Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: (α)γνωρίζουν τη σημασία της ειδικής αγωγής, τόσο από ιστορική σκοπιά όσο και με βάση τη σύγχρονη οπτική, (β)αναγνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις και τα κριτικά ζητήματα στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, (γ)ευαισθητοποιηθούν σε θέματα αναπηρίας και κοινωνικής ενσωμάτωσης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες, (δ)αναγνωρίζουν τον ρόλο και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και να διαμορφώνουν λειτουργικά πλαίσια συνεργασίας με το ειδικό επιστημονικό προσωπικό και κυρίως τους ψυχολόγους (ε)υποστηρίζουν τους/τις μαθητές/ήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες και τις οικογένειές τους και ιδιαίτερα σε επίπεδο ψυχοσυναισθηματικής λειτουργικότητας, (στ)αναπτύξουν συνεργατικές σχέσεις με την οικογένεια και την κοινότητα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις βασικές έννοιες και θεωρητικές προσεγγίσεις της ειδικής αγωγής και να γνωρίσουν τα πεδία εφαρμογής της επιστήμης της ψυχολογίας στην ειδική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα, στο εισαγωγικό μέρος του μαθήματος αναλύονται ζητήματα ορισμών της ειδικής αγωγής και οι επιδιώξεις της. Kατόπιν,εξετάζονται συγκεκριμένες κατηγορίες παιδιών και εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, νοητική αναπηρία, χαρισματικότητα, ΔΕΠ-Υ και άλλα), ενώ παρουσιάζονται ερευνητικά τεκμηριωμένες ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά τους.
Λέξεις Κλειδιά
ιδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες, ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις, ψυχοεκπαιδευτική, συναισθηματική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Alevriadou, Α., & Lang, L. (2011). Active citizenship & contexts of special education: A critical perspective. London: Cice. http://www.cicea.eu/docs/GUIDELINES/general/guidelines-12.pdf
Aλευριάδου, Α. & Γκιαούρη, Σ. (2009). Γενετικά σύνδρομα νοητικής καθυστέρησης. Αναπτυξιακή και εκπαιδευτική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Αλευριάδου, Α.,Γκιαούρη, Σ., & Παυλίδου, Κ. (2016). Προβλήματα συμπεριφοράς σε άτομα με νοητική αναπηρία. Διαχείριση στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Πεδίο.
Γκιαούρη, Σ., Αλευριάδου, Αναστασία, & Ραχανιώτη, Ε. (2022). Κοινωνική Ανάπτυξη παιδιών με Νοητική Αναπηρία και Σύνδρομο Down στη γενική και ενιαία εκπαίδευση.
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
https://repository.kallipos.gr/simple-search?query=%CE%91%CE%9B%CE%95%CE%A5%CE%A1%CE%99%CE%91%CE%94%CE%9F%CE%A5
Γκιαούρη, Σ., Αντωνίου, Α.Σ., & Αλευριάδου, Α. (2021). Γέφυρες μετάβασης από το σχολείο στην εργασία και δια-βίου ανάπτυξη για άτομα με νοητική αναπηρία. Αθήνα:Παρισιάνου.
Heward, W. L. (2011). Παιδιά με ειδικές ανάγκες, Μια εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση.(Επιμ.: Α. Δαβάζογλου, Κ. Κόκκινος, Μτφρ.: Χ. Λυμπεροπούλου).
Μαλεγιαννάκη, Α.Χ.& Κοσμίδου, Μ. (2021). Νευροψυχολογία των γενετικών συνδρόμων. Αθήνα:Gutenberg.
Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (2011). Ειδική Αγωγή-Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο.