Φιλοσοφία και λογοτεχνία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦιλοσοφία και λογοτεχνία / Philosophy and literature
Τίτλος στα ΓαλλικάPhilosophie et Littérature
ΚωδικόςΚΕ-ΛΟΓ-17
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006419

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦιλοσοφία και λογοτεχνία
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600247444
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσεων πάνω στη διαχρονική πορεία εξέλιξης της σχέσης φιλοσοφίας και λογοτεχνίας · Εξοικείωση με τις ιδιαιτερότητες σκέψης και έκφρασης των δυο πεδίων · Εξοικείωση με την ορολογία του φιλοσοφικού λόγου · Απόκτηση δεξιοτήτων προσέγγισης φιλοσοφικού και ποιητικού λόγου και συνδυαστικής μελέτης τους · Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας κατά τη μελέτη και ανάλυση κειμένων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται στη σχέση φιλοσοφίας και λογοτεχνίας από την Αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή, με στόχο την κατανόηση της συγγένειας που συνδέει τα δυο πεδία έκφρασης. Ειδικότερα το λογοτεχνικό κείμενο (κατά περίπτωση, θα εξετάζεται ο πεζός, ποιητικός ή θεατρικός λόγος), προσεγγίζεται ως φορέας φιλοσοφικής σκέψης και μελετώνται τα μέσα με τα οποία φιλοσοφικές έννοιες εγγράφονται στο λογοτεχνικό κώδικα. Επίσης μέσα από κριτικά και φιλοσοφικά κείμενα μελετάται η λογοτεχνία ως αντικείμενο φιλοσοφικής σκέψης. Η αξιολόγηση θα γίνεται με εργασίες ή/και τελική εξέταση. Περιεχόμενο/εβδομάδα διδασκαλίας: 1η εβδομάδα: Εισαγωγή - Ο Πλάτωνας και η παλαιά διαμάχη - Η θεωρία της μίμησης 2η εβδομάδα: Ο Αριστοτέλης και η αναβάθμιση της ποίησης - Μελέτη θεωρητικού κειμένου 3η εβδομάδα: Η θεωρία της μίμησης στου νεότερους χρόνου και η ανάδυση της Αισθητικής - Μελέτη θεωρητικών κειμένων 4η εβδομάδα: Ποίηση και Φιλοσοφία στον γερμανικό Ρομαντισμό - Μελέτη θεωρητικών κειμένων 5η εβδομάδα: Η ποίηση στην Αισθητική του Χέγκελ - Μελέτη θεωρητικού κειμένου 6η εβδομάδα: Ο Νίτσε και η Τέχνη - Μελέτη θεωρητικού κειμένου 7η εβδομάδα: Ο Χάιντεγκερ ως φιλόσοφος των ποιητών - Μελέτη θεωρητικών κειμένων 8η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (1) - Οι φιλόσοφοι-ποιητές - Παρουσίαση exposés των φοιτητών 9η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (2) - Φιλοσοφικός στοχασμός των ποιητών - Παρουσίαση exposés των φοιτητών 10η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (3) - Φιλοσοφικός στοχασμός των ποιητών - Παρουσίαση exposés των φοιτητών 11η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (4) - Φιλοσοφικός στοχασμός των ποιητών - Παρουσίαση exposés των φοιτητών 12η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (5) - Φιλοσοφικός στοχασμός των ποιητών - Παρουσίαση exposés των φοιτητών 13η εβδομάδα: Ποίηση και φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή (6) - Φιλοσοφικός στοχασμός των ποιητών - Παρουσίαση exposés των φοιτητών - Συμπεράσματα
Λέξεις Κλειδιά
Λογοτεχνία, Φιλοσοφική σκέψη, αισθητική, ποιητική, λογοτεχνική κριτική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
elearning, παρουσιάσεις PPT, οπτικοακουστικό υλικό
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων572,3
Εκπόνηση μελέτης (project)251
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1245,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται συνδυαστικά με παρουσιάσεις εργασιών κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και τελική εξέταση
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μαρία Λιτσαρδάκη, "Ποίηση και Φιλοσοφία. Από την 'παλαιά διαμάχη' στη σύγχρονη 'λυροσοφία', Θεσσαλονίκη, εκδ. Ρώμη, 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Ποιητική. ΠΛΑΤΩΝ, Γοργίας, Θεαίτητος, Ίων, Κρατύλος, Πολιτεία, Σοφιστής, Συμπόσιο, Φαίδρος. ADORNO Theodor, Notes sur la littérature, Παρίσι, Flammarion, 1984. BADIOU Alain, Petit manuel d’inesthétique, Paris, Seuil, « L’ordre philosophique », 1998. _____________, Que pense le poème?, Paris, Nous, 2016. BONHOMME Béatrice -GROSSI Gabriel (sous la direction de) La poésie comme espace méditatif ?, Παρίσι, Classiques Garnier, 2015. CANY Bruno, Fossiles de Mémoire. Poésie et philosophie d’Homère à Jacques Roubaud, Paris, Hermann, « Philosophie », 2008. DASTUR Françoise, À la naissance des choses. Art, poésie et philosophie, Fougères, Encre marine, 2005. HEGEL Georg Wilhelm Friedrich, Εισαγωγή στην Αισθητική, Μετάφραση-Εισαγωγή-Σχόλια Γιώργος Βελουδής, επίμετρο Κοσμάς Ψυχοπαίδης, Αθήνα, Πόλις, 2000. HEIDEGGER Martin, Η προέλευση του έργου τέχνης, Πρόλογος-Μετάφραση-Σχόλια Γιάννη Τζαβάρα, Αθήνα-Γιάννινα, Δωδώνη, 1986. __________________, Chemins qui ne mènent nulle part, traduit de l’allemand par Wolfgang Brokmeier (1962), Paris, Gallimard, « tel », 2009. ¬¬¬¬¬¬¬__________________, Acheminement vers la parole, traduit de l’allemand par Jean Beaufret, Wolfgang Brokmeier et François Fédier (1976), Paris, Gallimard, « tel », 2010. LACOUE-LABARTHE Philippe, La poésie comme expérience, Villeneuve-d’Ascq, Christian Bourgois Éditeur, col. « Titres », 2015. PINSON Jean-Claude, Habiter en poète. Essai sur la poésie contemporaine, Seyssel, Champ Vallon, « recueil », 1995. _________________, Sentimentale et naïve. Nouveaux essais sur la poésie contemporaine, Seyssel, Champ Vallon, « recueil », 2001. RICHARD Jean-Pierre, Onze études sur la poésie moderne, Παρίσι, Seuil, 1964. SCHAEFFER Jean-Marie, L’Art de l’âge moderne. L’esthétique et la philosophie de l’art du XVIIIe siècle à nos jours, Paris, Gallimard, « Essais », 1992. TOMICHE Anne-ZARD Philippe, (Études recueillies par), Littérature et philosophie, Αρτουά, Artois Presses Université, 2002. ZAMBRANNO María, Philosophie et poésie, traduit de l’espagnol par jacques Ancet, Παρίσι, Corti, 2003.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-11-2021