Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
Να γνωρίζουν σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις για τον κοινωνικό και εκπαιδευτικό ρόλο των μουσείων και τη σύνδεσή τους με την κοινωνία και τις κοινότητες.
Να γνωρίζουν και να κατανοούν τη σημασία της σύγχρονης προσέγγισης, πράξης και έρευνας στη Μουσειακή Εκπαίδευση για την καλλιέργεια θεμελιωδών αξιών, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα του παιδιού, τη δημοκρατία, την αειφορία και τη συμπερίληψη.
Να αντιλαμβάνονται το μουσείο ως έναν ανοιχτό και διά βίου "πόρο" μάθησης για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Να κατανοούν την έννοια των κοινοτήτων και τη σχέση τους με το σύγχρονο μουσείο.
Να κατανοούν την έννοια του συμμετοχικού μουσείου και να γνωρίζουν διαφορετικές μορφές συμμετοχικών δράσεων και με διαφορετικές κοινότητες.
Να αναγνωρίζουν τη σημασία της «φωνής» και της συμμετοχής όλων των παιδιών ανεξαιρέτως (παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παιδιά με αναπηρία, παιδιά με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο κ.ά.), στο πλαίσιο της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση και δράσεων σε μουσειακούς χώρους, άλλους χώρους μη τυπικής μάθησης και στο σχολείο.
Να είναι είναι σε θέση να σχεδιάζουν συμμετοχικά εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού τους ρόλου.
Να αξιοποιούν μουσειακούς χώρους, φυσικούς και ψηφιακούς πόρους και εργαλεία για τον σχεδιασμό συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων στα μουσεία, στην τέχνη και τον πολιτισμό.
Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για την προώθηση του εκδημοκρατισμού των μουσείων και την ολόπλευρη καλλιέργεια όλων των παιδιών ανεξαιρέτως και αυριανών πολιτών.
Να γνωρίζουν και εφαρμόζουν αναστοχαστικές πρακτικές.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι οι σύγχρονες και διεπιστημονικές ερευνητικές και πρακτικές προσεγγίσεις στον χώρο της Μουσειακής Αγωγής και της σύνδεσης του μουσείου με την κοινωνία που αναδεικνύουν το μουσείο και τη μουσειακή αγωγή ως μοχλό κοινωνικής αλλαγής, διαλόγου με την κοινωνία και συμπερίληψης. Ο σκοπός του μαθήματος για τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς είναι διττός: αφενός να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το μουσείο ως έναν ανοιχτό πόρο διά βίου μάθησης για τους ίδιους, για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και στάσης, ώστε να αφουγκράζονται ενεργητικά τις συνθήκες και τις προκλήσεις του διαρκώς μεταβαλλόμενου κοινωνικού περιβάλλοντος του 21ού αιώνα που θα κληθούν να εργαστούν και να κινητοποιούνται ως εκπαιδευτικοί και πολίτες, και αφετέρου να μπορούν να ερευνούν και να αξιοποιούν τις διαστάσεις της σύνδεσης μουσείου και κοινωνίας στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού τους ρόλου. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. η έννοια του επίκαιρου και συμμετοχικού μουσείου, β. ο ρόλος του μουσείου για τη διαμόρφωση μιας συμπεριληπτικής και δημιουργικής κοινωνίας, την καλλιέργεια θεμελιωδών αξιών, την κοινωνική ευημερία, τη δικαιοσύνη, τη δημοκρατία και την αειφορία, γ. το μουσείο και οι κοινότητες καθώς και η ποικιλομορφία των κοινοτήτων, δ. ο σχεδιασμός συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, ε. η αξιοποίηση ποικίλων μέσων συμπεριλαμβανομένων και των ψηφιακών για τον σχεδιασμό συμμετοχικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, στ. η σημασία της φωνής και της συμμετοχής των παιδιών σε δράσεις πολιτισμικού περιεχομένου, και ζ. οι αναστοχαστικές πρακτικές όπως όλα αυτά αποτυπώνονται στο διαρκώς εξελισσόμενο επιστημονικό, ερευνητικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό πεδίο έρευνας και δράσης του σύγχρονου μουσείου.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσειακή Αγωγή, Κοινότητες, Συμμετοχικότητα, Συμμετοχικές δράσεις, Συμπερίληψη
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.). (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία
Γαλανίδου, Ν. & Dommasnes, Ν.Η. (Επιμ.). (2012). Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν. Καλειδοσκόπιο