Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα κατανοούν
- τις βασικές φιλοσοφικές θεωρίες που επηρέασαν την εξέλιξη των παιδαγωγικών ιδεών
- το φιλοσοφικό περιεχόμενο των σκοπών και ιδανικών της εκπαίδευσης
- τα φιλοσοφικά θεμέλια των διαφόρων αντιλήψεων για τη γνώση και τη διδασκαλία της
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η φιλοσοφική θεμελίωση της παιδείας
Τα ειδοποιά χαρακτηριστικά της φιλοσοφικής θεώρησης του ανθρώπινου κόσμου
Το αντικείμενο και η κοινωνική σημασία του περί παιδείας φιλοσοφείν
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΤΩΝ ΣΟΦΙΣΤΩΝ
Οι απόψεις των σοφιστών για τη γνώση και τους κοινωνικούς θεσμούς
Η αξία και οι σκοποί της μόρφωσης
Η σημασία του λόγου για τη ζωή στην πόλη και η έμφαση στην καλλιέργειά του
Η ΣΩΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Η διαλεκτική-μαιευτική μέθοδος
Γνώση και ηθική αρετή
Η παιδεία του διαλόγου
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
Η θεωρία περί ψυχής
Η θεωρία της γνώσης
Οι βαθμίδες της γνώσης
Η πλατωνική πρόταση παιδαγωγίας
Ο φιλόσοφος ως πρότυπο μορφωμένου ανθρώπου
Η παιδεία στην ιδεώδη πολιτεία
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
Η θεωρία της γνώσης
Το μορφωτικό ιδεώδες του Αριστοτέλη ως τυπική έκφραση της αρχαιοελληνικής αντίληψης περί ελεύθερου βίου
Η παιδεία στην υπηρεσία της πόλης- κράτους
ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΚΟΣΜΟΑΝΤΙΛΗΨΗ
Η χριστιανική νοηματοδότηση της ανθρώπινης ύπαρξης
Ο σκοπός της αγωγής
Οι γνωσιολογικές παράμετροι της θρησκευτικής πίστης
Η ΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
Η εμφάνιση νέας κοσμοθεωρίας: ανθρωποκεντρισμός, ατομικισμός, φυσιολατρία, εκκοσμίκευση
Το ρεύμα του παιδαγωγικού ουμανισμού
Ο ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΖΑΝ ΖΑΚ ΡΟΥΣΣΩ
Η κριτική στον πολιτισμό
Μόρφωση και ανθρώπινη φύση. Οι χειραφετικές δυνατότητες της παιδαγωγίας
Οι κοινωνικές ορίζουσες των απόψεων του Ρουσσώ για τη μόρφωση
ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΒΕΤΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΡΦΩΣΗ
Η θεώρηση της μόρφωσης υπό το πρίσμα του κοινωνικού περιβάλλοντος.
Η αισιόδοξη αντίληψη για την παντοδυναμία της παιδαγωγίας
Θεωρητικές αντιπαραθέσεις με Ρουσσώ και Ντιντερό
Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΚΑΝΤ ΚΑΙ ΦΙΧΤΕ
Ανθρώπινη φύση και μόρφωση
Το ιδεώδες της αυτόνομης σκέψης.
Η σχέση πειθαρχίας και ελευθερίας στην παιδαγωγία.
Ο σκοπός της αγωγής
ΧΕΓΚΕΛ
Η ιδεοκρατική αντίληψη της ιστορίας
Η μόρφωση (bildung) ως αυτοσυνείδηση του ανθρώπινου πνεύματος
Η εκπαίδευση του ανθρώπου ως ανάβαση από την ατομικότητα στην καθολικότητα
Η ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η κριτική στην ιδεοκρατική αντίληψη της ιστορίας.
Η κριτική στην κοινωνική αλλοτρίωση και το πρόταγμα της κοινωνικής χειραφέτησης
Η μαρξιστική θεωρία της γνώσης
Η μόρφωση ως πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας
Εκπαίδευση και εργασία
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΤΖΩΝ ΝΤΙΟΥΪ
Η φιλοσοφία ως γενική θεωρία της εκπαίδευσης
Η θεωρία της γνώσης
Το ιδεώδες της Δημοκρατίας
Οι σκοποί της εκπαίδευσης
Σχολείο και κοινωνία
Η ηθική αγωγή
Η ΦΥΣΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙ
Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΝΤΟΝ ΜΑΚΑΡΕΝΚΟ