Μεθοδολογία της έρευνας και επιστημονικός λόγος

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜεθοδολογία της έρευνας και επιστημονικός λόγος / Research methodology
ΚωδικόςΥ-006
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΓλώσσες, Επικοινωνία & Διοίκηση Υπηρεσιών Εκπαίδευσης στο σύγχρονο κοινωνικό, οικονομικό και τεχνολο
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Οικονομικών Επιστημών
Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012607

Πρόγραμμα Σπουδών: Γλώσσες, Επικοινωνία & Διοίκηση Υπηρεσιών Εκπαίδευσης στο σύγχρονο κοινωνικό, οικονομικό και τεχνολο

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 39
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜεθοδολογία της έρευνας και επιστημονικός λόγος
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Γεωργία Σταυροπούλου
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600263671
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, με τη ερευνητική μεθοδολογία και τον επιστημονικό λόγο που θεμελιώνεται μέσα από την επιστημονική έρευνα του πραγματικού κόσμου. ΓΝΩΣΕΙΣ Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές: -να προσδιορίσουν και να κατανοήσει τις επιστημολογικές προϋποθέσεις της έρευνας του εμπειρικού κόσμου. -να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ερευνητικής μεθοδολογίας. -να κατανοήσουν τις βασικές διαφορές ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων -να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών. -να κατανοήσουν όλα τα στάδια μιας εμπειρικής έρευνας. -να κατανοήσουν τα βασικά ζητήματα της Αξιοπιστίας και της Εγκυρότητας. -να κατανοήσουν το ρόλο της Θεωρίας στο σχεδιασμό μιας έρευνας και στη διατύπωση ερευνητικών Ερωτημάτων ή Υποθέσεων. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές: -να σχεδιάσουν μια εμπειρική έρευνα με βάση ένα θεωρητικό πλαίσιο. -να πραγματοποιήσουν μια ανάλυση ερευνητικών δεδομένων. -να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα αναλύσεων και να τα παρουσιάζουν. -να συγγράψουν μια εργασία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει τρεις ενότητες: Στην πρώτη ενότητα εξετάζονται η επιστημολογία των μεθοδολογιών έρευνας. Στη δεύτερη εξετάζονται θέματα σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας επιστημονικής έρευνας. Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται θέματα ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων, παρουσίασης και συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας. Syllabus διαλέξεων : 1. Επιστημολογία των Μεθοδολογικών προσεγγίσεων 2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποσοτικής έρευνας 3. Θέματα σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας 4. Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων και ο ρόλος της Θεωρίας στη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας 5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων Ι 6. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων ΙΙ 7. Θέματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας 8. Ανάλυση δεδομένων - Στοιχεία Περιγραφικής Στατιστικής 9. Συσχετίσεις και δείκτες στατιστικής συνάφειας 10. Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων 11. Παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων 12. Ανάλυση Επιστημολογικού λόγου 13. Συγγραφή επιστημονικής εργασίας. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση πραγματοποιείται με την εκπόνηση εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
Επιστημολογία, Μεθοδολογία, συλλογή ερενητικών δεδομένων, ανάλυση δεδομένων, στατιστική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα αυτό έχει τρία μέρη: (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας της Έρευνας, (β) Μεθοδολογία, σχεδιασμός διεξαγωγή μια έρευνας (γ) Ανάλυση Ερευνητικών δεδομένων. (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας: Στο πρώτο μέρος θα γίνει εισαγωγή στις επιστημολογικές προϋποθέσεις της επιστημονικής έρευνας, όπως έννοια και σκοπός της επιστήμης, γενίκευση, επιστημονική εξήγηση και πρόγνωση, διατύπωση και έλεγχος υποθέσεων, εμπειρικό περιεχόμενο των υποθέσεων και θεωριών, διεύρυνση της γνώσης και επιστημονική πρόοδος. (β) Μεθοδολογία: Στο δεύτερο μέρος θα αναπτυχθούν οι κυριότερες μέθοδοι συλλογής δεδομένων, όπως η συνέντευξη, επισκόπηση, παρατήρηση, κοινωνιομετρία κλπ. και θα αναλυθούν οι διαφορετικές λειτουργίες των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθόδων στο πλαίσιο της λογικής της επιστημονικής έρευνας. (γ) Η Εισαγωγή στη ανάλυση δεδομένων περιλαμβάνει στοιχεία Στατιστικής και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις261,0
Εργαστηριακή Άσκηση150,6
Άσκηση Πεδίου150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο100,4
Εκπόνηση μελέτης (project)351,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις40,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος καλούνται να διεξάγουν μικρής εμβέλειας έρευνες και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση βασίζεται σε γραπτές δοκιμασίες και στην εκπόνηση δύο εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: Δίδονται σημειώσεις , διαφάνειες και προτείνονται δικτυακές πηγές για κάθε επιμέρους θέμα , άρθρα και επιλεγμένα βιβλία. Selected Web resources, tutorials and scientific papers are proposed for each subject. The following scientific books are also proposed: Σταμοβλάσης, Δ., & Βαϊοπούλου, Γ. (2021). Μεθοδολογία έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογία, σχεδιασμός, συλλογή και ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. ISBN: 978-618-5063-67-2. Κωδικός στο σύστημα Εύδοξος: 102075594
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη: Σταμοβλάσης Δ. (2016) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Qualitative research. New Delhi: Sage Publications. Σαραφίδου, Γ.-Ό. (2011). Συνάθροιση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων: Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα : Gutenberg. Babbie, Ε. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. Creswell, W. J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-12-2023