Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΣΠΟΝΔΥΛΩΤΩΝ / Vertebrate Paleontology
ΚωδικόςGGG 426Υ
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΓεωλογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Κωστόπουλος
Γνωστικό ΑντικείμενοΤΟΜΕΑΣ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID40001735

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Γεωλογίας (2015-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό425

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΣΠΟΝΔΥΛΩΤΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2013 – 2014
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
40049629
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • GGG 320Υ ΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΑΣΠΟΝΔΥΛΩΝ
  • GGN 216Ε ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1)Ο φοιτητής να αναγνωρίζει τις βασικές αρχές και νόμους που διέπουν την εξέλιξη των σπονδυλωτών οργανισμών, να συγκρίνει, εξηγήσει και διακρίνει τους σταθμούς αυτής της εξέλιξης και να συνδέσει την εξέλιξη των σπονδυλωτών οργανισμών με τις βασικές γεωλογικές-γεωμορφολογικές και κλιματολογικές αλλαγές στην ιστορία του πλανήτη. 2)Παράλληλα ο φοιτητής να αποκτήσει δεξιότητες στην ταξινόμηση χρήση, αξιοποίηση και σύνθεση των παλαιοντολογικών δεδομένων στην επίλυση γεωλογικών και εξελικτικών προβλημάτων είτε ατομικά είτε ομαδικά, και να οργανώσει και παρουσιάσει τα αποτελέσματά του. Ο φοιτητής να αποδεχθεί και να υποστηρίζει τη θεωρία της εξέλιξης τεκμηριώνοντάς τη με παραδείγματα από την παλαιοντολογία σπονδυλωτών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ιστορία της Παλαιοντολογίας Σπονδυλωτών. Απολίθωμα-Απολίθωση και Ταφονομία. Δημιουργία και είδη απολιθωματοφόρων κοιτασμάτων σπονδυλωτών- Ανασκαφές-Συντήρηση. Βασικές αρχές της θεωρίας της εξέλιξης. Η έννοια του είδους και το παλαιοντολογικό είδος. Λινναία και Φυλογενετική Συστηματική. Οι Μαζικές Εξαφανήσεις και η σημασία τους. Γεωλογικός Χρόνος- Δημιουργία της Γης και της Ζωής. Η Εκρηξη του καμβρίου και οι πρώτοι σπονδυλωτοί οργανισμοί. Η Γη στον Παλαιοζωϊκό αιώνα-Αγναθοι και Γναθόστομοι Ιχθύες. Από τους Οστεολεπίμορφους Ιχθύες στα Τετράποδα. Το τέλος του Παλαιοζωϊκού, Βατραχόμορφα και Ερπετόμορφα. Οι πρώτοι Αμνιώτες. Ανάψιδα και Διάψιδα Ερπετά. Η Γη στο Μεσοζωϊκό αιώνα. Από τους Δεινοσαύρους στα Πτηνά και η κατάκτηση του αέρα. Το Τέλος του Μεσοζωϊκού. Από τα Συνάψιδα στα Θηλαστικά και ο Καινοζωϊκός αιώνας. Η διάρρηξη της Παγγαίας και η γεωγραφική κατανομή των θηλαστικών. Τα θηλαστικά του Παλαιοκαίνου. Αφροθήρια και Λαυρασιθήρια. Η προέλευση των πρωτευόντων και τα Μειοκαινικά πρωτεύοντα. Από το Σαχελάνθρωπο στο σοφό άνθρωπο. Τα ελληνικά πρωτεύοντα. Το ελληνικό αρχείο απολιθωμάτων σπονδυλωτών οργανισμών και η σημασία του στη γεωλογία, βιολογία, παλαιογεωγραφία και παλαιοπεριβάλλον.
Λέξεις Κλειδιά
Παλαιοντολογία, Σπονδυλωτά, Ιχθείς, Αμφίβια, Ερπετά, Πτηνά, Θηλαστικά, Καταγωγή Ανθρώπου
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1) Το σύνολο των παραδόσεων διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή στους φοιτητές μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος. 2) Ο διδάσκων επικοινωνεί με τους φοιτητές μέσω e-mail.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Εργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ενδιάμεση αξιολόγηση μέσω ερωταπαντήσεων και διαλογικής συζήτησης κατά τη διάρκεια των θεωρητικών παραδόσεων και μέσω πρακτικών εφαρμογών, επίλυσης υποθετικών προβλημάτων και συγγραφής αναφορών στα εργαστηριακά μαθήματα. Τελική αξιολόγηση μέσω γραπτών εξετάσεων
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
M. Benton - Vertebrate Paleontology, 2000 (βιβλιοθήκη Τμ. Γεωλογίας QE841.B44 1997 c.1) R. Cowen - History of Life, 2005 (βιβλιοθήκη Τμ. Γεωλογίας QE711.2.C68 2005 c1) A. Meyer & R. Zardoya, 2003, Recent advances in the (Molecular) phylogeny of vertebrates. Annual review of Ecology, Evolution & Systematics, 34: 311-338. Γ. Κουφός - Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών, 2004, Εκδ. Ζητη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
R. Dawkins: Το μεγαλύτερο Θέαμα στη Γη, 2009 ( εκδόσεις ΑΒΓΟ) N. Shubin: Το ψάρι μέσα μας, 2008 (εκδόσεις ΚΑΤΟΠΤΡΟ) C. Stringer & P. Andrews: homo η καταγωγή και η εξέλιξη του ανθρώπου, 2006 (εκδόσεις POLARIS)
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-05-2014