Πολυγλωσσία και Γλωσσική Εκπαίδευση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠολυγλωσσία και Γλωσσική Εκπαίδευση / Multilingualism and Language Education
ΚωδικόςΥ-005
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΓλώσσες, Επικοινωνία & Διοίκηση Υπηρεσιών Εκπαίδευσης στο σύγχρονο κοινωνικό, οικονομικό και τεχνολο
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Οικονομικών Επιστημών
Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012606

Πρόγραμμα Σπουδών: Γλώσσες, Επικοινωνία & Διοίκηση Υπηρεσιών Εκπαίδευσης στο σύγχρονο κοινωνικό, οικονομικό και τεχνολο

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό116

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠολυγλωσσία και Γλωσσική Εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600263672
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είναι σε θέση: - να παράγουν και εφαρμόζουν πολυγλωσσικές δραστηριότητες στην τάξη - να καλλιεργούν τις αναστοχαστικές, πολυγλωσσικές και διαπολιτισμικές δεξιότητες των μαθητών και των μαθητριών τους - να αξιολογούν γλωσσικές πολιτικές σχετικά με θέματα διγλωσσίας/πολυγλωσσίας, όπως και αναφορικά με τη γλωσσική εκπαίδευση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων - να συγκρίνουν και να αντιδιαστέλλουν πρακτικές και μοντέλα διαχείρισης του πολιτισμικού και γλωσσικού πλουραλισμού στην εκπαίδευση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα πραγματεύεται έννοιες της γλωσσολογίας και της διδακτικής που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή προγραμμάτων δίγλωσσης/πολύγλωσσης εκπαίδευσης. Συζητιούνται χαρακτηριστικά της διγλωσσίας και της πολυγλωσσίας σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, καθώς και γλωσσικές πολιτικές σε θέματα διγλωσσίας/πολυγλωσσίας και στάτους των γλωσσών. Αναλύονται διαστάσεις της διγλωσσίας/πολυγλωσσίας στη διδασκαλία/εκμάθηση των γλωσσών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον πολιτισμικό πλουραλισμό και τα μοντέλα διαχείρισής του στην εκπαίδευση, τις βασικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, τη διαπολιτισμική ικανότητα και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών και τις διδακτικές επιλογές και πρακτικές της διαγλωσσικότητας. Αντικείμενο ιδιαίτερης πραγμάτευσης αποτελούν οι εκπαιδευτικές/γλωσσικές πολιτικές και πρακτικές σχετικά με τους πρόσφυγες και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, καθώς και η σύνδεση ανάμεσα στην οικογενειακή γλωσσική πολιτική και την παιδική διγλωσσία.
Λέξεις Κλειδιά
γλωσσική εκπαίδευση, πολυγλωσσία, πολυπολιτισμικότητα, ετερότητα, εκπαίδευση, διαπολιτισμική εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Η διδασκαλία πραγματοποιείται διά ζώσης με τη χρήση λογισμικού παρουσίασης της μαθησιακής ύλης. Επιπλέον, η θεωρία συνοδεύεται από παραδείγματα, τα οποία παρουσιάζονται είτε σε έντυπη μορφή είτε σε μορφή οπτικοακουστικού υλικού, με στόχο την εμβάθυνση στις έννοιες που συζητιούνται στο σεμινάριο, αλλά και την ανάπτυξη της αναστοχαστικής δεξιότητας των συμμετεχόντων/ουσών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις130,5
Εργαστηριακή Άσκηση261,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων261,0
Συγγραφή εργασίας / εργασιών853,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και των φοιτητριών γίνεται μέσω γραπτής εργασίας Ο τελικός βαθμός προκύπτει από τα παρακάτω μέρη, που συνυπολογίζονται: • παρουσία και ενεργή συμμετοχή στο σεμινάριο (20% του βαθμού) • προφορική παρουσίαση εργασίας/σύντομη εισήγηση (30% του βαθμού) • γραπτή εργασία στο τέλος του εξαμήνου (50% του βαθμού) Πρέπει να έχει κατοχυρωθεί τουλάχιστον ο βαθμός έξι (6) σε κάθε μέρος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανδρουλάκης, Γ. (2008). Οι γλώσσες και το σχολείο. Αθήνα: Gutenberg. Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση (μτφρ. Α. Αλεξανδροπούλου, επιμ. Μ. Δαμανάκης). Αθήνα: Gutenberg. Banks, J. (2004). Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση (μτφρ. Ν. Σταματάκης, επιμ. Ε. Κουτσουβάνου). Αθήνα: Παπαζήση. Γκόβαρης, Χρ. (2001). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός. Γκότοβος, Αθ. (2002). Εκπαίδευση και ετερότητα. Αθήνα: Μεταίχμιο. Cummings, J. (2005). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας (μτφρ. Σ. Αργύρη, επιμ. Ε. Σκούρτου) (2. έκδ.). Αθήνα: Gutenberg. Δημητριάδου, Κ. (2008). Διδακτικές προσεγγίσεις σε μικτές τάξεις στο πλαίσιο φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο. Στο: Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό (επιστημονική υπεύθυνη Ζωή Παπανούμ) (σσ. 37-53). Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη 10 & 11 Δεκεμβρίου 2007. Κεσίδου, Α. (2008α). Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή. Στο: Δ. Μαυροσκούφης (επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή (σσ. 21-35). Θεσσαλονίκη. Κεσίδου, Α. (2008β). Διδακτικές προσεγγίσεις στο πολυπολιτισμικό σχολείο: αρχές της Διαπολιτισμικής Διδακτικής. Στο: Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό (επιστημονική υπεύθυνη Ζωή Παπανούμ) (σσ. 11-27). Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη 10 & 11 Δεκεμβρίου 2007. Κεσίδου, Α. & Παπαδοπούλου, Β. (2008). Η διαπολιτισμική διάσταση στη βασική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών: Αναγκαιότητα και εφαρμογές. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 45, 37-55. Κοιλιάρη, Α. (2005). Πολυγλωσσία και γλωσσική εκπαίδευση. Μια κοινωνιογλωσσολογική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Μαλιγκούδη, Χρ. (2008). Προτάσεις για τη χρήση του εκπαιδευτικού υλικού για παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές. Στο: Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό (επιστημονική υπεύθυνη Ζωή Παπανούμ) (σσ. 117-121). Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη 10 & 11 Δεκεμβρίου 2007. Μπάρος, Β., Στεργίου, Λ. & Χατζηδήμου, Κ. (επιμ.) (2014). Ζητήματα διαπολιτισμικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης. Αθήνα: Διάδραση. Στεργίου, Λ. & Σιμόπουλος, Γ. (2019). Μετά τα κοντέινερ. Διαπολιτισμική ματιά στην εκπαίδευση των προσφύγων. Αθήνα: Gutenberg Τσιούμης, Κ. (2003). Ο μικρός «άλλος». Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Τσοκαλίδου, Ρ. (2012). Χώρος για δύο. Θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Andritsou, M. & Chatzidimou, K. (2020). Family Language Policy and Childhood Bilingualism: A Multidimensional Theoretical Analysis. European Journal of Language and Literature, 6(3), 54-66. Craith, M.N. (2006). Europe and the Politics of Language. Citizens, Migrants and Outsiders. Palgrave MacMillan. Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Palgrave Macmillan. Dervin, F. & Gross, Z. (Eds.) (2016). Intercultural Competence in Education: Alternative Approaches for Different Times. London: Palgrave Macmillan. Hu, A. & Byram, M. (Hrsg.) (2009). Interkulturelle Kompetenz und fremdsprachliches Lernen: Modelle, Empirie, Evaluation. Tübingen: Gunter Narr. Liddicoat, A. & Scarino, A. (2013). Intercultural Language Teaching and Learning. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell. Losche, H. (2003). Interkulturelle Kommunikation: Sammlung praktischer Spiele und Übungen (3. Aufl.). Alling: Sandmann. Metveev, A. (2017). Intercultural Competence in Organizations: A Guide for Leaders, Educators and Team Players. New York: Springer. Straub, J., Weidemann, A. & Weidemann, D. (Hrsg.) (2007). Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz: Grundbegriffe, Theorien, Anwendungsfelder. Stuttgart: J.B. Metzler. Weidemann, A., Straub, J. & Nothnagel, S. (2010). Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung: ein Handbuch. Bielefeld: transcript. 
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-12-2023