ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / FEMINIST PSYCHOLOGY
ΚωδικόςΨΥ-756
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013550

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 163
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600255267
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις για το μάθημα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες: (α) θα κατανοήσουν τις βασικές θεωρητικές αρχές μιας κριτικής προσέγγισης στην έρευνα και την πρακτική της επιστήμης της Ψυχολογίας, (β) θα αναγνωρίσουν τη λειτουργία των πατριαρχικών κοινωνικών δομών και θα εξοικειωθούν με τη φιλοσοφία των φεμινιστικών προσεγγίσεων, (γ) θα αναγνωρίσουν τις έμφυλες σχέσεις στην κοινωνία και τους θεσμούς, (δ) θα αποκτήσουν φεμινιστική συνείδηση και, τέλος, (ε) θα αναπτύξουν δεξιότητες συμβουλευτικής υποστήριξης γυναικών και άλλων ομάδων με την οπτική του φύλου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στο αντικείμενο του Κλάδου της Φεμινιστικής Ψυχολογίας, στο πλαίσιο του οποίου έχει αναπτυχθεί αφενός η θεωρία και η έρευνα σε θέματα έμφυλων ταυτοτήτων και σχέσεων, αφετέρου οι εφαρμογές για τη συμβουλευτική υποστήριξη και ενδυνάμωση των γυναικών. Ο συγκεκριμένος Κλάδος αμφισβητεί τους ηθικούς, πολιτικούς και επιστημονικούς ισχυρισμούς της παραδοσιακής επιστήμης της Ψυχολογίας, επιχειρώντας ταυτόχρονα να επηρεάσει τον προσανατολισμό της με γνώμονα την ισότητα ανάμεσα στα φύλα και τη συμπερίληψη της γυναικείας εμπειρίας. Οι θεματικές του μαθήματος περιλαμβάνουν τα εξής: την ιστορία του φεμινιστικού κινήματος, τις φεμινιστικές προσεγγίσεις για την ερμηνεία του σεξισμού και της πατριαρχίας, την ανάπτυξη των ταυτοτήτων φύλου, την κριτική του φεμινισμού στην επιστήμη της Ψυχολογίας, τις φεμινιστικές θεωρίες προσωπικότητας, τη φεμινιστική θεραπεία-συμβουλευτική, τη συμβουλευτική γυναικών που έχουν υποστεί έμφυλη βία, τις έμφυλες διακρίσεις στην εκπαίδευση και την επαγγελματική ανάπτυξη γυναικών και τη συμβουλευτική ατόμων της κοινότητας ΛΟΑΤΚΙ.
Λέξεις Κλειδιά
Φεμινισμός, Ταυτότητα Φύλου, Φεμινιστική Συμβουλευτική, Συμβουλευτική κακοποιημένων γυναικών, ΛΟΑΤΚΙ+
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος χρησιμοποιούνται συστηματικά διάφορες μέθοδοι της νέας τεχνολογίας τόσο για την παράδοση (όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο) όσο και για την επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/ήτριες. Ειδικότερα, γίνεται χρήση των ακόλουθων μεθόδων/διαδικασιών: zoom lectures and meetings, emails, videos, e-learning, etc.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783
Εργαστηριακή Άσκηση351,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,5
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1556,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τελική γραπτή εξέταση (100%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β., & Σακκά, Δ. (2007). Από την εφηβεία στην ενήλικη ζωή: Μελέτες για τις ταυτότητες φύλου στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Αθήνα: Gutenberg. 
 Παπαθανασίου, Ν. & Χρηστίδη, Ε.-Ο. (2020). Συμπερίληψη και ανθεκτικότητα. Βασικές αρχές ψυχοκοινωνικής στήριξης σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας, έκφρασης και χαρακτηριστικών φύλου. Αθήνα: Gutenberg.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnot, M. (2005). Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου. Εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές. Αθήνα: Μεταίχμιο. 
