Δημιουργική Γραφή Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔημιουργική Γραφή Ι / Creative Writing I
ΚωδικόςΔΡ0401
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρθα Μπουζιουρη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014491

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 51
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης745
ΥποκριτικήΕπιλογής Κατεύθυνσης745
Σκηνογραφία-ΕνδυματολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης745
ΣκηνοθεσίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔημιουργική Γραφή Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600266832
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα προσφέρει εργαλεία κατανόησης, ανάλυσης και αποκωδικοποίησης σύγχρονων μορφών και τεχνικών της δημιουργικής γραφής στο θέατρο, την ποίηση και την πεζογραφία, με έμφαση στις νέες δραματουργίες. Με την ολοκλήρωση του μαθησιακού κύκλου, οι φοιτήτριες και φοιτητές θα είναι σε θέση να: Εξοικειωθούν με την ιστορική εξέλιξη και τις σύγχρονες προσεγγίσεις στο πεδίο της δημιουργικής γραφής, μέσα από την εμβάθυνση σε χαρακτηριστικά είδη και τεχνικές. Κατανοούν τις βασικές αρχές, τεχνικές και εργαλεία της γραφής και της αφήγησης, και να προβαίνουν σε κριτική ανάλυση κι αποτίμηση των λογοτεχνικών έργων. Χρησιμοποιούν τις τεχνικές της δημιουργικής γραφής με στόχο τη σύνθεση-δημιουργία πρωτότυπων έργων. Εφαρμόζουν τις εκφραστικές και παιδαγωγικές δυνατότητες της δημιουργικής γραφής σε καλλιτεχνικά-εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Λειτουργούν ως δημιουργοί και κριτικοί επιστήμονες, ως συγγραφείς/δραματουργοί και αναγνώστες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εισαγωγικό μάθημα ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ Ι αντιμετωπίζει τη δημιουργική γραφή ως γνωστικό αντικείμενο και δημιουργική δεξιότητα, και επιπλέον ως παιδαγωγικό εργαλείο, εγγενή εκφραστική ανάγκη και θεραπευτική διαδικασία. Το μάθημα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα και μυεί στις τεχνικές της γραφής και της αφήγησης μέσα από ποικίλα μορφολογικά, δομικά και γλωσσικά εργαλεία, εστιάζοντας σε ασκήσεις δημιουργικής έκφρασης μέσα από βιωματικές-(αυτο)βιογραφικές προσεγγίσεις. Το μάθημα αντλεί παραδείγματα από σύχρονα λογοτεχνικά κείμενα (θέατρο-ποίηση-πεζογραφία) αλλά και «μη κειμενικά» είδη (μουσική-κινηματογράφος-φωτογραφία), ενθαρρύνοντας τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να συνομιλήσουν τόσο με προϋπάρχοντα έργα όσο και να εμπνευστούν προκειμένου να παράξουν δικά τους, πρωτότυπα έργα in progress. Περαιτέρω εμβάθυνση θα συντελεστεί στο μάθημα Δημιουργική Γραφή ΙΙ, συνέχεια του οποίου αποτελεί το μάθημα Δημιουργική Γραφή Ι.
Λέξεις Κλειδιά
ποίηση, λογοτεχνία, θέατρο, σύγχρονες δραματουργίες, δημιουργική έκφραση, δημιουργική δεξιότητα, βιωματικότητα, αφηγηματικές τεχνικές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 70% Η δημιουργική εργασία (project) έχει ατομικό και ομαδικό σκέλος, και αφορά στη δημιουργία μιας ανθολογίας. Τα «δημιουργικά κείμενα» της ανθολογίας (ποιήματα, πεζά, μονόπρακτα, κόμικς, φωτογραφικά κολάζ κ.α.), σύντομης έκτασης, θα προκύψουν ως μια ανοιχτή, διαλεκτική δραματουργική διαδικασία (dramaturgy in-process), με μυθοπλαστικό ή/και βιωματικό πυρήνα. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 30%
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
"Οδηγός Δημιουργικής Γραφής του Κέιμπριτζ" Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 102123799 Συγγραφείς: David Morley / ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΟΝΟΜΕΤΟΧΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Δημιουργική γραφή ποιητικού κειμένου" Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112691979 Συγγραφείς: Συμεωνάκη Αλίκη Διαθέτης (Εκδότης): Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ Bakhtin, M. M. (1981). Discourse in the Novel. In M. Holquist & C. Emerson (Eds.). The dialogic imagination: Four essays. Texas: University of Texas, 259–442. Ellis, C., Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject, in Handbook of qualitative research, 2nd ed. (eds.) N. K. Denzin and Y. S. Lincoln. Thousand Oaks, CA: Sage, 733–68. Heathfield, A. (2010). Dramaturgy without a Dramaturge. In Rethinking Dramaturgy: Errancy and Transformation. Centro Parraga & CENDEAC: Murcia. Lynn, Kirk & Sides, Shawn. (2003). Collective Dramaturgy: a Co-consideration of the Dramaturgical Role in Collaborative Creation. Theatre Topics, 13: 111–115. Marvin, C. (1994). The body of the text: Literacy’s corporeal constant. Quarterly Journal of Speech, 80: 129–149. Pelias, R. J. (1999). Writing performance: Poeticizing the researcher’s body. Carbondale: Southern Illinois University Press. Ramet, Α. (2007). Creative writing, U.K: How to Books. ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ Novarina, V. (2003). Μπροστά στον λόγο. Μτφρ: Μητσάκου, Λ. Αθήνα: Παπαζήση.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2025