Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα προσφέρει εργαλεία κατανόησης, ανάλυσης και αποκωδικοποίησης σύγχρονων μορφών και τεχνικών της δημιουργικής γραφής στο θέατρο, την ποίηση και την πεζογραφία, με έμφαση στις νέες δραματουργίες. Με την ολοκλήρωση του μαθησιακού κύκλου, οι φοιτήτριες και φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Εξοικειωθούν με την ιστορική εξέλιξη και τις σύγχρονες προσεγγίσεις στο πεδίο της δημιουργικής γραφής, μέσα από την εμβάθυνση σε χαρακτηριστικά είδη και τεχνικές.
Κατανοούν τις βασικές αρχές, τεχνικές και εργαλεία της γραφής και της αφήγησης, και να προβαίνουν σε κριτική ανάλυση κι αποτίμηση των λογοτεχνικών έργων.
Χρησιμοποιούν τις τεχνικές της δημιουργικής γραφής με στόχο τη σύνθεση-δημιουργία πρωτότυπων έργων.
Εφαρμόζουν τις εκφραστικές και παιδαγωγικές δυνατότητες της δημιουργικής γραφής σε καλλιτεχνικά-εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Λειτουργούν ως δημιουργοί και κριτικοί επιστήμονες, ως συγγραφείς/δραματουργοί και αναγνώστες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εισαγωγικό μάθημα ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ Ι αντιμετωπίζει τη δημιουργική γραφή ως γνωστικό αντικείμενο και δημιουργική δεξιότητα, και επιπλέον ως παιδαγωγικό εργαλείο, εγγενή εκφραστική ανάγκη και θεραπευτική διαδικασία.
Το μάθημα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα και μυεί στις τεχνικές της γραφής και της αφήγησης μέσα από ποικίλα μορφολογικά, δομικά και γλωσσικά εργαλεία, εστιάζοντας σε ασκήσεις δημιουργικής έκφρασης μέσα από βιωματικές-(αυτο)βιογραφικές προσεγγίσεις.
Το μάθημα αντλεί παραδείγματα από σύχρονα λογοτεχνικά κείμενα (θέατρο-ποίηση-πεζογραφία) αλλά και «μη κειμενικά» είδη (μουσική-κινηματογράφος-φωτογραφία), ενθαρρύνοντας τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να συνομιλήσουν τόσο με προϋπάρχοντα έργα όσο και να εμπνευστούν προκειμένου να παράξουν δικά τους, πρωτότυπα έργα in progress.
Περαιτέρω εμβάθυνση θα συντελεστεί στο μάθημα Δημιουργική Γραφή ΙΙ, συνέχεια του οποίου αποτελεί το μάθημα Δημιουργική Γραφή Ι.
Λέξεις Κλειδιά
ποίηση, λογοτεχνία, θέατρο, σύγχρονες δραματουργίες, δημιουργική έκφραση, δημιουργική δεξιότητα, βιωματικότητα, αφηγηματικές τεχνικές
Περιγραφή
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 70%
Η δημιουργική εργασία (project) έχει ατομικό και ομαδικό σκέλος, και αφορά στη δημιουργία μιας ανθολογίας. Τα «δημιουργικά κείμενα» της ανθολογίας (ποιήματα, πεζά, μονόπρακτα, κόμικς, φωτογραφικά κολάζ κ.α.), σύντομης έκτασης, θα προκύψουν ως μια ανοιχτή, διαλεκτική δραματουργική διαδικασία (dramaturgy in-process), με μυθοπλαστικό ή/και βιωματικό πυρήνα.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 30%
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ
Bakhtin, M. M. (1981). Discourse in the Novel. In M. Holquist & C. Emerson (Eds.). The dialogic imagination: Four essays. Texas: University of Texas, 259–442.
Ellis, C., Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject, in Handbook of qualitative research, 2nd ed. (eds.) N. K. Denzin and Y. S. Lincoln. Thousand Oaks, CA: Sage, 733–68.
Heathfield, A. (2010). Dramaturgy without a Dramaturge. In Rethinking Dramaturgy: Errancy and Transformation. Centro Parraga & CENDEAC: Murcia.
Lynn, Kirk & Sides, Shawn. (2003). Collective Dramaturgy: a Co-consideration of the Dramaturgical Role in Collaborative Creation. Theatre Topics, 13: 111–115.
Marvin, C. (1994). The body of the text: Literacy’s corporeal constant. Quarterly Journal of Speech, 80: 129–149.
Pelias, R. J. (1999). Writing performance: Poeticizing the researcher’s body. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Ramet, Α. (2007). Creative writing, U.K: How to Books.
ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ
Novarina, V. (2003). Μπροστά στον λόγο. Μτφρ: Μητσάκου, Λ. Αθήνα: Παπαζήση.