ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΈΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΈΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ / PSYCHOLOGICAL RESEARCH AND APPLICATIONS IN SCHOOL/EDUCATIONAL SETTINGS
ΚωδικόςΨΥ-633
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013546

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 82
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΈΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600255273
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Τμήμα ΨυχολογίαςΛητώ ελένη Μιχαλοπούλου
2. Λοιπά ΤμήματαΛητώ ελένη Μιχαλοπούλου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται (α) να γνωρίσουν το εύρος των ψυχολογικών υπηρεσιών στο σχολικό πλαίσιο και, γενικότερα, σε εκπαιδευτικά πλαίσια, (β) να είναι σε θέση να συμβάλουν στη διαμόρφωση στο σχολείο ενός ευνοϊκού κλίματος για τη μάθηση και τη σχολική προσαρμογή των μαθητών/ριών, (γ) να είναι σε θέση να στηρίζουν μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, (δ) να εξοικειωθούν με διαφορετικές ερευνητικές μεθόδους σε συνάρτηση και με συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα (ε) να είναι σε θέση να οργανώνουν εμπειρικά τεκμηριωμένα προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης στη σχολική κοινότητα προάγοντας την ψυχική υγεία και τη μάθηση των παιδιών και των εφήβων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση των φοιτητών/ριών με την ψυχολογική έρευνα και τις εμπειρικά τεκμηριωμένες εφαρμογές ψυχολογίας στο σχολικό πλαίσιο. Τα θέματα έρευνας και εφαρμογών θα αντλούνται από επίκαιρα ζήτηματα στη διεθνή βιβλιογραφία της Εκπαιδευτικής και της Σχολικής Ψυχολογίας τα οποία (α) συνδέονται με λειτουργικά και δυσλειτουργικά πρότυπα μάθησης και συμπεριφοράς, (β) αφορούν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές/ήτριες, εκπαιδευτικούς και γονείς), (γ) απαιτούν εναλλακτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις διερεύνησης και (δ) αφορούν προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης στη σχολική κοινότητα. Οι φοιητητές/ήτριες αναμένεται να συμμετέχουν ενεργητικά στο μάθημα με ομαδικές ερευνητικές ασκήσεις, ερευνητικές μελέτες μικρής κλίμακας, σχεδιασμό προγραμμάτων πρόληψης και παρουσιάσεις στην τάξη. Θεματικές Εισαγωγικά Στοιχεία. Ο ρόλος του ψυχολόγου στο σχολικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο, έρευνα και εφαρμογές σχολικής και εκπαιδευτικής ψυχολογίας. Ποσοτική και ποιοτική έρευνα στο σχολικό πλαίσιο. Η διαδικασία της έρευνας. Χαρακτηριστικά ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Ερευνητικοί σχεδιασμοί (ποσοτικοί, ποιοτικοί, συνδυαστικοί) εφαρμοσμένοι στο σχολικό πλαίσιο. Αναγνώριση και διατύπωση ερευνητικών προβλημάτων και ποσοτικών και ποιοτικών ερωτημάτων. Σχεδιασμός, εφαρμογή, και αξιολόγηση ερευνών, ερευνητικών προγραμμάτων και προγραμμάτων παρέμβασης στο σχολείο. Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, διαφορετικοί μέθοδοι για την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σε ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες (PRISMA, περιγραφική/αφηγηματική, κλπ.).Σχεδιασμός ερευνητικών προγραμμάτων και προγραμμάτων παρέμβασης στο σχολείο σε συνάρτηση με τα υπό διερεύνηση ερευνητικά ερωτήματα. Ζητήματα μεθοδολογίας και συλλογής δεδομένων. Μέθοδοι ανάλυσης ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων στη ψυχολογική έρευνα στο σχολείο. Ζητήματα εφαρμογής ερευνητικών προγραμμάτων και προγραμμάτων παρέμβασης στο σχολείο. Εμπόδια και στρατηγικές επίλυσης. Εννοιολογικός προσδιορισμός του τι θεωρούμε ως αποτελεσματικό σε ερευνητικά προγράμματα και προγράμματα παρέμβασης στην εκπαίδευση. Ζητήματα έρευνας και εφαρμογών σε αλλόγλωσσους, δίγλωσσους και άλλους μειονοτικούς μαθητικούς πληθυσμούς. Πολυπολιτισμικότητα, πολυπολιτισμική επάρκεια, πρακτικές που προάγουν την πολυπολιτισμική επάρκεια και μπορούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες των μαθητών από γλωσσικές και άλλες μειονοτικές ομάδες. Εφαρμογές σε σχολεία με μετανάστες. Θέματα που σχετίζονται με τον ειδικό σχεδιασμό και μεθοδολογία έρευνας όπως τα στοιχεία του πλαισίου, του μαθητή/τριας και του συστήματος, ψυχομετρικά ζητήματα, ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας. Διεθνή και διακρατικά ερευνητικά προγράμματα σε σχολικά πλαίσια. Ζητήματα προσαρμογής προγραμμάτων και συνεργασίας σε διεθνή κλίμακα. Ψυχική ανθεκτικότητα και δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για μάθηση μέσω της εφαρμογής (ερευνητικών) προγραμμάτων. Στρατηγικές και διαδικασίες για εφαρμογή μέσα στην τάξη που στοχεύουν στην προαγωγή της σχολικής επάρκειας, της μάθησης και της ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών που βρίσκονται σε επικινδυνότητα. Εφαρμογές που αφορούν εκπαιδευτικούς, σχολικούς ψυχολόγους, μαθητές και αποσκοπούν στη δημιουργία και διατήρηση ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος και στην προαγωγή της προσαρμογής και ψυχικής ανθεκτικότητας των μελών της σχολικής κοινότητας.
Λέξεις Κλειδιά
μάθηση, σχολική προσαρμογή, πρόληψη, παρέμβαση, ψυχολογική έρευνα σε εκπαιδευτικά πλαίσια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
- Χρήση powerpoint κατά τη διδασκαλία - Χρήση υπηρεσίας Moodle για την ανάρτηση των διαφανειών του μαθήματος - Χρήση της τεχνολογίας από τους φοιτητές για την εκπόνηση και την παρουσίαση της εργασίας - Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές (χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αξιοποίηση ιστοσελίδας)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,5
Εκπόνηση μελέτης (project)261
Συγγραφή εργασίας / εργασιών391,5
Εξετάσεις261
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
- Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (70%). - Εκπόνηση ομαδικής εργασίας και παρουσίαση μέσα στην τάξη (30%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Verma, G. K. & Mallick K. (1999). Εκπαιδευτικη ερευνα: θεωρητικες προσεγγισεις και τεχνικες. Τυπωθήτω. Newby P. (2019). Μεθοδοι ερευνας στην εκπαιδευση. Πεδίο. Worrell Frank C., Hughes Tammy L., Dixson Dante D. (2024). Εφαρμογές σχολικής ψυχολογίας. Κριτική.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Allen, J. P., Kim, E. K., & Jimerson, S. R. (2023). Meta-Analyses and systematic reviews Advancing the practice of school psychology: The imperative of bringing science to practice. School Psychology Review, 52(2), 87-94. https://doi.org/10.1080/2372966X.2023.2178769 Cooper, H. (2018). Reporting quantitative research in psychology: How to meet APA style journal article reporting standards. American Psychological Association. Creswell, J. (2016). H έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Επιστ. Επιμ.: Χ. Τσορμπατζούδης). Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Daniilidou, A., Platsidou, M., & Gonida, E. (2020). Primary school teachers resilience: association with teacher self-efficacy, burnout and stress. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 18(52), 549-582. Doll, B., Zucker, S., & Brehm, K. (2004/2009 μετ.). Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: Πώς να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για μάθηση. Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (Μετ.: Ε. Θεοχαράκη, Επιστ. Επιμ.: Χ. Χατζηχρήστου) Fisher, W. W., & Lerman, D. C. (2014). It has been said that,“There are three degrees of falsehoods: Lies, damn lies, and statistics”. Journal of School Psychology, 52(2), 243-248. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2014.01.001 Forman, S. G., Shapiro, E. S., Codding, R. S., Gonzales, J. E., Reddy, L. A., Rosenfield, S. A., & Stoiber, K. C. (2013). Implementation science and school psychology. School Psychology Quarterly, 28(2), 77-100. https://doi.org/10.1037/spq0000019 Gonida, E. N., & Cortina, K. (2014). Parent involvement in homework: Relations with parent and student achievement-related motivational beliefs and achievement. British Journal of Educational Psychology, 84, 376-396. Graybill, E., Baker, C. N., Cloth, A. H., Fisher, S., & Nastasi, B. K. (2018). An analysis of social justice research in school psychology. International Journal of School & Educational Psychology, 6(2), 77-89. https://doi.org/10.1080/21683603.2017.1302850 Henderson, N., & Milstein, M. M. (2003/2008, μετ.). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: Πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (Μετ.: Β. Βασσάρα, Επιστ. Επιμ.: Χ. Χατζηχρήστου) Holmes, S. R., Thompson, A. M., Herman, K. C., & Reinke, W. M. (2021). Designing interventions for implementation in schools: A multimethod investigation of fidelity of a self-monitoring intervention. School Psychology Review, 50(1), 42-51. https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1870868 Kelly, B., & Perkins, D. F. (Eds.) (2012). Handbook of implementation science for psychology in education. Cambridge University Press. Λεονταρή, Α. (2015). Παιδιά και έφηβοι σε έναν κόσμο που αλλάζει: Προκλήσεις, προσαρμογή και ανάπτυξη. Βιβλιοπωλείο της Εστίας. Leff, S. S., Waasdorp, T. E., Paskewich, B. S., & Winston, F. K. (2021). Scaling