Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά στην Επιστημολογία των Κοινωνικών επιστημών, δηλαδή τη Γνωσιοθεωρία που κατευθύνει τις Μεθόδους Έρευνας των ανθρωπίνων συστημάτων. Εστιάζεται στο χώρο της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, ενώ, ταυτόχρονα, εμπλέκει την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και μέρος των ανθρωπιστικών επιστημών. Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται σε τρία κύρια επίπεδα. Το πρώτο στοχεύει στην ιστορική αναδρομή σε κομβικά σημεία της ανθρώπινης σκέψης: Εμπειρισμός, Ορθολογισμός, Θετικισμός, Ερμηνευτική, Κονστρουκτιβισμός, Ιδεαλισμός, Υλισμός, Σκεπτικισμός, Μεταμοντερνισμός, Κριτικός ρεαλισμός και Κριτικός ορθολογισμός. Εντοπίζονται τα αδύνατα σημεία των παραπάνω επιστημολογιών και εισάγεται μια κριτική συζήτηση, η οποία οδηγεί στο δεύτερο μέρος που αφορά στην παρουσίαση της Θεωρίας πολυπλοκότητας. Ενός νέου μεταθεωρητικού πλαισίου με μια νέα επιστημολογία, η οποία φιλοδοξεί να ενοποιήσει το χώρο των κοινωνικών επιστημών. Συνεξετάζονται και μεθοδολογικές προσεγγίσει όπως η θεωρία δικτύων, θεωρία καταστροφών, μη γραμμικές μέθοδοι που συνάδουν με τα πολύπλοκα μη γραμμικά συστήματα, καθώς και η νέα προοπτική για τις ποιοτικές μεθόδους. Εν κατακλείδι, δίνεται μια διαφορετική κοσμοθεωρητική αντίληψη για την παγκόσμια πραγματικότητα, της οποίας η αυξανόμενη πολυπλοκότητα απαιτεί την αλλαγή παραδείγματος για την κατανόηση της.