ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Ι / INTRODUCTION TO LINGUISTICS I
ΚωδικόςΓΛΩ301
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600001172

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλολογίας 2015-σήμερα

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600251655
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΑΜΒΡΑΖΗΣ(ΜΕ-Ω)Νικόλαος Αμβράζης
2. ΚΟΝΤΑ(Α-ΜΑ)Ειρήνη Κόντα
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Για να κατοχυρωθεί το μάθημα πρέπει κάθε φοιτητής/ήτρια να πάρει και το πιστοποιητικό παρακολούθησης του σεμιναρίου "Πληροφορική για Φιλολόγους Ι" που είναι παρακολούθημα του μαθήματος αυτού και πιστώνεται με 1 ECTS
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος ΓΛΩ 301 είναι: (α) Να αποκτήσουν οι φοιτητές/τριες μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο της γλωσσολογίας. (β) Να φωτιστούν οι ιδιαίτερες όψεις του φαινομένου γλώσσα, όπως η κατάκτησή της, η γλωσσική ποικιλότητα και αλλαγή. (γ) Να παρουσιαστούν οι γενικές αρχές της επιστήμης της γλωσσολογίας και τα βασικά μεθοδολογικά και αναλυτικά εργαλεία των επιμέρους κλάδων της. (δ) Να δοθεί μια σφαιρική θεώρηση των θεωρητικών μοντέλων καθώς και των σύγχρονων θεμάτων στη γλωσσολογική έρευνα μέσα από κριτική ματιά. (ε) Να φέρει τους φοιτητές/τριες σε επαφή με τις γλωσσικές ποικιλίες του ελλαδικού χώρου αλλά και της ευρύτερης περιοχής ώστε να τους/τις εξοικειώσουν με τα ιδιαίτερα γλωσσικά χαρακτηριστικά τους και να τους/τις βοηθήσει στο να κατανοούν τη γεωγραφική και κοινωνική διαφοροποίηση της γλώσσας και να αξιολογούν τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις σε αυτή την περιοχή. Το Σεμινάριο ΠΛ Ι αποσκοπεί να δείξει στους/στις φοιτητές/ήτριες πώς μπορούν να διευκολυνθούν στις σπουδές τους από τη χρήση του διαδικτύου, κυρίως σε σχέση με τις υπηρεσίες που προσφέρονται στο πλαίσιο του Α.Π.Θ.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το συγκεκριμένο μάθημα εξετάζει τα ακόλουθα θέματα: τη φυσιολογία και τα γενικά χαρακτηριστικά της ομιλίας, τη φυλογένεση και οντογένεση της ομιλίας, τη συγκριτική μελέτη της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης επικοινωνίας, τις λειτουργίες της ομιλίας, τη δομή, μορφή και ουσία της γλώσσας, τις παραδειγματικές και συνταγματικές σχέσεις, τα ιδεολογήματα που περιβάλλουν τη γλώσσα και εισαγωγή στην τυπολογία γλωσσών. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις βασικές αρχές της επιστήμης της γλωσσολογίας. ΠΛ Ι: Γνωριμία και εξοικείωση των φοιτητών/ητριών με τις δυνατότητες που τους προσφέρει το διαδίκτυο γενικά για τις σπουδές τους και ειδικότερα για τη Φιλολογία. Παρουσίαση των ιστοσελίδων του ΑΠΘ, της Κεντρικής Βιβλιοθήκης, της Φιλοσοφικής Σχολής και του Τμήματος Φιλολογίας με ασκήσεις στην αναζήτηση βιβλιογραφίας και στην αξιοποίηση των ειδικών βάσεων του Τμήματος.
Λέξεις Κλειδιά
χαρακτηριστικά γλωσσών, γλωσσικά ιδεολογήματα, οντογένεση, φυλογένεση, καθολικά χαρακτηριστικά, τυπολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Σεμινάρια281
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων170,6
Εξετάσεις562
Σύνολο1405
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Fromkin, V., R. Rodman, & N. Hyams. (2008). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. (Μτφρ. Γ. Ξυδόπουλος, Φ. Παπαδοπούλου, Ε. Βάζου και Α. Τσαγγαλίδης). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Lyons, J. 2001. ΕΙσαγωγή στη γλωσσολογία. (Μτφρ. Μ. Αραποπούλου, Α. Αρχάκης, Μ. Βραχιονίδoυ, Α. Καρά, Επ. επιμ. Γ. Καρανάσιος). Αθήνα: Πατάκης
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βελούδης, Γ. (2008). Γενική Γλωσσολογία Ι. Γενικά χαρακτηριστικά της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: Υπηρεσία Δημοσιευμάτων, Α.Π.Θ. (σε ηλεκτρονική μορφή: www.lit.auth.gr/node/111) Lyons, J. (2002). Εισαγωγή στη θεωρητική γλωσσολογία [μτφ: Α. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ζ. Γαβριηλίδη, Α. Ευθυμίου]. Αθήνα: Μεταίχμιο. (κεφ. 1-2) Pinker, S. (2000). To γλωσσικό ένστικτο. Πώς ο νους δημιουργεί τη γλώσσα. (Μτφρ. Ευαγγελία Μούμα.) Αθήνα: Εκδόσεις Κάτοπτρο. Α.-Φ. Χριστίδης (2005). Γενική Γλωσσολογία Ι. Γενικά χαρακτηριστικά της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: Υπηρεσία Δημοσιευμάτων, Α.Π.Θ. (σε ηλεκτρονική μορφή: www.lit.auth.gr/node/111)
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-05-2021