Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές αναμένεται:
Να γνωρίζουν διαφορετικά είδη μουσείων
Να αντιλαμβάνονται την εκπαιδευτική και κοινωνική δυναμική του μουσείου και σε σχέση με την τυπική εκπαίδευση
Να κατανοούν τις βασικές έννοιες, αρχές και μεθόδους της Μουσειοπαιδαγωγικής
Να αντιλαμβάνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μάθησης στο μουσείο και τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους
Να μπορούν να αξιοποιήσουν εκπαιδευτικό υλικό μουσείων εντός και εκτός τάξης
Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα μουσειοπαιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με βάση τις αρχές και τις μεθόδους της Μουσειακής Εκπαίδευσης λαμβάνοντας υπόψη τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της σχολικής ομάδας
Να αξιολογούν δραστηριότητες και υλικό από μουσεία και χώρους πολιτισμικής αναφοράς.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εκπαιδευτική προσέγγιση των μουσείου ως χώρου μη τυπικής/άτυπης μάθησης συμπληρωματικά με την τυπική εκπαίδευση με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τα στοιχεία αυτά τόσο στη σχολική τάξη όσο και στο πλαίσιο ποικίλων διδακτικών δράσεων σε μουσειακούς χώρους (π.χ. μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, εκθέσεις κτλ) για την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας και την προώθηση του τρόπου σκέψης τους. Βασικοί θεματικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. η συνοπτική παρουσίαση της εξέλιξης των μουσείων με έμφαση στον σύγχρονο εκπαιδευτικό και κοινωνικό τους ρόλο, β. το θεωρητικό υπόβαθρο της Μουσειακής Εκπαίδευσης, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της μάθησης στο μουσείο και η σημασία τους για την ανάπτυξη των παιδιών, γ. η σχέση μουσείου και σχολείου και η σημασία του πολιτισμού στην εκπαίδευση όλων των παιδιών, δ. το μεθοδολογικό πλαίσιο σχεδιασμού εκπαιδευτικών δράσεων με έμφαση σε θεωρίες μάθησης και στις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού στη Μάθηση και με στόχο την ανταπόκριση στην ανομοιογένεια του μαθητικού πληθυσμού (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, πολυπολιτισμικότητα, κλπ), ε. η σύνδεση της Μουσειακής Εκπαίδευσης με περιοχές του Αναλυτικού Προγράμματος, την τέχνη, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, την τοπική ιστορία, την τεχνολογία, κλπ., μέσα από παραδείγματα και ανάλογες πρακτικές εφαρμογές σε μουσειακούς χώρους και επιτόπιες ασκήσεις, στ. η αξιοποίηση ποικίλων μέσων και υλικών (π.χ. εκπαιδευτικό υλικό μουσείων) εντός της σχολικής τάξης αλλά και στα μουσεία, και η. ο ρόλος των εκπαιδευτικών ως διαμεσολαβητικός παράγοντας μεταξύ μουσείου, σχολείου και γονέων.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νικονάνου, Ν. (2010). Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη. Πατάκη.
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.) (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία.
Shaffer E. S. (2019). Το παιδί και το μουσείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και παιδαγωγικές πρακτικές (Επιμ. Κ.Δ. Μαλαφάντης, Μτφ. Μ. Καρδαμίτσα-Ψυχογιού). Αθήνα: Καρδαμίτσα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βέμη, Μπ., & Νάκου, Ει. (Επιμ) (2010). Μουσεία και εκπαίδευση. Αθήνα: Νήσος.
Hooper-Greenhill, Ei. (2007). Museums and education. Purpose, pedagogy, performance. London: Routledge.
Καλεσοπούλου, Δ. (Επιμ.) (2011) Παιδί και εκπαίδευση στο μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Αθήνα: Πατάκης.
Λενακάκης, Α., & Παναγή, Α. (2018). Η θεατροπαιδαγωγική στο μουσείο. Ζητήματα έρευνας, θεωρίας και πράξης. Εκπαίδευση & Θέατρο, 19, 90-103.
Νικονάνου, Ν. (Επιμ.) (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. ΣΕΑΒ.