Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες αναμένεται:
Να γνωρίζουν διαφορετικές πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς και δυνατότητες εκπαιδευτικών εφαρμογών.
Να γνωρίζουν και να κατανοούν την έννοια της προσβασιμότητας στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της στην πολιτιστική κληρονομιά.
Να κατανοούν τη σημασία της πρόσβασης όλων των παιδιών στην πολιτιστική κληρονομιά στο πλαίσιο της σύγχρονης πολυπολιτισμικής και ανομοιογενούς εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Να αναγνωρίζουν το δικαίωμα και τη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών σε δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου με γνώμονα τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση για την προώθηση γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων.
Να γνωρίζουν πολιτικές, στρατηγικές και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση.
Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού για τη Μάθηση και της Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης (στο σχολείο και σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης) για τον σχεδιασμό δράσεων και εκπαιδευτικού υλικού πολιτιστικού περιεχομένου.
Να σχεδιάζουν ή και να αξιοποιούν προσβάσιμο εκπαιδευτικό υλικό πολιτιστικού περιεχομένου (συμβατικό και ψηφιακό).
Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για τη σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση με όρους συμπερίληψης.
Να είναι σε θέση να αναπτύσσουν συνεργατικές πρακτικές στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων πολιτιστικής κληρονομιάς.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εφαρμοσμένη εκπαιδευτική προσέγγιση της έννοιας της πολιτιστικής κληρονομιάς -υλική, άυλη, φυσική, ψηφιακή- με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις διαστάσεις αυτές με έμφαση στην προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη όλων των παιδιών ανεξάρτητα από τις διαφορές τους (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας) για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους στο σύγχρονο κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. τα είδη της πολιτιστικής κληρονομιάς και η αδιαχώριστη αντιμετώπισή τους, β. ο ρόλος της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση για τη διαμόρφωση συμπεριληπτικών κοινωνιών σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις και πολιτικές, γ. η σχέση όλων των μορφών εκπαίδευσης –τυπικής, μη τυπικής, άτυπης- με την πολιτιστική κληρονομιά για την καλλιέργεια γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την προώθηση της συμπερίληψης και του δικαιώματος όλων των παιδιών για ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή στον πολιτισμό, δ. οι έννοιες της προσβασιμότητας στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της και της ισότιμης πολιτισμικής συμμετοχής, ε. οι αρχές σχεδιασμού κατάλληλων, προσβάσιμων και συμπεριληπτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων πολιτιστικού περιεχομένου και στις τέχνες με βάση τον Καθολικό Σχεδιασμό για τη Μάθηση και τη Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική εντός και εκτός σχολείου με την αξιοποίηση τεχνών και εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού), στ. ο σχεδιασμός και η αξιοποίηση προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού), και ζ. ο ρόλος του εκπαιδευτικού για την ανάδειξη και την εκπαιδευτική αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ποικιλομορφίας της με όρους ισοτιμίας και δικαιοσύνης για όλα τα παιδιά με σεβασμό στη διαφορετικότητα και το πολιτισμικό κεφάλαιο κάθε παιδιού.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτιστική Κληρονομιά, Εκπαίδευση, Προσβασιμότητα, Συμπερίληψη
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.). (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία
Gombrich, Ε. Η. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Bourdieu P. (2002). Η διάκριση. Κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης. Πατάκη.