Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΙΙ ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
- Προσεγγίζει την οικογένεια και να λαμβάνει λεπτομερές παιδιατρικό ιστορικό
- Διεκπεραιώνει την κατά συστήματα φυσική εξέταση σε νεογνά, βρέφη, παιδιά και εφήβους
- Καταγράφει τις ανωτέρω πληροφορίες με τη μορφή όχι μόνο συμβατικού αλλά και
προσανατολισμένου ανάλογα με το ιατρικό πρόβλημα ιστορικού (problem oriented history)
- Επεξεργάζεται τις ανωτέρω πληροφορίες και επαγωγικά να καταρτίζει κατάλογο διαφορικής
διάγνωσης
- Είναι σε θέση να καταρτίσει σχέδιο αντιμετώπισης και να τεκμηριώνει την ανάγκη διενέργειας
συγκεκριμένων διαγνωστικών εξετάσεων
- Παρουσιάζει προφορικά περιπτώσεις παιδιατρικών ασθενών
- Αναγνωρίζει το επείγον παιδιατρικό πρόβλημα και να αξιολογεί τη σοβαρότητά του
- Αντιμετωπίζει τα συνήθη παιδιατρικά προβλήματα
- Συνταγογραφεί φάρμακα προσαρμοσμένα στον παιδιατρικό ασθενή
- Γνωρίζει την παθοφυσιολογία, την αντιμετώπιση και την εξέλιξη των διαφόρων χρόνιΩςων
νοσημάτων
- Να πραγματοποιεί μετρήσεις, εξετάσεις και χειρισμούς σε παιδιατρικούς ασθενείς .
Ως ενδεικτικές κλινικές δεξιότητες αναφέρονται: Μέτρηση βάρους-ύψους-περιμέτρου κεφαλής, μέτρηση αρτηριακής
πίεσης, σφύξεων, αναπνοών, παλμική οξυμετρία, ωτοσκόπηση, διενέργεια φυματινοαντίδρασης
(Μantoux), διενέργεια ΗΚΓ, χορήγηση οξυγόνου κλπ. Οι φοιτητές θα εφοδιάζονται με logbook
στο οποίο θα αναγράφονται αναλυτικά οι δεξιότητες αυτές.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στο υποχρεωτικό μάθημα της Παιδιατρικής ΙΙ (ΙΑ1072)πραγματοποιείται στις τέσσερις Παιδιατρικές Κλινικές (Α, Β, Γ, Δ) με κοινό πρόγραμμα σπουδών.
Οι φοιτητές των ΙΑ και ΙΒ εξαμήνων διαιρούνται σε 4 ομάδες προκειμένου να ασκηθούν σε μία από τις τέσσερις Παιδιατρικές Κλινικές (70-90 φοιτητές ανά κλινική).
Η έναρξη της άσκησης είναι η πρώτη Δευτέρα μετά τις 15 Αυγούστου. Η διάρκεια της άσκησης είναι από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή για 6 εβδομάδες, γίνεται κυλιόμενα και κατά τη διάρκεια όλου του ακαδημαϊκού έτους σε μικρότερες ομάδες φοιτητών (15-20) και η εκπαίδευση ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Ιουνίου. Την πρώτη ημέρα προσέλευσης των φοιτητών γίνεται ενημέρωση για τον τρόπο λειτουργίας της κλινικής και τις συνθήκες υγιεινής.
Α. Φροντιστηριακά μαθήματα
Σε καθημερινή βάση, πραγματοποιείται ωριαίο φροντιστηριακό μάθημα στην ομάδα φοιτητών που παρακολουθεί την 6-βδομαδιαία άσκηση στις αίθουσες διδασκαλίας των κλινικών (εναλλακτικά εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία).