and disseminating brief bullying prevention programming: strengths, challenges, and considerations. School psychology review, 50(2-3), 454-468. https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1851612 Lemons, C. J., Fuchs, D., Gilbert, J. K., & Fuchs, L. S. (2014). Evidence-based practices in a changing world: Reconsidering the counterfactual in education research. Educational Researcher, 43(5), 242-252. https://doi.org/10.3102/0013189X14539189 Levitt, H. M. (2020). Reporting qualitative research in psychology: How to meet APA style journal article reporting standards. American Psychological Association. Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2010). Methods in educational research: From theory to practice. John Wiley & Sons. Matthews, J. S., & López, F. (2020). Race-reimaging educational psychology research: Investigating constructs through the lens of race and culture. Contemporary Educational Psychology, 61. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101878 McClain, M. B., Shahidullah, J. D., Harris, B., McIntyre, L. L., & Azad, G. (2022). Reconceptualizing educational contexts: The imperative for interprofessional and interagency collaboration in school psychology. School Psychology Review, 51(6), 742-754. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.1949247 McGill, R. J., & Busse, R. T. (2014). An evaluation of multiple single-case outcome indicators using convergent evidence scaling. Contemporary School Psychology, 18, 13-23. https://doi.org/10.1007/s40688-013-0004-4 Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage publications. Motti-Stefanidi, F. (2019). Resilience among immigrant youths: Who adapts well, and why? Current Directions in Psychological Science, 28(5), 510-517. https://doi.org/10.1177/0963721419861412 Motti‐Stefanidi, F. (2014). Immigrant youth adaptation in the Greek school context: A risk and resilience developmental perspective. Child Development Perspectives, 8(3), 180-185. https://doi.org/10.1111/cdep.12081 Newell, K. W. (2022). Realignment of school psychology research, training, and practice. School Psychology Review, 51(6), 795-809. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.2000841 Newman, D. S., & Clare, M. M. (2016). School psychology as a relational enterprise: The role and process of qualitative methodology. Contemporary School Psychology, 20, 327-335. https://doi.org/10.1007/s40688-016-0090-1 Nickerson, A. B., Randa, R., Jimerson, S. R., & Guerra, N. G. (2021). Safe places to learn: Advances in school safety research and practice. School Psychology Review, 50, 158-171. Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic Reviews, 10(1), 1-11. Reinke, W. M., Herman, K. C., Thompson, A., Copeland, C., McCall, C. S., Holmes, S., & Owens, S. A. (2021). Investigating the longitudinal association between fidelity to a large-scale comprehensive school mental health prevention and intervention model and student outcomes. School Psychology Review, 50(1), 17–29. https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1870869 Rethlefsen, M. L., Kirtley, S., Waffenschmidt, S., Ayala, A. P., Moher, D., Page, M. J., & Koffel, J. B. (2021). PRISMA-S: an extension to the PRISMA statement for reporting literature searches in systematic reviews. Systematic Reviews, 10(1), 1-19. Sullivan, A. L., Arora, P., Song, S. Y., & Jimerson, S. R. (2023). Theory, methods, and practice to advance equity and social justice in school psychology: Articulating a path forward. School Psychology Review, 1-11. https://doi.org/10.1080/2372966X.2023.2235221 Volpe, R. J., Chafouleas, S. M., González, J., Ardoin, S., & Jimerson, S. R. (2022). The science of school psychologists: developing a standard definition. Journal of School Psychology, 94, A1-A12. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2022.06.006 Χατζηχρήστου, Χ. (2011) (Επιμ. έκδ.). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο: Πρόγραμμα για την Προαγωγή της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-09-2024