Κινηματογράφος & Τηλεόραση: Θέματα Είδους και Φύλου

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚινηματογράφος & Τηλεόραση: Θέματα Είδους και Φύλου / Film & Television: Genre Issues
Κωδικός7ΘΚ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΔέσποινα Κακλαμανίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019121

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 42
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό746

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚινηματογράφος & Τηλεόραση: Θέματα Είδους και Φύλου
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600259204
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα 7ΘΚ1 έχει σεμιναριακό/εργαστηριακό χαρακτήρα και ως εκ τούτου έχει απουσίες (επιτρέπονται μόνο δύο κατά τη διάρκεια του εξαμήνου). Το πρώτο μάθημα δεν έχει απουσίες. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στις/τους φοιτήτριες/ές να παρακολουθήσουν και άλλα μαθήματα και να διαπιστώσουν ποιο ταιριάζει καλύτερα στα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα, ώστε να το δηλώσουν. Οι απουσίες ισχύουν από το δεύτερο μάθημα του εξαμήνου. Από το τρίτο μάθημα, που συμπίπτει με το τέλος της προθεσμίας δήλωσης μαθημάτων, δεν επιτρέπονται νέες αφίξεις. Φοιτήτριες και φοιτητές που δεν παρακολουθούν το μάθημα ή/και έχουν περισσότερες από δύο απουσίες δεν μπορούν να καταθέσουν εργασία/να αξιολογηθούν.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου, ο/η φοιτητής/τρια θα μπορεί: 1. να συζητά τις πιο σημαντικές θεωρίες είδους του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, 2. να εφαρμόζει τις θεωρίες σε μελέτες περίπτωσης και 3. να διακρίνει τις διαφορές στην αναπαράσταση του κοινωνικού φύλου σε διαφορετικά φιλμικά και τηλεοπτικά είδη.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στις σημαντικότερες θεωρητικές προσεγγίσεις που αφορούν στα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά είδη. Δίνεται έμφαση στο είδος ως κατασκευή, δηλαδή ως ευμετάβλητη, πολιτισμική και κοινωνική διαδικασία που διαμορφώνεται από πολλαπλούς παράγοντες. Μέσω της ανάλυσης παραδειγμάτων, εφαρμόζονται θεωρίες και εξερευνώνται οι πολιτισμικές, ιστορικές, κοινωνικές και βιομηχανικές παράμετροι, καθώς και οι αντιδράσεις του κοινού, οι οποίες συνεπικουρούν στον σχηματισμό και την εξέλιξη των ειδών στα δύο μέσα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διαχρονική αναπαράσταση των κοινωνικών φύλων σε διαφορετικά είδη
Λέξεις Κλειδιά
κινηματογράφος, είδος, τηλεόραση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Σημαντική σημείωση: Σχετικά με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στις γραπτές εργασίες των μαθημάτων ιστορίας/θεωρίας του Τμήματος Κινηματογράφου. Σύμφωνα με οδηγίες του Α.Π.Θ., όπως σημειώνονται στην ιστοσελίδα https://www.lib.auth.gr/el/ai_tools, «η χρήση των εργαλείων AI για την δημιουργία εργασιών που σας έχουν ανατεθεί για την αξιολόγησή δεν προβλέπεται», ενώ η αντιγραφή προτάσεων, φράσεων, παραγράφων ή/και ολόκληρων κειμένων, ή ακόμη και η παράφραση αυτών «αποτελεί αποτελεί προϊόν αντιγραφής/λογοκλοπής» και αντιμετωπίζεται ως τέτοια. Για τα μαθήματα ιστορίας και θεωρίας κινηματογράφου (υποχρεωτικά και επιλογής) τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Κινηματογράφου χρησιμοποιούν το εργαλείο Turnitin, για τον εντοπισμό πιθανής λογοκλοπής όλων των μορφών (και της ΤΝ από όλα τα σημερινά και μελλοντικά εργαλεία αυτής). Δεν θα αξιολογείται με βαθμό άνω του 4/10 οποιαδήποτε εργασία που περιλαμβάνει ποσοστό ΤΝ άνω του 20%, σύμφωνα με το Turnitin. Στον σύνδεσμο https://www.lib.auth.gr/el/ai_tools περιλαμβάνονται χρήσιμοι σύνδεσμοι με επίσημες πολιτικές και πληροφορίες σχετικά με την ΤΝ που έχουν θεσμοθετηθεί ήδη από πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Σεμινάρια110,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων501,7
Φροντιστήριο401,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,3
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο/Η φοιτητής/φοιτήτρια αξιολογείται μέσω γραπτής υποχρεωτικής και απαλλακτικής εργασίας 2,000 έως 4,000 λέξεων (15 περίπου σελίδες), συμπεριλαμβανομένων των υποσημειώσεων και της βιβλιογραφίας. (100%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βαμβακάς, Βασίλης & Γρηγόρης Πασχαλίδης (επιμ.). Το Κουτί. Εικόνες της Σύγχρονης Ελλάδας στην Ιδιωτική Τηλεόραση. Αθήνα: Brainfood, 2023. Βασιλειάδου, Δήμητρα et al. (επιμ.). Ανδρισμοί. Αναπαραστάσεις, υποκείμενα και πρακτικές από τη μεσαιωνική μέχρι τη σύγχρονη περίοδο. Αθήνα: Δάρδανος, 2019. Κακαβούλια Μαρία και Περικλής Πολίτης (επιμ.). Αφήγηση: Μια πολυεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Δάρδανος, 2022. Corrigan, Timothy & Patricia White. H εμπειρία του κινηματογράφου. Μια εισαγωγή. Mτφ. Δ. Αλεξανδρή, επιστ. επιμ. Δέσποινα Κακλαμανίδου. Αθήνα: Κλειδάριθμος, 2020. Pippin, Scott. Φιλμαρισμένη Σκέψη. Μτφ. Γιάννης Μολυνδρής. Αθήνα: Υδροπλάνο, 2023.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Altman, Rick. Film/Genre. London: BFI, 2006. Berry-Flint, Sarah. “Genre,” In A Companion to Film Theory, edited by Robert Stam and Toby Miller, 25-44. Malden, Oxford and Carlton: Blackwell Publishing. 1999. Falconer, Pete. “Genre Theory,” in The Routledge Encyclopedia of Film Theory, edited by Edward Branigan and Warren Buckland, 232- 236. Abingdon and New York: Routledge, 2014. Gary R. Edgerton and Brian G. Rose (eds.). A Contemporary Television Genre Reader. Lexington: Kentucky University Press, 2005. Grant, Barry Keith (ed.) Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012. Grant, Barry Keith. Film Genre. From Iconography to Ideology. London and New York: Wallflower, 2007. Langford, Barry. Film Genre. Hollywood and Beyond. Edinburgh: Edinburg University Press, 2005. Mittell, Jason. Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture. New York: Routlege, 2004. Moine, Raphaëlle. Cinema Genre, translated by Alistair Fox and Hilary Radner. Malden, Oxford, Carlton: Blackwell Publishing, 2008. Neale, Steve. Genre and Hollywood. London and New York: Routledge, 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-10-2024