Παιδιατρική II

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠαιδιατρική II / Paediatrics II
ΚωδικόςΙΑ1072
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Φωτουλάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017935

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό - Κλινική Άσκηση1269

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠαιδιατρική II
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600258235
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Α' Παιδιατρική ΚλινικήΔημήτριος Ζαφειρίου, Στυλιανή Σταμπουλή
2. Β' Παιδιατρική ΚλινικήΑσημούλα Γαλλή, Ανδρέας Γιαννόπουλος
3. Γ' Παιδιατρική ΚλινικήΧαράλαμπος Ανταχόπουλος, Κωνσταντίνος Κολλιός
4. Δ' Παιδιατρική ΚλινικήΜαρία Φωτουλάκη
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΑ1005 Εισαγωγή στις Κλινικές Δεξιότητες και στην Πρακτική Άσκηση
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΙΙ ο φοιτητής θα είναι σε θέση να: - Προσεγγίζει την οικογένεια και να λαμβάνει λεπτομερές παιδιατρικό ιστορικό - Διεκπεραιώνει την κατά συστήματα φυσική εξέταση σε νεογνά, βρέφη, παιδιά και εφήβους - Καταγράφει τις ανωτέρω πληροφορίες με τη μορφή όχι μόνο συμβατικού αλλά και προσανατολισμένου ανάλογα με το ιατρικό πρόβλημα ιστορικού (problem oriented history) - Επεξεργάζεται τις ανωτέρω πληροφορίες και επαγωγικά να καταρτίζει κατάλογο διαφορικής διάγνωσης - Είναι σε θέση να καταρτίσει σχέδιο αντιμετώπισης και να τεκμηριώνει την ανάγκη διενέργειας συγκεκριμένων διαγνωστικών εξετάσεων - Παρουσιάζει προφορικά περιπτώσεις παιδιατρικών ασθενών - Αναγνωρίζει το επείγον παιδιατρικό πρόβλημα και να αξιολογεί τη σοβαρότητά του - Αντιμετωπίζει τα συνήθη παιδιατρικά προβλήματα - Συνταγογραφεί φάρμακα προσαρμοσμένα στον παιδιατρικό ασθενή - Γνωρίζει την παθοφυσιολογία, την αντιμετώπιση και την εξέλιξη των διαφόρων χρόνιΩςων νοσημάτων - Να πραγματοποιεί μετρήσεις, εξετάσεις και χειρισμούς σε παιδιατρικούς ασθενείς . Ως ενδεικτικές κλινικές δεξιότητες αναφέρονται: Μέτρηση βάρους-ύψους-περιμέτρου κεφαλής, μέτρηση αρτηριακής πίεσης, σφύξεων, αναπνοών, παλμική οξυμετρία, ωτοσκόπηση, διενέργεια φυματινοαντίδρασης (Μantoux), διενέργεια ΗΚΓ, χορήγηση οξυγόνου κλπ. Οι φοιτητές θα εφοδιάζονται με logbook στο οποίο θα αναγράφονται αναλυτικά οι δεξιότητες αυτές.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στο υποχρεωτικό μάθημα της Παιδιατρικής ΙΙ (ΙΑ1072)πραγματοποιείται στις τέσσερις Παιδιατρικές Κλινικές (Α, Β, Γ, Δ) με κοινό πρόγραμμα σπουδών. Οι φοιτητές των ΙΑ και ΙΒ εξαμήνων διαιρούνται σε 4 ομάδες προκειμένου να ασκηθούν σε μία από τις τέσσερις Παιδιατρικές Κλινικές (70-90 φοιτητές ανά κλινική). Η έναρξη της άσκησης είναι η πρώτη Δευτέρα μετά τις 15 Αυγούστου. Η διάρκεια της άσκησης είναι από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή για 6 εβδομάδες, γίνεται κυλιόμενα και κατά τη διάρκεια όλου του ακαδημαϊκού έτους σε μικρότερες ομάδες φοιτητών (15-20) και η εκπαίδευση ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Ιουνίου. Την πρώτη ημέρα προσέλευσης των φοιτητών γίνεται ενημέρωση για τον τρόπο λειτουργίας της κλινικής και τις συνθήκες υγιεινής. Α. Φροντιστηριακά μαθήματα Σε καθημερινή βάση, πραγματοποιείται ωριαίο φροντιστηριακό μάθημα στην ομάδα φοιτητών που παρακολουθεί την 6-βδομαδιαία άσκηση στις αίθουσες διδασκαλίας των κλινικών (εναλλακτικά εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία). Τα φροντιστηριακά μαθήματα θα γίνονται με τη μορφή παρουσίασης κλινικών περιπτώσεων, διαφορικής διάγνωσης και επίλυσης προβλημάτων (problem based learning): 1. Οξύ εμπύρετο νόσημα 2. Παρατεινόμενος πυρετός 3. Υποτροπιάζοντα εμπύρετα 4. Συχνές λοιμώξεις 5. Εξάνθημα 6. Μυοσκελετικά άλγη 7. Ψηλαφητή μάζα 8. Ωχρότητα 9. Αιμορραγική διάθεση 10. Βήχας 11. Αναπνευστική δυσχέρεια 12. Θορυβώδης αναπνοή 13. Θωρακικό άλγος 14. Συγκοπικό επεισόδιο 15. Κυάνωση 16. Κόκκινα ούρα 17. Οίδημα 18. Έμετοι 19. Διαταραχές κενώσεων 20. Οξύ - χρόνιο κοιλιακό άλγος 21. Ίκτερος 22. Ανεπαρκής πρόσληψη βάρους 23. Κεφαλαλγία 24. Σπασμοί και παροξυσμικά επεισόδια 