 Αθανασιάδου, Χ. (2012). Φεμινισμός και Ψυχολογία: Συνέπειες στην έρευνα, στην κλινική πρακτική και στη συλλογική κοινωνική δράση. Ψυχολογία, 19(2), 230-236. 
 Αθανασιάδου, Χ. (2002). Νέες γυναίκες με πανεπιστημιακή μόρφωση και η συμφιλίωση της ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας στο σχεδιασμό της ενήλικης ζωής. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ. Crawford, M., & Unger, R. (2004). Women and gender. A Feminist Psychology. New York: McGraw-Hill Companies. Chester, A., & Bretherton, D. (2001). What makes feminist counseling feminist? Feminism & Psychology, 11(4), 527-545. Chodorow, N. (1978). The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and the Sociology of Gender. Berkeley and Los Angeles: University of California Press. Coogan, P. A., & Chen, C. P. (2007). Career development and counselling for women: Connecting theories to practice. Counselling Psychology Quarterly, 20(2), 191-204. Δεληγιάννη, Β., & Αθανασιάδου, Χ. (2017). Κουλτούρες της θηλυκότητας και γυναικείες ταυτότητες στο ελληνικό πλαίσιο: Εφηβικές αναμνήσεις δύο γενεών γυναικών. Στο Κ. Δαλακούρα, Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Χ. Τζήκας, & Β. Φούκας (Επ. Εκδ.) Θέματα ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης και φύλο (19ος και 20ος αιώνας) (σελ. 413-430). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, B., Στογιαννίδου, A., & Αθανασιάδου, X. (Επ. Εκδ.) (2010). Συμβουλευτική με την οπτική του φύλου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Gill, R. (2008). Empowerment/Sexism: Figuring female sexual agency in contemporary advertising. Feminism & Psychology, 18(1): 35-60. Gilligan, C. (1993). In a different voice: Psychological theory and women's development, 2nd edn. Cambridge, MA: Harvard University Press. Goodman, L.A., Liang, B., Helms, J.E., Latta, R.E., Sparks, E., & Weintraub, S.R. (2004). Training counselling psychologists as social justice agents: feminist and multicultural principles in action. The Counseling Psychologist, 32(6), 793-837. Hakim, C. (2006). Women, careers, and work-life preferences. British Journal of Guidance & Counselling, 34(3), 279-294. Herlihy, B., & Corey, G. (2000). Feminist therapy. In G. Corey (Ed.) Theory and practice of counseling and psychotherapy (pp. 340-381). Belmont, CA: Wadsworth. Kastrani, Th., Deliyanni-Kouimtzis, V., & Athanasiades, C. (2017). Women as counselling and psychotherapy clients: Researching the therapeutic relationship. The European Journal of Counselling Psychology, 6(1), 138-161.
 Kastrani, Th., Deliyanni-Kouimtzi, V., & Athanasiades, C. (2014). Greek female clients’ experience of the gendered therapeutic relationship: An interpretative phenomenological analysis. International Journal for the Advancement of Counselling, 37, 77-92. Kopala, M. & Keitel, M. A. (2003). Handbook of counseling women. London: Sage. Κοτρώνη, Ε., & Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η δια του λόγου κατασκευή της ταυτότητας των ανύπανδρων γυναικών. Ψυχολογία, 18(3), 363-380. 
 Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ., Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., & Κλεφτάρας, Γ. (Επ. Εκδ.) (2006). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στις γυναίκες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Perez, C. C. (2019). Αόρατες γυναίκες. Προκαταλήψεις και διακρίσεις σε έναν κόσμο για άντρες. Αθήνα: Μεταίχμιο. Τατά-Αρσέλ, Λ., Χαρίτου-Φατούρου, Μ., & Αδαμάκη, Θ. (Επ. Εκδ.) (2008). Καταργώντας τα εμπόδια: Συμβουλευτική και ενδυνάμωση γυναικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Villaverde, L. E. (2008). Feminist theories and education. New York: Peter Lang. Walby, S. (1990). Theorizing patriarchy. Oxford UK and Cambridge USA: Basil Blackwell.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-09-2024