ΕΡΕΥΝΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΡΕΥΝΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ / RESEARCH ON SCHOOL TEXTBOOKS
ΚωδικόςΕΜ5
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Χαραλάμπους
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID600017549

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΡΕΥΝΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600250904

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 202 (179)
ΗμερολόγιοMartedì 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν τις πολιτικές που ασκήθηκαν για τα σχολικά εγχειρίδια από τη σύσταση του ελληνικού κράτους έως σήμερα. -Τις πολιτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες. -Να κατανοήσουν τις βασικές παιδαγωγικές λειτουργίες των σχολικών εγχειριδίων. -Να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν μεθόδους ανάλυσης των σχολικών εγχειριδίων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα είναι διαχωρισμένο σε τρεις διακριτές θεματικές: Α) Η παιδαγωγική προσέγγιση του σχολικού εγχειριδίου. Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής θα εξεταστούν οι λειτουργίες των σχολικών εγχειριδίων, τα δομικά τους χαρακτηριστικά, η εικονογράφηση και η σχέση τους με τα αναλυτικά προγράμματα. Β) Οι πολιτικές για τα σχολικά εγχειρίδια Θα γίνει αναφορά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το σχολικό εγχειρίδιο οι ευρωπαϊκές χώρες και στη συνέχεια θα εξεταστούν οι τρεις κύριες πολιτικές που ασκήθηκαν στο νεοελληνικό κράτος από τη σύστασή του έως σήμερα (πολιτική του ελεύθερου ανταγωνισμού, η πολιτική του ρυθμιστικού κρατικού παρεμβατισμού και η πολιτική του κρατικού μονοπωλίου). Θα συζητηθούν επίσης οι τρέχουσες εξελίξεις και τάσεις. Γ) Μέθοδοι έρευνας των σχολικών εγχειριδίων Θα παρουσιαστούν ενδεικτικά δύο μέθοδοι ανάλυσης περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων (μία ποσοτική και μία ποιοτική). Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν συγκεκριμένες έρευνες και θα σχολιαστεί ο ερευνητικός τους σχεδιασμός και η μεθοδολογία που ακολουθούν. Τέλος, οι φοιτητές / τριες θα εφαρμόσουν στην πράξη τα μεθοδολογικά εργαλεία, προκειμένου να αναλύσουν κείμενα περιορισμένης έκτασης.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
-Εκτεταμένη χρήση διαφανειών powerpoint. -Επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών19
Εξετάσεις3
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αχ. Καψάλης-Δ. Χαραλάμπους: Σχολικά εγχειρίδια. Θεσμική εξέλιξη και σύγχρονη προβληματική, Μεταίχμιο, Αθήνα 2008 (β' έκδοση)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Α. Φραγκουδάκη-Θ. Δραγώνα: "Τί είν' η πατρίδα μας;". Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, Αλεξάνδριεα, Αθήνα 1998. -Κ. Μπονίδης: Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας, Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. -Χάρης Αθανασιάδης: Τα αποσυρθέντα βιβλία. Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα, 1858-2008, Αλεξάνδρεια 2015.
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-09-2019