25. Υποτονία /μυική αδυναμία 26. Χαμηλό ανάστημα 27. Διαταραχές ήβης 28. Αμφίβολα γεννητικά όργανα 29. Βαρέως Πάσχων Παιδί / ΚΑΡΠΑ_1 -Βασική 30. ΚΑΡΠΑ_2- Εξειδικευμένη Β. Κλινική άσκηση Οι φοιτητές διαχωρίζονται περαιτέρω σε ομάδες των 3-4 ατόμων και κατανέμονται στους θαλάμους. Σε κάθε θάλαμο υπάρχει υπεύθυνος και επιβλέπων μέλος ΔΕΠ. Γίνεται κυκλική αλλαγή θαλάμων (rotation) ανά εβδομάδα έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εκπαίδευσης σε όλα το φάσμα των παιδιατρικών περιστατικών και η δυνατότητα άσκησης στις υποχρεωτικές κλινικές δεξιότητες. Τα μαθησιακά αποτελέσματα είναι κοινά για όλες τις παιδιατρικές κλινικές. Εντούτοις, υπάρχουν ελάχιστες διαφοροποιήσεις ως προς την πρακτική άσκηση, οι οποίες προσαρμόζονται στην υπάρχουσα υποδομή της κάθε κλινικής. Γ. Συμμετοχή στις εφημερίες. Οι εφημερεύοντες φοιτητές στα Ιατρεία Παιδιατρικών Επειγόντων και την Κλινική συνεργάζονται με τους εφημερεύοντες ειδικευόμενους, λαμβάνουν ιατρικό ιστορικό, εξετάζουν ασθενείς και βοηθούν στη διεκπεραίωσή τους. Τα παραπάνω εφαρμόζονται σε εφημερία που εξελίσσεται ομαλά. Δ. Παρουσίαση εργασίας / Καθοδηγούμενη μελέτη βιβλιογραφίας Όλοι οι φοιτητές συμμετέχουν σε ομαδικές εργασίες (παρουσίαση κλινικών περιστατικών, διαφορική διάγνωση / ανασκόπηση βιβλιογραφίας) υπό την επίβλεψη μέλους ΔΕΠ. Η εργασία παρουσιάζεται προφορικά και κατατίθεται στη Γραμματεία της Διεύθυνσης με τη μορφή CD. Ε. Αυτόνομη μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
-Μαθήματα - Διαλέξεις σε μορφή powerpoint / χρήση video. -Βιντεοσκοπημένες διαλέξεις μαθημάτων διαθέσιμες στο opencourses -Επικοινωνία μεταξύ γραμματείας κλινικής, μελών ΔΕΠ και φοιτητών (e-mail) -Ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ιατρικής σχολής όλων των ανακοινώσεων που αφορούν το μάθημα της παιδιατρικής (μαθήματα,εξετάσεις κλπ)-προσβάσιμη από όλους τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων250,9
Φροντιστήριο301,1
Κλινική Άσκηση1686
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Εξετάσεις40,1
Σύνολο2529
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθμολογική αξιολόγηση των φοιτητών για το μάθημα της Παιδιατρικής ΙΙ (ΙΑ1072) πραγματοποιείται με γραπτές και προφορικές εξετάσεις, οι οποίες υπολογίζονται ισόποσα (50%) στην τελική βαθμολογία και πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων όπως αυτές ορίζονται από το Τμήμα Ιατρικής. Η εξεταστέα ύλη στις γραπτές και προφορικές εξετάσεις είναι όλη η ύλη της Παιδιατρικής. Τόσο οι γραπτές όσο και οι προφορικές εξετάσεις στηρίζονται σε κλινικές περιπτώσεις και μπορούν να υποστηρίζονται από διαγράμματα ή εικόνες. Στον τελικό βαθμό της προφορικής εξέτασης συνυπολογίζεται η επίδοση του φοιτητή κατά την παρουσία του στην κλινική και την παρουσίαση της ατομικής ή ομαδικής εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Κλινική Εξέταση Ασθενούς (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ, 4η έκδοση Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112696624 Έκδοση: 4η έκδ./2023 Συγγραφείς: Κανακούδη-Τσακαλίδου Φλωρεντία, Παπαχρήστου Φώτιος, Δρόσου-Αγακίδου Βασιλική, Ζαφειρίου Δημήτριος ISBN: 9789601225784 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): UNIVERSITY STUDIO PRESS - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ Nelson ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ 5η έκδοση Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94643571 Έκδοση: 5/2020 Συγγραφείς: Marcdante J. Karen, Kliegman M. Robert ISBN: 9789925575992 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): BROKEN HILL PUBLISHERS LTD ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12860552 Έκδοση: 1/2011 Συγγραφείς: ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ISBN: 9789606894343 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112699900 Έκδοση: 1/2022 Συγγραφείς: ΑΣΗΜΙΝΑ ΓΑΛΛΗ,ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΝΑΚΑ,ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΙΩΜΟΥ ΙSBN: 9786185288709 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-07-2024