων ποιητικής 12η εβδομάδα: Μεγάλοι ποιητές του 20ου και 21ου αιώνα - Μελέτη ποιητικών κειμένων των Char και Ponge 13η εβδομάδα: Μεγάλοι ποιητές του 20ου και 21ου αιώνα - Μελέτη ποιητικών κειμένων των Jaccottet και Bonnefoy - Συμπεράσματα
Λέξεις Κλειδιά
Γαλλική ποίηση, ποιητικά ρεύματα, σύγχρονη ποίηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσίαση μέσω powerpoint, οπτικοακουστικό υλικό μέσω Η/Υ, elearning
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων552,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών281,1
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται συνδυαστικά με παρουσιάσεις εργασιών κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και τελική προφορική εξέταση
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μαρία Λιτσαρδάκη, "Ποίηση και Φιλοσοφία. Από την 'παλαιά διαμάχη' στη σύγχρονη 'λυροσοφία', Θεσσαλονίκη, εκδ. Ρώμη, 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Michel Jarrety (dir.), Dictionnaire de Poésie - De Baudelaire à nos jours, Presses Universitaires de France, Paris, 2001 / Alain Vaillant, La Poésie, Introduction à l’analyse des textes poétiques, Armand Colin, Paris, 2011 / Robert Sabatier, Histoire de la poésie française, volume 5-1 : La Poésie du XIXe siècle : Les Romantiques, Albin Michel, Paris, 1977 / Histoire de la poésie française, volume 5-2 : La Poésie du XIXe siècle : Naissance de la poésie moderne, Albin Michel, Paris, 1977 / Histoire de la poésie française, volume 6-1 : La Poésie du XXe siècle : Tradition et évolution, Albin Michel, Paris, 1982 / D. Rince, Poésie française du XIXe siècle, coll. Que sais-je ?, Presses Universitaires de France, Paris, 1992 / Albert Béguin, L’âme romantique et le rêve, coll. Biblio Essais, Le Livre de Poche, Paris, 1993
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-02-2020