Τα φροντιστηριακά μαθήματα θα γίνονται με τη μορφή παρουσίασης κλινικών περιπτώσεων, διαφορικής διάγνωσης και επίλυσης προβλημάτων (problem based learning):
1. Οξύ εμπύρετο νόσημα
2. Παρατεινόμενος πυρετός
3. Υποτροπιάζοντα εμπύρετα
4. Συχνές λοιμώξεις
5. Εξάνθημα
6. Μυοσκελετικά άλγη
7. Ψηλαφητή μάζα
8. Ωχρότητα
9. Αιμορραγική διάθεση
10. Βήχας
11. Αναπνευστική δυσχέρεια
12. Θορυβώδης αναπνοή
13. Θωρακικό άλγος
14. Συγκοπικό επεισόδιο
15. Κυάνωση
16. Κόκκινα ούρα
17. Οίδημα
18. Έμετοι
19. Διαταραχές κενώσεων
20. Οξύ - χρόνιο κοιλιακό άλγος
21. Ίκτερος
22. Ανεπαρκής πρόσληψη βάρους
23. Κεφαλαλγία
24. Σπασμοί και παροξυσμικά επεισόδια
25. Υποτονία /μυική αδυναμία
26. Χαμηλό ανάστημα
27. Διαταραχές ήβης
28. Αμφίβολα γεννητικά όργανα
29. Βαρέως Πάσχων Παιδί / ΚΑΡΠΑ_1 -Βασική
30. ΚΑΡΠΑ_2- Εξειδικευμένη
Β. Κλινική άσκηση
Οι φοιτητές διαχωρίζονται περαιτέρω σε ομάδες των 3-4 ατόμων και κατανέμονται στους θαλάμους. Σε κάθε θάλαμο υπάρχει υπεύθυνος και επιβλέπων μέλος ΔΕΠ. Γίνεται κυκλική αλλαγή θαλάμων (rotation) ανά εβδομάδα έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εκπαίδευσης σε όλα το φάσμα των παιδιατρικών περιστατικών και η δυνατότητα άσκησης στις υποχρεωτικές κλινικές δεξιότητες.
Τα μαθησιακά αποτελέσματα είναι κοινά για όλες τις παιδιατρικές κλινικές. Εντούτοις, υπάρχουν ελάχιστες διαφοροποιήσεις ως προς την πρακτική άσκηση, οι οποίες προσαρμόζονται στην υπάρχουσα υποδομή της κάθε κλινικής.
Γ. Συμμετοχή στις εφημερίες.
Οι εφημερεύοντες φοιτητές στα Ιατρεία Παιδιατρικών Επειγόντων και την Κλινική συνεργάζονται με τους εφημερεύοντες ειδικευόμενους, λαμβάνουν ιατρικό ιστορικό, εξετάζουν ασθενείς και βοηθούν στη διεκπεραίωσή τους. Τα παραπάνω εφαρμόζονται σε εφημερία που εξελίσσεται ομαλά.
Δ. Παρουσίαση εργασίας / Καθοδηγούμενη μελέτη βιβλιογραφίας
Όλοι οι φοιτητές συμμετέχουν σε ομαδικές εργασίες (παρουσίαση κλινικών περιστατικών, διαφορική διάγνωση / ανασκόπηση βιβλιογραφίας) υπό την επίβλεψη μέλους ΔΕΠ. Η εργασία παρουσιάζεται προφορικά και κατατίθεται στη Γραμματεία της Διεύθυνσης με τη μορφή CD.
Ε. Αυτόνομη μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ, 4η έκδοση
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112696624
Έκδοση: 4η έκδ./2023
Συγγραφείς: Κανακούδη-Τσακαλίδου Φλωρεντία, Παπαχρήστου Φώτιος, Δρόσου-Αγακίδου Βασιλική, Ζαφειρίου Δημήτριος
ISBN: 9789601225784
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): UNIVERSITY STUDIO PRESS - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ
Nelson ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ 5η έκδοση
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94643571
Έκδοση: 5/2020
Συγγραφείς: Marcdante J. Karen, Kliegman M. Robert ISBN: 9789925575992
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): BROKEN HILL PUBLISHERS LTD
ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12860552
Έκδοση: 1/2011
Συγγραφείς: ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ISBN: 9789606894343
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ
ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112699900
Έκδοση: 1/2022
Συγγραφείς: ΑΣΗΜΙΝΑ ΓΑΛΛΗ,ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΝΑΚΑ,ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΙΩΜΟΥ
ΙSBN: 9786185288709
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