Εργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ΙΙ / Architectural Design Studio II
Κωδικός02ΕΕ01
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Καλογήρου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600002252

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Περιβαλλοντικός Αρχιτεκτονικός και Αστικός Σχεδιασμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 21
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600247599
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για το εν λόγω μάθημα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν: • κατανοήσει τη λειτουργία και τις αρχές σχεδιασμού/ανασχεδιασμού των κτιριακών κελυφών με περιβαλλοντικά κριτήρια, • αποκτήσει τις δεξιότητες της αρχιτεκτονικής σύνθεσης με βασική παράμετρο την περιβαλλοντική και ενεργειακή συμπεριφορά των κτιρίων, • εξοικειωθεί με τη διαδικασία της ποσοτικοποίησης της ενεργειακής/περιβαλλοντικής συμπεριφοράς των κτιριακών κελυφών κατά τη διαδικασία της αρχιτεκτονικής σύνθεσης με τη χρήση προγραμμάτων θερμικής προσομοίωσης, • αποκτήσει τις γνώσεις για την ευρύτερη ενεργειακή-λειτουργική αναβάθμιση κτιριακών κελυφών και περιβάλλοντος χώρου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Εργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού επικεντρώνεται στη σύνθεση κτιρίων και κελυφών με ειδική έμφαση στην περιβαλλοντική προσαρμογή με την ευρεία της έννοια (ένταξη στον αστικό και φυσικό χώρο, ογκομετρική σύνθεση και κλιμάκωση, προσανατολισμός, επεξεργασία του κελύφους, επιφάνειες, ανοίγματα και φίλτρα της επιδερμίδας, διάταξη των χώρων, στοιχεία ελέγχου του εσωκλίματος, άρθρωση και επεξεργασία κλειστών, ημιυπαίθριων και ακάλυπτων χώρων, υλικά και φυτεύσεις). Ο σχεδιασμός μπορεί να αφορά τη σύνθεση νέου κτιρίου ή την δημιουργική επανάχρηση και προσαρμογή χώρων με περιβαλλοντικό και κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο. Στο Εργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ΙΙ προβλέπεται εκτίμηση της περιβαλλοντικής και ενεργειακής συμπεριφοράς της προτεινόμενης αρχιτεκτονικής επίλυσης χρησιμοποιώντας τα προγράμματα θερμικής προσομοίωσης. Η αρχιτεκτονική σύνθεση είναι μεγαλύτερης συνθετότητας. Αντιμετωπίζει τη θεωρία του περιβαλλοντικού/ενεργειακού σχεδιασμού ως ένα πλαίσιο κανόνων κατά τη διάρκεια της σύνθεσης και της κατασκευής, αλλά και ως ένα πλαίσιο αρχών για την επιλογή των υλικών και των δομικών προϊόντων που θα αποδώσουν την υλικότητα του δομημένου περιβάλλοντος, των κτιρίων και του περιβάλλοντος χώρου. Το Εργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ΙΙ εμπλουτίζεται με διαλέξεις σχετικά με τις οικολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές παραμέτρους του περιβάλλοντος στο πλαίσιο της σχέσης τους με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό.
