Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται ότι:
-Θα κατανοήσουν τις βασικές αρχές της δημιουργικής κίνησης, του χορού, της μουσικής και του θεάτρου στην εκπαίδευσης, καθώς και τις ενδεδειγμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που αφορούν τις μικρές ηλικίες σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης
-Θα μπορούν να εφαρμόζουν δημιουργικές διασυνδέσεις μεταξύ των τεχνών, μέσω της κίνησης, της μουσικής, του μουσείου και του θεάτρου και να χτίζουν νέους διαύλους επικοινωνίας και μάθησης σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
-Θα γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής έρευνας στις εικαστικές και παραστατικές τέχνες και στη μουσική.
-Θα εξασκηθούν στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών ερευνητικών σχεδίων με την χρήση των τεχνών.
-Θα συνδέσουν την θεωρία και την πράξη στις σύγχρονες καλλιτεχνικές εκπαιδευτικές πρακτικές.
-Θα γνωρίσουν το μουσείο ως περιβάλλον μη τυπικής μάθησης και τις δυνατότητες που προσφέρει για την απόκτηση βιωματικών εμπειριών τέχνης.
-Θα γνωρίσουν τους τρόπους αξιοποίησης των τεχνών για τη βιωματική προσέγγιση μουσειακών περιεχομένων και τη δημιουργική έκφραση εντός του μουσείου αλλά και στο σχολείο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό, παρουσιάζονται οι Τέχνες ως ενοποιητικός μοχλός μιας ολιστικής εκπαιδευτικής προσέγγισης για μια παιδαγωγική της δημιουργικότητας. Σε συντονισμό με τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής για καινοτομία και για έκφραση της πολιτισμικής πολυμορφίας, παρουσιάζονται μέσα από σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και ενδεικτικές εφαρμογές, οι βασικές δομές για τη μεταφορά των δημιουργικών ικανοτήτων μέσω των Τεχνών, σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης.
Πρωτίστως αναλύονται όψεις, μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τρόποι έρευνας στο πεδίο των Εικαστικών Τεχνών, ενώ στη συνέχεια, σε πλαίσιο διαθεματικότητας, πραγματοποιούνται δημιουργικές συνδέσεις των Εικαστικών Τεχνών με τη Μουσική, το Θέατρο, το Χορό και την Μουσειακή Εκπαίδευση με τρόπους που υποστηρίζουν την έκφραση, την επικοινωνία και τη μάθηση στον σύγχρονο κόσμο.
Περιγραφή
Προβολή αρχείων κειμένου (ppt κ.ά.), εικόνας (φωτογραφίες, βίντεο), ήχου (μουσική, podcast κ.ά.), βιντεοσκόπηση, ηχογράφηση εργστηριακών δράσεων, χρήση πλατφόρμας elearning για ανάρτηση υλικού, ανακοινώσεων και επικοινωνίας με τις/τους φοιτήτριες/τές, καθώς και για τη διενέργεια quiz, υποβολής εργασιών κ.λπ.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Θεοδωρίδης, Ν. (2020). Φίλοι Μουσικόφιλοι. Μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση.
-Καλεσοπούλου, Δ. (Eπιμ.) (2011). Παιδί και εκπαίδευση στο μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Πατάκης.
-Κούβου Ο. (2016). Παιδικό σχέδιο, Η γνωστική προσέγγιση. Gutenberg.
-Κούβου Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής σχεδίασης. Gutenberg.
-Λενακάκης, Α., & Παρούση, Α. (2019). Η τέχνη του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση. Παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων. Gutenberg.
-Letsiou M. (2022). The Creation of a Vibrant Making Space: Objects and Studio Learning. Art Education, 75(5), 8-14.
-Marshall J., Stewart C., Thulson A. (2021). Teaching Contemporary Art With Young People Themes in Art for K–12 Classrooms. Teachers College Press.
-Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Gutenberg
-Lytwyn, T. (2014). Stimulating the Brain with Creative Movement in the Classroom. Honors Theses. 2523. https://scholarworks.wmich.edu/honors_theses/2523
-Μπουρνέλλη, Ν. (2006). Κινητική Δημιουργικότητα: ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης της κινητικής δημιουργικότητας για παιδιά. Αυτοέκδοση.
-Νάκου, Ει., Νικονάνου, Ν., & Κανελλόπουλος, Π. (Επιμ.) (2017, Ιούνιος). «Μουσειακή εκπαίδευση: Εκπαιδευτικό υλικό, δράσεις, εμπειρίες». MuseumEdu, 4. http://museumedulab.ece.uth.gr/main/en/node/428
-Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη θεωρία στην πράξη. Ζυγός.
-Πίγκου-Ρεπούση, Μ. (2019). Εκπαιδευτικό δράμα: Από το θέατρο στην εκπαίδευση. Καστανιώτης.