ΜΟΥΣΕΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ: ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΥΣΕΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ: ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ / MUSEUMS, SOCIETY AND COMMUNITIES: RESEARCH AND PRACTICE
ΚωδικόςΕ43
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΧαρίκλεια Κανάρη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600024332

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2024)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΥΣΕΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ: ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600251885
Επικ-προκλήσεις
  • Βιώσιμος μετασχηματισμός
  • Ευρωπαϊκές αξίες
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται: Να γνωρίζουν σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις για τον κοινωνικό και εκπαιδευτικό ρόλο των μουσείων και τη σύνδεσή τους με την κοινωνία και τις κοινότητες. Να γνωρίζουν και να κατανοούν τη σημασία της σύγχρονης προσέγγισης, πράξης και έρευνας στη Μουσειακή Εκπαίδευση για την καλλιέργεια θεμελιωδών αξιών, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα του παιδιού, τη δημοκρατία, την αειφορία και τη συμπερίληψη. Να αντιλαμβάνονται το μουσείο ως έναν ανοιχτό και διά βίου "πόρο" μάθησης για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη. Να κατανοούν την έννοια των κοινοτήτων και τη σχέση τους με το σύγχρονο μουσείο. Να κατανοούν την έννοια του συμμετοχικού μουσείου και να γνωρίζουν διαφορετικές μορφές συμμετοχικών δράσεων και με διαφορετικές κοινότητες. Να αναγνωρίζουν τη σημασία της «φωνής» και της συμμετοχής όλων των παιδιών ανεξαιρέτως (παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παιδιά με αναπηρία, παιδιά με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο κ.ά.), στο πλαίσιο της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση και δράσεων σε μουσειακούς χώρους, άλλους χώρους μη τυπικής μάθησης και στο σχολείο. Να είναι είναι σε θέση να σχεδιάζουν συμμετοχικά εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού τους ρόλου. Να αξιοποιούν μουσειακούς χώρους, φυσικούς και ψηφιακούς πόρους και εργαλεία για τον σχεδιασμό συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων στα μουσεία, στην τέχνη και τον πολιτισμό. Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για την προώθηση του εκδημοκρατισμού των μουσείων και την ολόπλευρη καλλιέργεια όλων των παιδιών ανεξαιρέτως και αυριανών πολιτών. Να γνωρίζουν και εφαρμόζουν αναστοχαστικές πρακτικές.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι οι σύγχρονες και διεπιστημονικές ερευνητικές και πρακτικές προσεγγίσεις στον χώρο της Μουσειακής Αγωγής και της σύνδεσης του μουσείου με την κοινωνία που αναδεικνύουν το μουσείο και τη μουσειακή αγωγή ως μοχλό κοινωνικής αλλαγής, διαλόγου με την κοινωνία και συμπερίληψης. Ο σκοπός του μαθήματος για τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς είναι διττός: αφενός να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το μουσείο ως έναν ανοιχτό πόρο διά βίου μάθησης για τους ίδιους, για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και στάσης, ώστε να αφουγκράζονται ενεργητικά τις συνθήκες και τις προκλήσεις του διαρκώς μεταβαλλόμενου κοινωνικού περιβάλλοντος του 21ού αιώνα που θα κληθούν να εργαστούν και να κινητοποιούνται ως εκπαιδευτικοί και πολίτες, και αφετέρου να μπορούν να ερευνούν και να αξιοποιούν τις διαστάσεις της σύνδεσης μουσείου και κοινωνίας στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού τους ρόλου. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. η έννοια του επίκαιρου και συμμετοχικού μουσείου, β. ο ρόλος του μουσείου για τη διαμόρφωση μιας συμπεριληπτικής και δημιουργικής κοινωνίας, την καλλιέργεια θεμελιωδών αξιών, την κοινωνική ευημερία, τη δικαιοσύνη, τη δημοκρατία και την αειφορία, γ. το μουσείο και οι κοινότητες καθώς και η ποικιλομορφία των κοινοτήτων, δ. ο σχεδιασμός συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, ε. η αξιοποίηση ποικίλων μέσων συμπεριλαμβανομένων και των ψηφιακών για τον σχεδιασμό συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, στ. η σημασία της φωνής και της συμμετοχής των παιδιών σε δράσεις πολιτισμικού περιεχομένου, και ζ. οι αναστοχαστικές πρακτικές όπως όλα αυτά αποτυπώνονται στο διαρκώς εξελισσόμενο επιστημονικό, ερευνητικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό πεδίο έρευνας και δράσης του σύγχρονου μουσείου.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσειακή Αγωγή, Κοινότητες, Συμμετοχικότητα, Συμμετοχικές δράσεις, Συμπερίληψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Επισκέψεις σε μουσεία και χώρους πολιτιστικής αναφοράς
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση Power Point στα μαθήματα και άλλου ψηφιακού υλικού (π.χ. βίντεο σχετικού περιεχομένου, podcasts, ψηφιακά μέσα μουσείων κ.λπ). Ανάρτηση ανακοινώσεων, οδηγιών και εκπαιδευτικού υλικού στο e-learning. Ανάρτηση εργασιών των φοιτητών/τριών στο e-learning, χρήση forum, quiz κ.ά. Επικοινωνία μέσω e-learning και e-mail.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων16
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Εξετάσεις20
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτήτριες/τες θα ασχοληθούν με: Μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών κειμένων και εφαρμογών από τη βιβλιογραφία Γραπτή εργασία Επιτόπιες ασκήσεις σε μουσεία και χώρους πολιτιστικής αναφοράς Επεξεργασία συμβατικού και ψηφιακού υλικού Τελική αξιολόγηση Οι φοιτητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες ή και ατομικά και αξιολογούνται τόσο ομαδικά όσο και ατομικά.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.). (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία Γαλανίδου, Ν. & Dommasnes, Ν.Η. (Επιμ.). (2012). Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν. Καλειδοσκόπιο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιλεγμένη βιβλιογραφία (π.χ. δημοσιευμένες εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων, βιβλία κ.λπ. Ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό (open access) Selected journal papers, open access resources, etc.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-07-2024