Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές» είναι ένα πρόγραμμα πλήρους φοίτησης διάρκειας τεσσάρων (4) εξαμήνων που οδηγεί στην απονομή Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές».
Η επιτυχής ολοκλήρωση του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές», συνίσταται στην παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση σε τέσσερα (4) υποχρεωτικά και τέσσερα (4) κατe5πιλογήν υποχρεωτικά μαθήματα που ισοδυναμούν με ογδόντα (80) πιστωτικές μονάδες (ECTS), με 10 ECTS ανά μάθημα και στην εκπόνηση και επιτυχή ολοκλήρωση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας που ισοδυναμεί με σαράντα (40) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Συνολικά στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών αντιστοιχούν εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες (ECTS) που ισοδυναμούν με 30 πιστωτικές μονάδες ECTS φόρτου εργασίας ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο.
Σκοπός του Π.Μ.Σ. «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές» του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. είναι η σύγχρονη επιστημονική προσέγγιση σε θέματα μελέτης των γνωστικών, μεταγνωστικών και θυμικών διεργασιών σε διαφορετικά πλαίσια, όπως στην εκπαίδευση, στον χώρο των δικαστηρίων, της εργασίας και σε άλλα πεδία της καθημερινής ζωής. Επιπλέον, καλύπτει τη μελέτη των δυναμικών αλλαγών αυτών των διεργασιών, κατά τη διά βίου ανάπτυξη και γήρανση, υγιή και παθολογική. Η έμφαση είναι τόσο στις γνωστικές διεργασίες χαμηλής και ανώτερης ιεραρχίας, όσο και στον γνωστικό έλεγχο, στο μεταγιγνώσκειν και στη Θεωρία του Νου. Επίσης, καλύπτονται θέματα μελέτης σχετικά με τις επιδράσεις του θυμικού -δηλαδή των κινήτρων, των συναισθημάτων κι άλλων θυμικών παραγόντων, όπως η διάθεση- σε γνωστικά έργα. Οι ηλικιακές ομάδες που μελετώνται έχουν ένα εύρος που εκτείνεται από τη βρεφική ηλικία μέχρι το βαθύ γήρας.
Ανάλογα με την επιλογή των μαθημάτων διαμορφώνεται το προφίλ των σπουδών του/της μεταπτυχιακού/ής φοιτητή/ριας σύμφωνα με τους μαθησιακούς του στόχους. Τρεις κύριοι προσανατολισμοί είναι:
(Α) αυτός των γνωστικών και μεταγνωστικών διεργασιών,
(Β) αυτός των γνωστικών και θυμικών διεργασιών στο υγιές και παθολογικό γήρας και
(Γ) αυτός των εφαρμογών της επιστημονικής γνώσης στην καθημερινή ζωή.
Στο πλαίσιο αυτό, το Π.Μ.Σ. «Γνωστική Ψυχολογία και Εφαρμογές» αποσκοπεί στην:
α) εξειδικευμένη και σε βάθος εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών με στόχο την εμβάθυνση σε εννοιολογικό επίπεδο και την απόκτηση δεξιοτήτων που είναι αναγκαίες για τη μελέτη των γνωστικών λειτουργιών και του γνωστικού ελέγχου, του βιολογικού τους υποστρώματος, και των θυμικών παραγόντων που τις επηρεάζουν, σε εργαστηριακό και εφαρμοσμένο επίπεδο
β) διερεύνηση των χώρων εφαρμογής των ευρημάτων της γνωστικής ψυχολογίας,
γ) σε βάθος επιστημονική έρευνα των σχετικών γνωστικών και θυμικών φαινομένων
δ) απόκτηση εμπειρίας στην ψυχολογική αξιολόγηση γνωστικών και θυμικών διεργασιών
ε) εξοικείωση με παρεμβάσεις σε γνωστικό και συναισθηματικό/θυμικό επίπεδο σε διάφορους πληθυσμούς.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του ΠΜΣ οι φοιτητές αναμένεται να:
Α. είναι σε θέση να παράγουν νέες ιδέες, να σχεδιάζουν και να διαχειρίζονται επιστημονικά και ερευνητικά ερωτήματα, να αναζητούν, να αναλύουν και να συνθέτουν ερευνητικά δεδομένα και πληροφορίες, εφαρμόζοντας τις επιστημονικές μεθόδους και κάνοντας χρήση των νέων τεχνολογιών.
Β. έχουν αναπτύξει την ικανότητα κριτικής σκέψης και αυτοκριτικής καθώς εκπαιδεύονται να εργάζονται αποτελεσματικά είτε αυτόνομα είτε σε διεπιστημονικές ομάδες και μαθαίνουν να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις και να παίρνουν αποφάσεις
Γ. είναι ικανοί να χειρίζονται βιβλιογραφικές βάσεις, βάσεις ερευνητικών δεδομένων, λογισμικά στατιστικών αναλύσεων, εκπαιδευτικά περιβάλλοντα μάθησης, και να επικοινωνούν στην αγγλική γλώσσα, δεξιότητα ιδιαίτερα σημαντική για την επαγγελματική και την προσωπική ανάπτυξή τους.
Δ. (α) να σέβονται τους κανόνες δεοντολογίας στην επιστημονική έρευνα και να αναπτύσσουν επαγγελματική, κοινωνική και ηθική υπευθυνότητα και (β) να σέβονται τη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα και να παρέχουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε σχετικούς πληθυσμούς.