ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗ - ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗ - ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ / THE BODY IN PSYCHOLOGY AND SELECTED ISSUES IN CLINICAL PSYCHOLOGY
ΚωδικόςΨΥ-886
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019731

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 185
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗ - ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600255280
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/ες • θα έχουν αποκτήσει μια συνολική εικόνα της έννοιας της ψυχοσωματικής και της ιστορικής εξέλιξης αυτής • θα έχουν αποκτήσει γνώσεις σχετικά με διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις ψυχοσωματικών συμπτωμάτων • θα έχουν εξοικιωθεί με την αντίληψη της διττής φύσης κάθε ασθένειας καθώς και την πολιτισμική/κοινωνική της διάσταση • θα έχουν αποκτήσει ειδικές γνώσεις σχετικά με συγκεκριμένες ψυχοσωματικές νόσους • θα έχουν μάθει να εστιάζουν στην παρατήρηση δικών τους σωματικών και συναισθηματικών διαδικασιών • θα έχουν μάθει να εφαρμόζουν έννοιες του μαθήματος σε περιστατικά ασθενών • θα έχουν μάθει να παίρνουν ένα ψυχοσωματικό ιστορικό • θα έχουν αποκτήσει κριτική σκέψη αναφορικά με τις ψυχο-σωματικές παθήσεις και τον πολυπαραγοντικό χαρακτήρα αυτών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα θα εξετάσουμε την θέση του σώματος στην ψυχολογία και την σχέση σώματος και ψυχικού και κοινωνικού γίγνεσθαι. Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις έννοιες της Ψυχοσωματικής και της Σωματοψυχολογίας και με τη διττή υπόσταση του ανθρώπου σε συνεχή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον του. Θα εξετάσουμε τις έννοιες του ενσώματου εαυτού, της εικόνας του σώματος, καθώς και πως προσεγγίζουν το σώμα ως τώρα η ψυχανάλυση και η ψυχολογία. Θα δοθεί έμφαση στις υπάρχουσες ψυχοσωματικές θεωρίες/προσεγγίσεις, όσον αφορά την εκδήλωση συγκεκριμένων ασθενειών. Θα ασχοληθούμε με συγκεκριμένα παραδείγματα από τον χώρο της Κλινικής Ψυχολογίας και της Υγείας, όπως τις κλασικές ψυχοσωματικές διαταραχές οργάνων και συστημάτων (δέρμα, καρδιοαγγειακό, γαστρεντερικό, αναπνευστικό), τις διαταραχές πόνου, τα φαινόμενα διάσχισης και μετατροπής και τον ρόλο της ψυχολογίας στο πεδίο των μεταμοσχεύσεων.
Λέξεις Κλειδιά
ψυχοσωματική, ψυχοσωματικές διαταραχές, σωματόμορφες διαταραχές, σώμα, ψυχολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783
Άσκηση Πεδίου60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251,0
Εκπόνηση μελέτης (project)120,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90,3
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση θα γίνει με βάση 5 γραπτές εργασίες στα πλαίσια του εξαμήνου, οι οποίες θα εκπονηθούν ατομικά (εργασία 2, 10% του βαθμού), σε ομάδες των δύο (εργασίες 1,3,4, με αντίστοιχα 10%,20% και 10% αντίστοιχα) και σε ομάδα τουλάχιστον πέντε ατόμων (εργασία 5, 40% για την γραπτή εργασία με όριο 4.000 λέξεις και 10% για την προφορική παρουσίαση). Κάθε εργασία βαθμολογείται ξεχωριστά. Οι εργασίες θα πρέπει να παραδίδονται εντός της καθορισμένης προθεσμίας. Εκπρόθεσμες εργασίες μπορούν να βαθμολογηθούν με μέγιστο βαθμό το πέντε.
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Taylor Graeme J. Ψυχοσωματική ιατρική και σύγχρονη ψυχανάλυση. 2001 Εκδόσεις Καστανιώτης. Dumet Natalie - Χατήρα Καλλιόπη (επιμ.). Η κλινική των ψυχοσωματικών διαταραχών. 2011 Εκδόσεις Δάρδανος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Λεόν Κρεσλέρ. Η σύγχρονη ψυχοσωματική του βρέφους και του παιδιού. 2008 Καστανιώτης. Ξυπολυτά-Zαχαριάδη Α,Τσιάντης Γ. Ψυχοσωματικά προβλήματα των παιδιών. 2007 Καστανιώτης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-02-2021