Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν τις πολιτικές που ασκήθηκαν για τα σχολικά εγχειρίδια από τη σύσταση του ελληνικού κράτους έως σήμερα.
-Τις πολιτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.
-Να κατανοήσουν τις βασικές παιδαγωγικές λειτουργίες των σχολικών εγχειριδίων.
-Να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν μεθόδους ανάλυσης των σχολικών εγχειριδίων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα είναι διαχωρισμένο σε τρεις διακριτές θεματικές:
Α) Η παιδαγωγική προσέγγιση του σχολικού εγχειριδίου.
Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής θα εξεταστούν οι λειτουργίες των σχολικών εγχειριδίων, τα δομικά τους χαρακτηριστικά, η εικονογράφηση και η σχέση τους με τα αναλυτικά προγράμματα.
Β) Οι πολιτικές για τα σχολικά εγχειρίδια
Θα γίνει αναφορά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το σχολικό εγχειρίδιο οι ευρωπαϊκές χώρες και στη συνέχεια θα εξεταστούν οι τρεις κύριες πολιτικές που ασκήθηκαν στο νεοελληνικό κράτος από τη σύστασή του έως σήμερα (πολιτική του ελεύθερου ανταγωνισμού, η πολιτική του ρυθμιστικού κρατικού παρεμβατισμού και η πολιτική του κρατικού μονοπωλίου). Θα συζητηθούν επίσης οι τρέχουσες εξελίξεις και τάσεις.
Γ) Μέθοδοι έρευνας των σχολικών εγχειριδίων
Θα παρουσιαστούν ενδεικτικά δύο μέθοδοι ανάλυσης περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων (μία ποσοτική και μία ποιοτική). Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν συγκεκριμένες έρευνες και θα σχολιαστεί ο ερευνητικός τους σχεδιασμός και η μεθοδολογία που ακολουθούν. Τέλος, οι φοιτητές / τριες θα εφαρμόσουν στην πράξη τα μεθοδολογικά εργαλεία, προκειμένου να αναλύσουν κείμενα περιορισμένης έκτασης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Α. Φραγκουδάκη-Θ. Δραγώνα: "Τί είν' η πατρίδα μας;". Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, Αλεξάνδριεα, Αθήνα 1998.
-Κ. Μπονίδης: Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας, Μεταίχμιο, Αθήνα 2004.
-Χάρης Αθανασιάδης: Τα αποσυρθέντα βιβλία. Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα, 1858-2008, Αλεξάνδρεια 2015.