Σύγχρονες Επιστημολογικές Κατευθύνσεις στη Μεθοδολογία Έρευνας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣύγχρονες Επιστημολογικές Κατευθύνσεις στη Μεθοδολογία Έρευνας / Σύγχρονες Επιστημολογικές Κατευθύνσεις στη Μεθοδολογία Έρευνας
ΚωδικόςΠ3047
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Σταμοβλάσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021748

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονες Επιστημολογικές Κατευθύνσεις στη Μεθοδολογία Έρευνας
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600255568
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
2. Τμήματα Φιλοσοφικής Σχολής
3. Τμήματα ΣΘΕ, Θεολογικής Σχολής
Τύπος Μαθήματος
Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά στην Επιστημολογία των Κοινωνικών επιστημών, δηλαδή τη Γνωσιοθεωρία που κατευθύνει τις Μεθόδους Έρευνας των ανθρωπίνων συστημάτων. Εστιάζεται στο χώρο της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, ενώ, ταυτόχρονα, εμπλέκει την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και μέρος των ανθρωπιστικών επιστημών. Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται σε τρία κύρια επίπεδα. Το πρώτο στοχεύει στην ιστορική αναδρομή σε κομβικά σημεία της ανθρώπινης σκέψης: Εμπειρισμός, Ορθολογισμός, Θετικισμός, Ερμηνευτική, Κονστρουκτιβισμός, Ιδεαλισμός, Υλισμός, Σκεπτικισμός, Μεταμοντερνισμός, Κριτικός ρεαλισμός και Κριτικός ορθολογισμός. Εντοπίζονται τα αδύνατα σημεία των παραπάνω επιστημολογιών και εισάγεται μια κριτική συζήτηση, η οποία οδηγεί στο δεύτερο μέρος που αφορά στην παρουσίαση της Θεωρίας πολυπλοκότητας. Ενός νέου μεταθεωρητικού πλαισίου με μια νέα επιστημολογία, η οποία φιλοδοξεί να ενοποιήσει το χώρο των κοινωνικών επιστημών. Συνεξετάζονται και μεθοδολογικές προσεγγίσει όπως η θεωρία δικτύων, θεωρία καταστροφών, μη γραμμικές μέθοδοι που συνάδουν με τα πολύπλοκα μη γραμμικά συστήματα, καθώς και η νέα προοπτική για τις ποιοτικές μεθόδους. Εν κατακλείδι, δίνεται μια διαφορετική κοσμοθεωρητική αντίληψη για την παγκόσμια πραγματικότητα, της οποίας η αυξανόμενη πολυπλοκότητα απαιτεί την αλλαγή παραδείγματος για την κατανόηση της.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1174,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γκέβρου Μ. & Σταμοβλάσης Δ. (2024). Επιστημολογικά Ζητήματα των Κοινωνικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. ISBN: 9786185063894, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 133026430
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Καρακατσάνης Π. (2015). Φιλοσοφία της Παιδείας. Αθήνα: Gutenberg. ISBN: 9789600116816, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41959710
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-12-2024