Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Απόκτηση μια πρώτης εμπειρίας σχετικής με τον εργασιακό/εκπαιδευτικό χώρο.
• Εξοικείωση με την πραγματικότητα της ξενόγλωσσης διδασκαλίας στη δημόσια εκπαίδευση.
• Αφομοίωση και εφαρμογή της επιστημονικής θεωρητικής γνώσης μέσα από τη διαδικασία της επαγγελματικής πρακτικής άσκησης.
• Ανάπτυξη επαγγελματικής συνείδησης.
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων στην εκπαιδευτική/μαθησιακή διαδικασία.
• Εφαρμογή στρατηγικών στην εκπαιδευτική/μαθησιακή διαδικασία.
• Εξοικείωσή με τις επιμέρους δραστηριότητες οι οποίες συνδέονται άμεσα με το διδακτικό έργο, όπως: προετοιμασία μαθημάτων, σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, σχεδιασμός μέσων αξιολόγησης της επίδοσης μαθητών, συνεργασία με καθηγητές γαλλικής και άλλων ειδικοτήτων, συμμετοχή σε παιδαγωγικές συνεδριάσεις του συλλόγου καθηγητών, κ.ά.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με την πραγματικότητα της ξενόγλωσσης διδασκαλίας (δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) σε νεαρούς και εφήβους, καθώς και σε ενήλικες (Κέντρο Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών, Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων). Η εξοικείωση αυτή επιτυγχάνεται με την πρακτική τους εξάσκηση αφενός με μεθοδευμένη παρακολούθηση της εκπαιδευτικής/παιδαγωγικής διαδικασίας στην τάξη από τον σύμβουλο-καθηγητή (mentoring), αφετέρου με εποπτευόμενη και παράλληλη διδασκαλία στο Τμήμα. Ειδικότερα, το μάθημα απαιτεί την παρακολούθηση διδασκαλιών, την εκπόνηση διδακτικού υλικού και την εφαρμογή του σε εικονική (μικροδιδασκαλία και άσκηση διδακτικών δεξιοτήτων) και σε πραγματική τάξη (σχολική μονάδα). Η Πρακτική Άσκηση των φοιτητών/φοιτητριών στοχεύει στην προαγωγή της διδακτικο-παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Συγκεκριμένα, επιχειρείται η σύνδεση των θεωρητικών γνώσεων που έχουν αποκτηθεί στα προηγούμενα εξάμηνα με την πρακτική εφαρμογή στην τάξη και την εξοικείωση με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Περίγραμμα 13 εβδομάδων (Syllabus)
. Εισαγωγή στο μάθημα: Γενικές αρχές Οδηγίες. Έντυπο παρακολούθησης. Κατανομή φοιτητών και φοιτητριών ανά σχολική μονάδα.
2. Δραστηριοκεντρική προσέγγιση – Δρασιακή προοπτική/Παραδείγματα -Εφαρμογές
3. Δραστηριοκεντρική προσέγγιση – Δρασιακή προοπτική/Παραδείγματα -Εφαρμογές
4. Θεωρητική προσέγγιση της διδασκαλίας της γαλλικής ως ξένης γλώσσας: Ξενόγλωσση πολιτική στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στον ευρωπαϊκό χώρο. Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες.
5. Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες/ Παραδείγματα- Εφαρμογές
6. Τύποι αξιολόγησης μαθητή Ατομικός φάκελος (portfolio) μαθητή/ μαθήτριας. Ατομικός φάκελος (portfolio) διδάσκοντος/ διδάσκουσας.
7. Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Εκπαιδευτικά Αποθετήρια.
8. Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Δημοτικό με τη χρήση ψηφιακών εργαλειών.
9. Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Γυμνάσιο με τη χρήση ψηφιακών εργαλειών.
10. Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Γυμνάσιο με τη χρήση ψηφιακών εργαλειών.
11. Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Λύκειο με τη χρήση ψηφιακών εργαλειών.
12. Παρουσιάσεις Εργασιών/ Μκροδιδασκαλίες
13. Παρουσιάσεις Εργασιών/ Μκροδιδασκαλίες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Bérard, E. (1991). L’approche communicative. Théorie et pratiques. Paris : CLE International.
Conseil de l’Europe. (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Didier.
Conseil de l’Europe. (2018). Cadre européen commun de référence sur les langues. Apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec des nouveaux descripteurs.
https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Cuq, J.-P. & Gruca, I. (2005). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG.
Moirand, S. (1990). Enseigner à communiquer en langue étrangère. Paris : Hachette.
Niquet, G. (1991). Enseigner le français. Pour qui ? Comment ? Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Tagliante, C. (2005). L’évaluation et le Cadre européen commun. Paris : CLE International.
Αρβανίτης, Π. & Κιγιτσιόγλου-Βλάχου, Αικ. (2013). Η Πράξη Λόγου στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήση.
Τοκατλίδου, Β. (2003). Γλώσσα, επικοινωνία και γλωσσική εκπαίδευση. Αθήνα. Πατάκης.