Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική πράξη και διδακτική της Ελληνικής δημοτικής μουσικής Ι / Musical practice and didactics of Greek folk music I
ΚωδικόςΕΒ2008
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013849

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής535
ΣύνθεσηΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική πράξη και διδακτική της Ελληνικής δημοτικής μουσικής Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600124666

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να: 1. πραγματοποιήσουν επιτόπια έρευνα προς αναζήτηση, ηχογράφηση και βιντεοσκόπηση αυθεντικών μουσικών εκτελέσεων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος, 2. διαμορφώσουνε ένα παραδειγματικό μάθημα διδασκαλίας δημοτικού τραγουδιού στο σχολείο, 3. δημιουργήσουν και διευθύνουν ένα μουσικό σύνολο παραδοσιακής μουσικής, 4. παράγουν ένα CD ή DVD με ηχογραφήσεις-βιντεοσκοπήσεις αυθεντικών παλαιότερων ή νεότερων εκτελεστών και τα αντίστοιχα μουσικολογικά σχόλια, 5. παράγουν ένα μουσικο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε ραδιόφωνο, τηλεόραση ή για άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό είναι συμπληρωματικό του μαθήματος "Εισαγωγή στην Ελληνική Δημοτική μουσική". Η γνώση του θεωρητικού-ιστορικού μέρους της Ελληνικής δημοτικής μουσικής θα αποτελέσει τη βάση για την δημιουργία μουσικών συνόλων. Περιεχόμενο: - Πράξη και τεχνικές του δημοτικού τραγουδιού. - Χαρακτηριστικά στοιχεία του δημοτικού τραγουδιού, επιτόπια έρευνα και μελέτη των αρχείων με στόχο την αναζήτηση του αυθεντικού δημοτικού τραγουδιού. - Τρόποι εκμάθησης σύμφωνα με την προφορική παράδοση. - Ασκήσεις σύνδεσης του ποιητικού λόγου, της μελωδίας με την κίνηση. - Η αναγκαιότητα της μουσικοεκπαιδευτικής διαδικασίας για τη συνέχεια της δημοτικής μουσικής παράδοσης. - Mέθοδοι για την διδακτική της Ελληνικής δημοτικής μουσικής και την εφαρμογή της στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εργασία φοιτητών: Οι φοιτητές θα αναζητήσουν αυθεντικά τραγούδια (Αρχεία, επιτόπια έρευνα), θα δημιουργήσουν μουσικά σύνολα, θα μάθουν και θα διδάξουν αντίστοιχα στην τάξη κάποια δημοτικά τραγούδια και θα πρέπει να εξηγήσουν τις μουσικές έννοιες που θέλουν να περάσουν στη διδακτική τους διαδικασία (Χαρακτηριστικοί τρόποι, μελωδικά μοντέλα, ιδιαίτεροι ρυθμοί, δυναμική, ηχοχρώματα, στοιχεία πρωτόγονης πολυφωνίας κλπ). Τέλος, όλη η εργασία θα παρουσιαστεί σε μία μουσική εκδήλωση στο μάθημα ή σε άλλους χώρους (Πολιτιστικά κέντρα ή Δημόσια Σχολεία Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης).
Λέξεις Κλειδιά
Επιτόπια έρευνα, μουσική πράξη, διδακτική δημοτικού τραγουδιού, σχήματα δημοτικής μουσικής, παραγωγή CD, DVD και μουσικών εκδηλώσεων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Τα ΤΠΕ χρησιμοποιούνται πολλαπλώς στη διαδικασία της διδασκαλίας και εκμάθησης, π.χ. powerpoints, e-mail, ηχογραφήσεις και συστήματα ήχου, βιντεοσκοπήσεις κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις581,9
Άσκηση Πεδίου120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων70,2
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο130,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών40,1
Καλλιτεχνική δημιουργία80,3
Εξετάσεις30,1
Καλλιτεχνική μελέτη/πρακτική451,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται βάσει των παρακάτω στοιχείων: 1. η επιτόπια έρευνα και η ποιότητα και ποσότητα του συλλεχθέντος υλικού, 2. η εκπόνηση εργασίας και πραγματοποίηση παραδειγματικού μαθήματος, 3. ενεργή συμμετοχή στα μουσικά σύνολα δημοτικής μουσικής κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, 4. ποιότητα του καλλιτεχνικού και διδακτικού έργου του μουσικού συνόλου που δημιουργήθηκε με τη συμμετοχή του φοιτητή κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σηφάκης, Ζητήματα ποιητικής φιλολογίας και λαογραφίας (Κίχλη, 2016) Peter Brook, O άδειος χώρος (ΚΟΑΝ, 2016)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις του διδάσκοντος. I. Καϊμάκης, Στ. Κοκκάλας, Σ. Τσιάνης, Αι. Πολυμέρου-Καμηλάκη, Δημοτικά τραγούδια από το Βαλτέτσι της Αρκαδίας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, 2 vols., and set with 12 CDs and 1 DVD (Αthens, 2010). Samuel Baud-Bovy, Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Ναύπλιο 1984. Φοίβος Ανωγειανάκης, Ἑλληνικὰ λαϊκὰ μουσικὰ ὄργανα, β΄ έκδ., Αθήνα: Μέλισσα, 1991. Γιάννης Πραντσίδης, Ο χορός στην ελληνική παράδοση και η διδασκαλία του, Εκδοτική Αιγινίου 2004. Μέλπω Μερλιέ, Τραγούδια της Ρούμελης, 1931. Μέλπω Μερλιέ, Μουσική παράδοση στην Ελλάδα, δοκίμιο, 1935 (επίσης Μουσική Λαογραφία).
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-12-2018