Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, με τη ερευνητική μεθοδολογία και τον επιστημονικό λόγο που θεμελιώνεται μέσα από την επιστημονική έρευνα του πραγματικού κόσμου.
ΓΝΩΣΕΙΣ
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές:
-να προσδιορίσουν και να κατανοήσει τις επιστημολογικές προϋποθέσεις της έρευνας του εμπειρικού κόσμου.
-να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ερευνητικής μεθοδολογίας.
-να κατανοήσουν τις βασικές διαφορές ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων
-να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών.
-να κατανοήσουν όλα τα στάδια μιας εμπειρικής έρευνας.
-να κατανοήσουν τα βασικά ζητήματα της Αξιοπιστίας και της Εγκυρότητας.
-να κατανοήσουν το ρόλο της Θεωρίας στο σχεδιασμό μιας έρευνας και στη διατύπωση ερευνητικών Ερωτημάτων ή Υποθέσεων.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές:
-να σχεδιάσουν μια εμπειρική έρευνα με βάση ένα θεωρητικό πλαίσιο.
-να πραγματοποιήσουν μια ανάλυση ερευνητικών δεδομένων.
-να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα αναλύσεων και να τα παρουσιάζουν.
-να συγγράψουν μια εργασία.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει τρεις ενότητες:
Στην πρώτη ενότητα εξετάζονται η επιστημολογία των μεθοδολογιών έρευνας. Στη δεύτερη εξετάζονται θέματα σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας επιστημονικής έρευνας.
Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται θέματα ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων, παρουσίασης και συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας.
Syllabus διαλέξεων :
1. Επιστημολογία των Μεθοδολογικών προσεγγίσεων
2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποσοτικής έρευνας
3. Θέματα σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας
4. Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων και ο ρόλος της Θεωρίας στη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας
5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων Ι
6. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων ΙΙ
7. Θέματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας
8. Ανάλυση δεδομένων - Στοιχεία Περιγραφικής Στατιστικής
9. Συσχετίσεις και δείκτες στατιστικής συνάφειας
10. Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων
11. Παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων
12. Ανάλυση Επιστημολογικού λόγου
13. Συγγραφή επιστημονικής εργασίας.
Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση πραγματοποιείται με την εκπόνηση εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
Επιστημολογία, Μεθοδολογία, συλλογή ερενητικών δεδομένων, ανάλυση δεδομένων, στατιστική
Περιγραφή
Το μάθημα αυτό έχει τρία μέρη: (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας της Έρευνας, (β) Μεθοδολογία, σχεδιασμός διεξαγωγή μια έρευνας (γ) Ανάλυση Ερευνητικών δεδομένων. (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας: Στο πρώτο μέρος θα γίνει εισαγωγή στις επιστημολογικές προϋποθέσεις της επιστημονικής έρευνας, όπως έννοια και σκοπός της επιστήμης, γενίκευση, επιστημονική εξήγηση και πρόγνωση, διατύπωση και έλεγχος υποθέσεων, εμπειρικό περιεχόμενο των υποθέσεων και θεωριών, διεύρυνση της γνώσης και επιστημονική πρόοδος. (β) Μεθοδολογία: Στο δεύτερο μέρος θα αναπτυχθούν οι κυριότερες μέθοδοι συλλογής δεδομένων, όπως η συνέντευξη, επισκόπηση, παρατήρηση, κοινωνιομετρία κλπ. και θα αναλυθούν οι διαφορετικές λειτουργίες των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθόδων στο πλαίσιο της λογικής της επιστημονικής έρευνας. (γ) Η Εισαγωγή στη ανάλυση δεδομένων περιλαμβάνει στοιχεία Στατιστικής και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Δίδονται σημειώσεις , διαφάνειες και προτείνονται δικτυακές πηγές για κάθε επιμέρους θέμα , άρθρα και επιλεγμένα βιβλία.
Selected Web resources, tutorials and scientific papers are proposed for each subject. The following scientific books are also proposed:
Σταμοβλάσης, Δ., & Βαϊοπούλου, Γ. (2021). Μεθοδολογία έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογία, σχεδιασμός, συλλογή και ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. ISBN: 978-618-5063-67-2.
Κωδικός στο σύστημα Εύδοξος: 102075594
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη:
Σταμοβλάσης Δ. (2016) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Qualitative research. New Delhi: Sage Publications.
Σαραφίδου, Γ.-Ό. (2011). Συνάθροιση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων: Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα : Gutenberg.
Babbie, Ε. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Creswell, W. J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων.