ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ / CULTURAL HERITAGE AND EDUCATIONAL IMPLEMENTATIONS FOR THE ACCESSIBILITY AND INCLUSION
ΚωδικόςΕ23
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600024308

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2024-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
Τίτλος
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Class ID
600251830
ΔιαγραμμένηΝαι
Επικ-προκλήσεις
  • Βιώσιμος μετασχηματισμός
  • Ευρωπαϊκές αξίες
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες αναμένεται: Να γνωρίζουν διαφορετικές πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς και δυνατότητες εκπαιδευτικών εφαρμογών. Να γνωρίζουν και να κατανοούν την έννοια της προσβασιμότητας στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της στην πολιτιστική κληρονομιά. Να κατανοούν τη σημασία της πρόσβασης όλων των παιδιών στην πολιτιστική κληρονομιά στο πλαίσιο της σύγχρονης πολυπολιτισμικής και ανομοιογενούς εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Να αναγνωρίζουν το δικαίωμα και τη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών σε δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου με γνώμονα τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση για την προώθηση γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων. Να γνωρίζουν πολιτικές, στρατηγικές και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση. Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού για τη Μάθηση και της Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης (στο σχολείο και σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης) για τον σχεδιασμό δράσεων και εκπαιδευτικού υλικού πολιτιστικού περιεχομένου. Να σχεδιάζουν ή και να αξιοποιούν προσβάσιμο εκπαιδευτικό υλικό πολιτιστικού περιεχομένου (συμβατικό και ψηφιακό). Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για τη σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση με όρους συμπερίληψης. Να είναι σε θέση να αναπτύσσουν συνεργατικές πρακτικές στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων πολιτιστικής κληρονομιάς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εφαρμοσμένη εκπαιδευτική προσέγγιση της έννοιας της πολιτιστικής κληρονομιάς -υλική, άυλη, φυσική, ψηφιακή- με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις διαστάσεις αυτές με έμφαση στην προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη όλων των παιδιών ανεξάρτητα από τις διαφορές τους (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας) για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους στο σύγχρονο κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. τα είδη της πολιτιστικής κληρονομιάς και η αδιαχώριστη αντιμετώπισή τους, β. ο ρόλος της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση για τη διαμόρφωση συμπεριληπτικών κοινωνιών σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις και πολιτικές, γ. η σχέση όλων των μορφών εκπαίδευσης –τυπικής, μη τυπικής, άτυπης- με την πολιτιστική κληρονομιά για την καλλιέργεια γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την προώθηση της συμπερίληψης και του δικαιώματος όλων των παιδιών για ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή στον πολιτισμό, δ. οι έννοιες της προσβασιμότητας στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της και της ισότιμης πολιτισμικής συμμετοχής, ε. οι αρχές σχεδιασμού κατάλληλων, προσβάσιμων και συμπεριληπτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων πολιτιστικού περιεχομένου και στις τέχνες με βάση τον Καθολικό Σχεδιασμό για τη Μάθηση και τη Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική εντός και εκτός σχολείου με την αξιοποίηση τεχνών και εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού), στ. ο σχεδιασμός και η αξιοποίηση προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού), και ζ. ο ρόλος του εκπαιδευτικού για την ανάδειξη και την εκπαιδευτική αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ποικιλομορφίας της με όρους ισοτιμίας και δικαιοσύνης για όλα τα παιδιά με σεβασμό στη διαφορετικότητα και το πολιτισμικό κεφάλαιο κάθε παιδιού.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτιστική Κληρονομιά, Εκπαίδευση, Προσβασιμότητα, Συμπερίληψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Επισκέψεις σε μουσεία και χώρους πολιτιστικής αναφοράς
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση Power Point στα μαθήματα και άλλο υλικό (π.χ. βίντεο σχετικού περιεχομένου, podcasts, ψηφιακά μέσα μουσείων κ.λπ). Ανάρτηση ανακοινώσεων, οδηγιών και εκπαιδευτικού υλικού στο e-learning. Ανάρτηση εργασιών των φοιτητών/τριών, χρήση forum κ.ά. Επικοινωνία μέσω e-learning και e-mail.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων16
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Εξετάσεις20
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτήτριες/τες θα ασχοληθούν με: Μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών κειμένων και εφαρμογών από τη βιβλιογραφία Γραπτή εργασία Επιτόπιες ασκήσεις σε μουσεία και χώρους πολιτιστικής αναφοράς Επεξεργασία συμβατικού και ψηφιακού υλικού Τελική αξιολόγηση Οι φοιτητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες ή και ατομικά και αξιολογούνται τόσο ομαδικά όσο και ατομικά.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.). (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία Gombrich, Ε. Η. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Bourdieu P. (2002). Η διάκριση. Κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης. Πατάκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιλεγμένη βιβλιογραφία (π.χ. δημοσιευμένες εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων, βιβλία κ.λπ. Ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό (open access). Selected journal papers, open access resources etc.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-07-2024