Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ / 19TH CENTURY GREEK ART
ΚωδικόςΑΙΤ259
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/η(ειδ. επιστημονασ)
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021614

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 37
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600248836
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΙΤ151 ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Τουλάχιστον το Εισαγωγικό Μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης (ΑΙΤ 151)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι επιστημονική εξοικείωση και γνώση του φοιτητή με την ελληνική τέχνη του 19ου: Ι. Προϋποθέσεις της Νεοελληνικής Τέχνης: Οι μορφές της τέχνης στον ελλαδικό χώρο πριν από την Επανάσταση (Μεταβυζαντινή και διακοσμητική λαϊκή τέχνη) – Επτανησιώτικη Ζωγραφική. ΙΙ. Ίδρυση του Ελληνικού Κράτους και Τέχνη: οι θεσμοί και οι παράγοντες της διαμόρφωσης και της εξέλιξής της. Οι σημαντικότεροι δημιουργοί και οι κύριες κατευθύνσεις της ελληνικής τέχνης ως τα τέλη του 19ου αιώνα. ΙΙΙ. Προϋποθέσεις και στάδια διαμόρφωσης της ελληνικής εκδοχής της μοντέρνας τέχνης τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Νεοελληνική τέχνη: Ορισμός και όρια- Ο υπόδουλος Ελληνισμός και η καλλιτεχνική έκφρασή του. Από τη μεταβυζαντινή τέχνη στη νεότερη –Η λαϊκή τέχνη -1η Φάση της Νεοελληνικής ζωγραφικής: η εφτανησιώτικη του 18ου και 19ου αι.: Νικόλαος Δοξαράς 1700/06-1775, Νικόλαο, Κουτούζης 1741-1813, Νικόλαος Καντούνης 1767-1834, Ιωάννης Κοραής (Αθανασίου) ο νεότερος (1781-1841), Πιτσαμάνος Γεράσιμος (Αργοστόλι 1787- Κέρκυρα 1825) -Γερμανοί ζωγράφοι στην Ελλάδα: Peter von Hess, Carl Wilhelm von Heideck, Karl Krazeisen, Ferdinand Stademann Σκηνές από τον ελληνικό απελευθερωτικό αγώνα: Peter von Hess Εικονογράφηση Αίθουσας των Τροπαίων: Ludwig von Schwanthaler -Έλληνες δημιουργοί: -Δημήτριος Ζωγράφος και υιοί, Αθανάσιος Ιατρίδης, Θεόδωρος Βρυζάκης, Διονύσιος Τσόκος, Νικόλαος Ξυδιάς-Τυπάλδος, Ιωάννης Αλταμούρας, Κωνσταντίνος Βολανάκης, Γεώργιος Ροϊλός, Νικόλαος Γύζης, Θεόφιλος Χατζημιχαήλ Γεράσιμος Πιτσαμάνος , Διονύσιος Καλυβωκάς, Κωνσταντίνος Ιατράς, Ανδρέας Κριεζής, Γεώργιος Μαργαρίτης, Φραγκίσκος Πίτζε, Λούντβιχ Τιρς, Νικόλαος Κουνελάκης, Νικόλαος Βώκος, Γεώργιος Άβλιχος, Ιάκωβος Ρίζος, Συμεών Σαββίδης, Παύλος Μαθιόπουλος, Περικλής Πανταζής, Απόστολος Λάτσης, Νικηφόρος Λύτρας, Ιωάννης Ζαχαρίας, Κλεονίκη Ασπριώτου, Γεώργιος ΙακωβίδηΓεώργιος Ιακωβίδης, -Γλυπτική: Αδελφοί Φυτάλη, Δημήτριος & Ιωάννης Κόσσος, Ιάκωβος και Φραγκίσκος Μαλακατέ, Λεωνίδας Δρόσης, Γεώργιος Βιτάλης, Δημήτριος Φιλιππότης, Γιαννούλης Χαλεπάς, Γεώργιος Βρούτος, Γεώργιος Μπονάνος, Λάζαρος Σώχος
Λέξεις Κλειδιά
Νεοελληνική Τέχνη, Σχολή Μονάχου, Κλασικισμός, Ακαδημαϊκός Ρεαλισμός, Φιλελληνισμός, Οριενταλισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Παρουσιάσεις Power Point στη διδασκαλία, χρήση της πλατφόρμας e-learning, χρήση διαδραστικών ιστοσελίδων
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις80
Σεμινάρια80
Εξετάσεις20
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Παπανικολάου, Μ. (2000) Η Ελληνική Τέχνη του 18ου και του 19ου αιώνα. Ζωγραφική- Γλυπτική. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Αθήνα-Μόναχο, Τέχνη και Πολιτισμός στη νέα Ελλάδα (2000). Μ. Κασιμάτη (επιμ). Αθήνα: Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου σε συνεργασία με το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. - Ανδριόπουλος, Δ. (1990) Ιστορία τις νεοελληνικής αισθητικής. Ιστορικο-κριτική διερεύνηση και αποτίμηση των κυριότερων ρευμάτων και προβλημάτων. Αθήνα: Εκδόσεις Δ. Παπαδήμας. -Κωτίδης, Α. (1995) Ζωγραφική του 19ου αιώνα. Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών. -Λυδακης, Σ. (1976) Η ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής (16ος-20ός αιώνας), τ. 3ος, Αθήνα: Εκδοτικός Οίκος «Μέλισσα». -Λυδάκης, Σ. (1981) Η νεοελληνική γλυπτική. Ιστορία-τυπολογία-λεξικό γλυπτών, τ. 5ος. Αθήνα: Μέλισσα. -Μυκονιάτης, Η. (1996) Νεοελληνική γλυπτική. Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών -Παυλόπουλος, Δ. (1998) Ζητήματα νεοελληνικής γλυπτικής. Αθήνα. -Προκοπίου, Α. (1966) Ιστορία της Τέχνης 1750-1950, τ. Α΄. Αθήνα. -Χρήστου, Χ. (1993) Η ελληνική ζωγραφική. 1832-1922. Αθήνα: Εθνική Τράπεζα
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-09-2022