ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (20ος αιώνας)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (20ος αιώνας) / CONTEMPORARY HISTORY OF EASTERN AND SOUTHEASTERN EUROPE (20th century)
ΚωδικόςΙΧΑ357
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600023630

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (20ος αιώνας)
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600247896
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι στόχοι του μαθήματος είναι: • Να εξετάσει τα στάδια διαμόρφωσης και τα μέσα εφαρμογής (πολιτικά, οικονομικά κ.ά.) της μεγαλοϊδεατικής πολιτικής των βαλκανικών κρατών μέσα από τις πολεμικές συγκρούσεις • Να εντάξει το βαλκανικό παράδειγμα των πολεμικών συγκρούσεων στην ευρωπαϊκή διάστασή του, συσχετίζοντας το πλέγμα των συμμαχιών και αντιπαλοτήτων σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο • Να παρακολουθήσει τις πολυεπίπεδες ανακατατάξεις που συνόδευσαν τις συνοριακές μεταβολές το αναφερόμενο διάστημα • Να κατανοήσει τις κοινωνικές αλλαγές αλλά και τη διατήρηση του φαινόμενου του εθνικισμού μέχρι τη σύγχρονη εποχή, παρά τα πενήντα χρόνια σοσιαλιστικής διακυβέρνησης στη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, τη Γιουγκοσλαβία και την Αλβανία • Να εντάξει τα Βαλκάνια συνολικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, καθώς τα σημαντικότερα γεγονότα του 20ου αι. διεξήχθησαν παράλληλα ή ταυτόχρονα και στα Βαλκάνια (Παγκόσμιοι Πόλεμοι, ανταλλαγές πληθυσμών, διαλύσεις αυτοκρατοριών, Ψυχρός Πόλεμος)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να διερευνήσει τις αιτιακές μεταβολές στις διακρατικές σχέσεις συμμαχίας και σύγκρουσης, καθώς και τα στάδια διαμόρφωσης του βαλκανικού χάρτη στο μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα. Τα στάδια αυτά περικλείονται εντός του χρονικού και θεματικού πλαισίου της αναφερόμενης περιόδου, που εκκινεί από τη διαδικασία εδαφικής ολοκλήρωσης του ανεξάρτητου κράτους και τις συνοριακές μεταβολές σε βάρος της οθωμανικής αυτοκρατορίας, δηλαδή από το κράτος των εθνικών συνόρων και των ‘αλύτρωτων αδερφών’ που προσδιόρισε τον βαλκανικό μεγαλοϊδεατισμό και καθόρισε το ιδεολογικό περιεχόμενο της ενδοβαλκανικής σύγκρουσης. Με χρονική επομένως αφετηρία το 1912, δίνεται έμφαση στους Βαλκανικούς Πολέμους που σηματοδότησαν την προσπάθεια των κρατών να επιλύσουν προς όφελός τους τα εκκρεμή εδαφικά ζητήματα, στον αντίποδα της διπλωματίας των Μεγάλων Δυνάμεων. Οι εσωτερικές εξελίξεις και οι επιδράσεις στη χάραξη της εξωτερικής πολιτικής για καθένα από τα βαλκανικά κράτη την επαύριο των Βαλκανικών Πολέμων, με άλλα λόγια η κληρονομικά της ενδοβαλκανικής σύγκρουσης, εξετάζονται συνδυαστικά, με σκοπό να παράσχουν τα ερμηνευτικά μοντέλα για την κατανόηση της θέσης και της στάσης τους κατά τη διάρκεια των δύο παγκοσμίων πολέμων που προκάλεσαν την επαναχάραξη και παγίωση των συνόρων για τις επόμενες δεκαετίες. Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν σηματοδοτεί μόνο νέα σύνορα, αλλά και ιδεολογικές παγιώσεις, στην αφετηρία του Ψυχρού Πολέμου και την ένταξη σε διαφορετικά πολιτικά και κοινωνικο-οικονομικά μοντέλα οργάνωσης και ανάπτυξης. Ως εκ τούτου ο ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος θεωρείται το πρώτο πεδίο άσκησης για τους δύο υπό διαμόρφωση μεγάλους συνασπισμούς δυνάμεων, εκεί όπου αφενός οι δυτικές δημοκρατίες και αφετέρου τα καθεστώτα του υπαρκτού σοσιαλισμού ενεπλάκησαν άμεσα ή έμμεσα, με διακύβευμα όσα αργότερα θα συγκροτήσουν τους ακρογωνιαίους λίθους του διπολικού κόσμου.
Λέξεις Κλειδιά
Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, 20ος αι., παγκόσμιοι πόλεμοι, Ψυχρός Πόλεμος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται κυρίως με διαλέξεις. Επικουρικά χρησιμοποιείται εποπτικό υλικό (χάρτες), ενώ αποσπάσματα από ιστορικά ντοκιμαντέρ στοχεύουν να αναπαραστήσουν, ως ένα βαθμό, την ατμόσφαιρα της εποχής. Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιούνται και λογοτεχνικά κείμενα της περιόδου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων60
Συγγραφή εργασίας / εργασιών78
Σύνολο177
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση. Υπάρχει προαιρετικά η δυνατότητα εκπόνησης γραπτής εργασίας, ο βαθμός της οποίας υπολογίζεται εφόσον το γραπτό βαθμολογηθεί με τη βάση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σφέτας Σπυρίδων, Εισαγωγή στη Βαλκανική Ιστορία: Από τον Μεσοπόλεμο στη λήξη του Ψυχρού Πολέμου (1919-1989), τόμ. 2, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2011.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σταυριανός Λ.Σ., Τα Βαλκάνια από το 1453 και μετά, μετάφρ. Ελένη Δελιβάνη, Εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2007.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-01-2024