ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / CREATIVITY AND ARTS IN EDUCATION
ΚωδικόςΥ01
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία ζωή Σουλιώτου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600022209

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και Πράξη σε Μεταβαλλόμενα Περιβάλλοντα Μάθησης

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 47
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό117,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600256814
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται ότι: -Θα κατανοήσουν τις βασικές αρχές της δημιουργικής κίνησης, του χορού, της μουσικής και του θεάτρου στην εκπαίδευσης, καθώς και τις ενδεδειγμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που αφορούν τις μικρές ηλικίες σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης -Θα μπορούν να εφαρμόζουν δημιουργικές διασυνδέσεις μεταξύ των τεχνών, μέσω της κίνησης, της μουσικής, του μουσείου και του θεάτρου και να χτίζουν νέους διαύλους επικοινωνίας και μάθησης σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. -Θα γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής έρευνας στις εικαστικές και παραστατικές τέχνες και στη μουσική. -Θα εξασκηθούν στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών ερευνητικών σχεδίων με την χρήση των τεχνών. -Θα συνδέσουν την θεωρία και την πράξη στις σύγχρονες καλλιτεχνικές εκπαιδευτικές πρακτικές. -Θα γνωρίσουν το μουσείο ως περιβάλλον μη τυπικής μάθησης και τις δυνατότητες που προσφέρει για την απόκτηση βιωματικών εμπειριών τέχνης. -Θα γνωρίσουν τους τρόπους αξιοποίησης των τεχνών για τη βιωματική προσέγγιση μουσειακών περιεχομένων και τη δημιουργική έκφραση εντός του μουσείου αλλά και στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό, παρουσιάζονται οι Τέχνες ως ενοποιητικός μοχλός μιας ολιστικής εκπαιδευτικής προσέγγισης για μια παιδαγωγική της δημιουργικότητας. Σε συντονισμό με τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής για καινοτομία και για έκφραση της πολιτισμικής πολυμορφίας, παρουσιάζονται μέσα από σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και ενδεικτικές εφαρμογές, οι βασικές δομές για τη μεταφορά των δημιουργικών ικανοτήτων μέσω των Τεχνών, σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης. Πρωτίστως αναλύονται όψεις, μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τρόποι έρευνας στο πεδίο των Εικαστικών Τεχνών, ενώ στη συνέχεια, σε πλαίσιο διαθεματικότητας, πραγματοποιούνται δημιουργικές συνδέσεις των Εικαστικών Τεχνών με τη Μουσική, το Θέατρο, το Χορό και την Μουσειακή Εκπαίδευση με τρόπους που υποστηρίζουν την έκφραση, την επικοινωνία και τη μάθηση στον σύγχρονο κόσμο.
Λέξεις Κλειδιά
τέχνες στην εκπαίδευση, δημιουργικότητα, τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Προβολή αρχείων κειμένου (ppt κ.ά.), εικόνας (φωτογραφίες, βίντεο), ήχου (μουσική, podcast κ.ά.), βιντεοσκόπηση, ηχογράφηση εργστηριακών δράσεων, χρήση πλατφόρμας elearning για ανάρτηση υλικού, ανακοινώσεων και επικοινωνίας με τις/τους φοιτήτριες/τές, καθώς και για τη διενέργεια quiz, υποβολής εργασιών κ.λπ.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων512,0
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Καλλιτεχνική δημιουργία301,2
Εξετάσεις170,7
Σύνολο1877,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τα απαιτούμενα εξετάσεων προόδου και τελικής εξέτασης, καθώς και τα κριτήρια αξιολόγησης σε κάθε περίπτωση, θα αναρτώνται εγκαίρως στο elearning. Καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν σε καλλιτεχνικές δράσεις είτε ως δημιουργοί είτε ως θεατές/ακροατές, μελετούν την τρέχουσα έρευνα μέσω της τρέχουσας αρθρογραφίας, συμμετέχουν σε quiz και παρουσιάζουν δρώμενα και εργασίες μπροστά στην ομάδα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Θεοδωρίδης, Ν. (2020). Φίλοι Μουσικόφιλοι. Μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση. -Καλεσοπούλου, Δ. (Eπιμ.) (2011). Παιδί και εκπαίδευση στο μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Πατάκης. -Κούβου Ο. (2016). Παιδικό σχέδιο, Η γνωστική προσέγγιση. Gutenberg. -Κούβου Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής σχεδίασης. Gutenberg. -Λενακάκης, Α., & Παρούση, Α. (2019). Η τέχνη του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση. Παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων. Gutenberg. -Letsiou M. (2022). The Creation of a Vibrant Making Space: Objects and Studio Learning. Art Education, 75(5), 8-14. -Marshall J., Stewart C., Thulson A. (2021). Teaching Contemporary Art With Young People Themes in Art for K–12 Classrooms. Teachers College Press. -Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Gutenberg -Lytwyn, T. (2014). Stimulating the Brain with Creative Movement in the Classroom. Honors Theses. 2523. https://scholarworks.wmich.edu/honors_theses/2523 -Μπουρνέλλη, Ν. (2006). Κινητική Δημιουργικότητα: ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης της κινητικής δημιουργικότητας για παιδιά. Αυτοέκδοση. -Νάκου, Ει., Νικονάνου, Ν., & Κανελλόπουλος, Π. (Επιμ.) (2017, Ιούνιος). «Μουσειακή εκπαίδευση: Εκπαιδευτικό υλικό, δράσεις, εμπειρίες». MuseumEdu, 4. http://museumedulab.ece.uth.gr/main/en/node/428 -Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη θεωρία στην πράξη. Ζυγός. -Πίγκου-Ρεπούση, Μ. (2019). Εκπαιδευτικό δράμα: Από το θέατρο στην εκπαίδευση. Καστανιώτης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-11-2023