Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές είναι σε θέση να:
-Αντιλαμβάνονται το αντικείμενο της μελέτης της θρησκείας ως μια ενδιαφέρουσα όψη ενός περίπλοκου κοινωνικού κόσμου
-Διακρίνουν εκείνες τις ανθρώπινες συμπεριφορές που θεωρούνται θρησκευτικές
-Προσεγγίζουν κριτικά τις θρησκείες του αρχαίου και του σύγχρονου κόσμου
-Αξιολογούν το πώς και το γιατί ένας θεσμός, ένα κοινωνικό κίνημα ή μια ομάδα καταλήγουν να θεωρούνται θρησκεία
-Εντάσσουν δομικά την κατηγορία «θρησκεία» στο ευρύτερο πολύπλοκο σύστημα της ανθρώπινης συμπεριφοράς
Περιεχόμενο Μαθήματος
Α. Εξετάζεται η γενικότερη προβληματική γύρω από το «τι είναι η μελέτη της θρησκείας». Πρόκειται για την επιστημονική έρευνα αυτής της ανθρώπινης πολιτιστικής όψης και των πρακτικών της. Η όψη αυτή είναι ταυτόσημη με τους σκοπούς της μελέτης μας και με τους ορισμούς που επιλέγουμε για χρήση, ορισμούς κατάλληλους για τους σκοπούς και τις αναζητήσεις μας. Ό,τι μας ενώνει σε αυτή τη συλλογική ομάδα, η οποία προσδιορίζεται με την αντωνυμία «δικό μας», δεν είναι μόνο οι κοινές αναζητήσεις, τα κοινά εργαλεία και η συμφωνία σε καθιερωμένες αποδείξεις και επιχειρηματολογία, αλλά επίσης το θεσμικό όργανο το οποίο μας ενώνει ως ομάδα και στο οποίο συνεισφέρει το έργο μας. Το όργανο αυτό είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο, ένας θεσμός που καταλήγει σε ό,τι αποτελεί ακαδημαϊκή μελέτη της θρησκείας. Έτσι ίσως μπορούμε να καταλήξουμε αναθεωρώντας το αρχικό μας ερώτημα στο «τι είναι η μελέτη της θρησκείας;» Η ερώτηση αυτή μπορεί να βρει άριστη απάντηση αν πρώτα αναρωτηθούμε «πού ασκείται η μελέτη της θρησκείας, από ποιους και με ποιους σκοπούς;» Η απάντηση, εξαρτώμενη από τη συνάφεια των πραγμάτων και τα ενδιαφέροντα του καθενός, μπορεί να οδηγήσει σε πολύ διαφορετικά συμπεράσματα σε διάφορους λαούς. Ένα άλλο σημείο που μας απασχολεί είναι η ταξινόμηση των θρησκειών. Πως μπορούμε να τις ταξινομήσουμε και πως μπορούμε να τις μελετήσουμε; Απάντηση στα ερωτήματα αυτά δίνει το έργο του ερευνητή της θρησκείας.
Β. Υπήρξε ποτέ αυτό που αποκαλούμε ελληνική θρησκεία; Μπορεί η ερώτηση να είναι περιττή αλλά πρέπει να γίνει εξαρχής απολύτως σαφές ότι ελληνική θρησκεία ως μονολιθική ολότητα δεν υπήρξε ποτέ. Όταν η Ελλάδα αναδύθηκε από το σκοτάδι του παρελθόντος γύρω στα 800 π.Χ. αναπτύχθηκαν διάφορες κοινότητες - πόλεις. Κάθε πόλη είχε το δικό της πάνθεο στο οποίο ορισμένοι θεοί ήταν σπουδαιότεροι από τους άλλους και ορισμένοι θεοί δεν λατρεύτηκαν ποτέ. Κάθε πόλη είχε τη μυθολογία της, το θρησκευτικό της ημερολόγιο, τις θρησκευτικές της γιορτές.
Σχετικά θέματα που εξετάζονται στο μάθημα:
- η έννοια του πολυθεϊσμού, της ευσέβειας, της καθαρότητας και του βέβηλου,
- οι εκπρόσωποι του «ιερού»
- η τελετουργία και η σημασία της
- εναλλακτικές) μορφές ελληνικής ευσέβειας: μυστικές (Θεσμοφόρια - λατρεία του Διονύσου και μυστηριακές λατρείες, Ελευσίνια μυστήρια, «ορφικός βίος».
Λέξεις Κλειδιά
A. Επιστημονική Μελέτη της θρησκείας, Θρησκεία, Ορισμός, Ταξινόμηση, Σύγκριση, Ιερό, Μύθος, Τελετή, "αυτόνομη" μελέτη της θρησκείας, Φαινομενολογία της Θρησκείας, Ιστορία Θρησκειών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
A. 1. W. Braun - R. McCutcheon (επιμ.), 2003. Εγχειρίδιο Θρησκειολογίας (μετ. Δ. Ξυγαλατάς. Επιμ. Π. Παχής), Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Bάνιας.
2. Δ. Ξυγαλατάς, Η δύναμη της τελετουργίας. Συμβολικές πράξεις που μας ενώνουν, μας χωρίζουν και μας εμπνέουν (μετ. Μ. Καλοφωλιά), Αθήνα, 2023.
3. H. Whitehouse, Τύποι θρησκευτικότητας. Μια γνωσιακή θεωρία της μετάδοσης των θρησκευτικών αντιλήψεων (μετ. Δ. Ξυγαλατάς), Θεσ/νίκη 2006.
4. P. Borgeaud, Η ευρωπαϊκή σκέψη περί θρησκειών (μετ. Μ. Πατέρα), Αθήνα 2025.
B. 1. W. Burkert, Αρχαία ελληνική θρησκεία, Αρχαϊκή και κλασική εποχή (μετ. Ν.Π.Μπεζεντάκος – Αφρ. Αβαγιανού), Αθήνα 1993.
2. L. Bruit Zaidman – P Schmitt Pantel, Η θρησκεία στις ελληνικές πόλεις της κλασικής εποχής (μετ. Κ. Μπούρας, επιμ. Μ. Τριανταφύλλου), Αθήνα 2002.
3. J. P. Vernant, Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα (μετ. Μ.Ι. Γιόση), Αθήνα 2000.
4. F. Graf, Εισαγωγή στη Μελέτη της Ελληνικής Μυθολογίας (μετ. Α. Λέλλου), Αθήνα 2018.
5. F. Graf, Η Μαγεία στην Ελληνορωμαϊκή Αρχαιότητα. Πλησιάζοντας τους θεούς και βλάπτοντας τους ανθρώπους (μετ. Ι. Μυλωνόπουλος), Αθήνα 2004.
6. R. Parker, Οι ελληνικοί θεοί πέρα από την Ελλάδα. Ονόματα, χαρακτήρες, μεταμορφώσεις (μετ. Π. Σουλτάνης), Αθήνα 2021.
7. Ε. Δ. Καρακάντζα, Αρχαίοι ελληνικοί μύθοι. Ο θεωρητικός λόγος του 20ού αιώνα για τη φύση και την ερμηνεία τους, Αθήνα 2004.
8. W. Burkert, Μυστηριακές λατρείες της αρχαιότητας (μετ. Έ. Ματθαίου), Αθήνα 1997.
9. L. H. Martin, Οι θρησκείες της ελληνιστικής εποχής (μετ. Δ. Ξυγαλατάς), Βάνιας 2004.