Λέξεις Κλειδιά
κτιριακά κελύφη, αρχιτεκτονικός βιοκλιματικός σχεδιασμός, ενεργειακή αναβάθμιση, θερμική προσομοίωση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Λογισμικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση υπολογιστή σε όλα τα ανωτέρω. Χρήση λογισμικού προσομοίωσης στη διδασκαλία.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις250,8
Εργαστηριακή Άσκηση501,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων250,8
Εκπόνηση μελέτης (project)2006,7
Σύνολο30010
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δημόσια παρουσίαση σε μορφή pdf ή ppt, η οποία θα περιέχει τη συνολική πρόταση και συγκεκριμένα τα παρακάτω στοιχεία με την εξής σειρά: • κεντρική ιδέα, αρχές σχεδιασμού, συνθετικές επιλογές, περιβαλλοντική προσέγγιση, λειτουργικά διαγράμματα κτιριολογικού προγράμματος και κυκλοφορίας, καθώς και κείμενο περιγραφής 200 λέξεων, • σχέδια γενικής κάτοψης-τοπογραφικού [επεξεργασία σε κλίμακα 1.200] με απεικόνιση της ρυμοτομίας, των όμορων οικοδομών, του ακαλύπτου, • κατόψεις όλων των στάθμεων, τομές [μία τομή τουλάχιστον να τέμνει το/τα κλιμακοστάσιο/α], όψεις [επεξεργασία σε κλίμακα 1.100] (θερμή παράκληση να υπάρχει γραφική κλίμακα σε κάθε σχέδιο), • χαρακτηριστική τομή στο κέλυφος [επεξεργασία σε κλίμακα 1.20], στην οποία θα συνοψίζεται η περιβαλλοντική στρατηγική της πρότασης, οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες και οι επιλογές των υλικών (ενδείξεις ηλιασμού, φυσικού αερισμού, προτεινόμενες επεμβάσεις στο κέλυφος και στη διαμόρφωση κτλ), • φωτορεαλιστικές τρισδιάστατες απεικονίσεις ή φωτογραφίες φυσικού μοντέλου, εστιασμένες στο υπό μελέτη κτίριο, που θα δείχνουν τη σχέση του νέου κτιρίου με τους όμορους κτιριακούς όγκους και τον περιβάλλοντα χώρο [street view και bird’s eye view], αλλά και εντοπισμένες απόψεις των επεμβάσεων στο νέο κέλυφος, καθώς και ενδεικτικές απόψεις του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου και των ενδεχόμενων επεμβάσεων, • διαγράμματα για την τεκμηρίωση της περιβαλλοντικής λειτουργίας του κτιρίου [αποτύπωση κλιματικών δεδομένων, μελέτη ηλιασμού/σκιασμού, αερισμού, διαγράμματα φυσικού φωτισμού, διαγράμματα απαιτήσεων θέρμανσης και ψύξης κ.ά.]. Η παρουσίαση κάθε ομάδας θα διαρκέσει 10 λεπτά. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συζήτηση με τους/τις διδάσκοντες/διδάσκουσες. Όλα τα παραπάνω στοιχεία θα παραδοθούν ψηφιακά σε μορφή πινακίδων, και συγκεκριμένα σε Α0 πινακίδες σε κατακόρυφη διάταξη (portrait), σύμφωνα με πρότυπο layout, σε 200 dpi.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
HADID Zaha, Monograph Zaha Hadid 1983-2004, ed. El Croquis, Madrid, 2004 HERZOG Jaques & DE MEURON Pierre, Monograph J. Herzog+ P. De Meuron 2005-2010, ed. El Croquis #152/153, Madrid, 2010 LLINAS Josep, Monograph J. Llinás 2002-2005, Monografía ed. El Croquis #128, Madrid, 2006 MIRALLES Enric, Mongraph E. Miralles 1983-2000, Compilation ed. El Croquis # 30+49, 50 + 72 +100-101, Madrid, 2002 MIRALLES Enric - TAGLIABUE Benedetta, Monograph, EMBT 2000-2009, El Croquis #144, Madrid, 2009 MONEO Rafael, Monograph Rafael Moneo 1990-1994, El Croquis # 64, Madrid, 1994 MONEO Rafael, Monograph Rafael Moneo 1967-2004, ed. El Croquis, Madrid, 2004 OMA/ KOOLHAAS Rem, Monograph OMA 1987-1998, ed. El Croquis, Madrid, 1998 OMA/ KOOLHAAS Rem, Monograph OMA 1996-2006, # 131/132, ed. El Croquis, Madrid, 2006 SIZA Alvaro, Monograph A. Siza 1958-2000, El Croquis # 68/69+95, ed. El Croquis, Madrid, 2001 SIZA Alvaro, Monograph A. Siza 2001-2008, El Croquis # 140, ed. El Croquis, Madrid, 2010 SIZA Alvaro, Monograph A. Siza 2008/2013, El Croquis # 168/169, ed. El Croquis, Madrid, 2014 SIZA Alvaro, Monograph A. Siza 2015/2022, El Croquis # 215/216, ed. El Croquis, Madrid, 2023
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-05-2024