Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠροσεγγίσεις μουσικοθεραπείας / Music therapy approaches
ΚωδικόςΕΘ2007
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013915

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 28
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής534
ΣύνθεσηΕπιλογής534

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠροσεγγίσεις μουσικοθεραπείας
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600124691

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Βαθύτερη κατανόηση των δύο κυριότερων προσεγγίσεων μουσικοθεραπείας: της ουμανιστικής-μουσικοκεντρικής προσέγγισης και της ψυχοδυναμικής, μέσα από θεωρία και πράξη.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Ουμανιστική-μουσικοκεντρική προσέγγιση: βασικές αρχές. Θεωρητική - βιωματική κατανόηση κι εκπαίδευση σε ουμανιστικές θεωρίες προσωπικότητας του Carl Rogers, Fritz Perls, Irvin Yalom και Rollo May. Εφαρμογές σε σχετικά μοντέλα μουσικοθεραπείας σ’ ατομικό κι ομαδικό επίπεδο (πχ. P.Nordoff - C. Robbins). 2. Ψυχοδυναμική προσέγγιση: βασικές αρχές. Θεωρητική - βιωματική κατανόηση κι εκπαίδευση σε ψυχαναλυτικές θεωρίες προσωπικότητας του Sigmund Freud, Carl Yung και Jacques Lacan. Εφαρμογές σε σχετικά μοντέλα μουσικοθεραπείας σ’ ατομικό κι ομαδικό επίπεδο (πχ. M. Priestley). 3. Εκπαίδευση σε κλινική ακρόαση μουσικής και φαντασίας. 4. Μουσικο-ψυχοθεραπεία. 5. Εμβάθυνση κατανόησης σε θέματα ψυχοπαθολογίας. 6. Θέματα μεθοδολογίας έρευνας με κυριότερη εμβάθυνση στη φαινομενολογική κατεύθυνση. 7. Θέματα πρακτικής μουσικοθεραπείας σε κλινικά πλαίσια: διαμόρφωση χώρου, διάρθρωση συνεδρίας, όρια, θέση του μουσικοθεραπευτή. 8. Παρουσίαση περιπτώσεων. Μουσική και ψυχοδυναμική ανάλυση. 9. Θέματα εποπτείας. 10. Θέματα δεοντολογίας.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσίαση περιπτώσεων με οπτικοακουστικό υλικό
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων501,7
Εκπόνηση μελέτης (project)210,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εξέταση προόδου (50%) Τελικές εξετάσεις (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΒΙΒΛΛΙΟΥ* ΘΕΩΡΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ* Pervin Lawrence A., John Oliver P. ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ* Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ ΟΕ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* 1999 ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* ΑΘΗΝΑ ISBN* 978-960-8041-20-1 ΚΩΔΙΚΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΥΔΟΞΟΣ* 31639
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ψαλτοπούλου, Ν. (2005). Η Μουσική Δημιουργική Έκφραση ως Θεραπευτικό Μέσο στα Παιδιά με Συναισθηματικές Διαταραχές, στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσικής Αγωγής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με θέμα: «Η Αναγκαιότητα της Συστηματικής Διδασκαλίας της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μεθοδολογικές και Βιωματικές Προσεγγίσεις από την Α’ έως και την ΣΤ’ Τάξη Δημοτικού Σχολείου», Πειραιάς, Πρακτικά υπό δημοσίευση Ψαλτοπούλου, Ν. (2006 α). Μουσικοθεραπεία: Πολυφωνική σχέση σε διαδικασία αυτοπραγμάτωσης, στο Μουσική Παιδαγωγική-Μουσική Εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή-Μουσικοθεραπεία,σ.98-114, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ψαλτοπούλου, Ν., (2006) Μουσικοθεραπεία: Αναπηρία και Ψυχοσωματική Αναδιαμόρφωση, στο: Μουσικοθεραπεία και Άλλες Μουσικές Προσεγγίσεις για Παιδιά και Νέους με Αναπηρίες, σ. 90-102, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Εκδόσεις Orpheus. Ψαλτοπούλου, Ν. (2011). Χρόνιες παθήσεις ως ταυτότητα, ως τρόπος ζωής ή ως μήνυμα για αναμόρφωση εαυτού. (Η ουσιαστική συμβολή της Μουσικής Ιατρικής και της Μουσικοθεραπείας), στο Διεπιστημονική φροντίδα υγείας. http://www.inhealthcare.gr/article/el/oi-xronies-pathiseis-os-tautotita-os-tropos-zois-i-os-minuma-gia-anadiamorfosi-eautou-meleti-periptosis-i-ousiastiki-sumvoli-tis-mousikis-iatrikis-kai-tis-mousikotherapeias May, R.: Υπαρξιστική ψυχολογία. (1979). Εκδ. Επίκουρος (1969) Adamson, L. B., Bakeman, R., Deckner, D. F., & Romski, M. A. (2009). Joint engagement and the emergence of language in children with autism and Down syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(1), 84-96. Aigen, K. (1991). The roots of music therapy: Towards an indigenous research paradigm. Dissertation Abstracts International, 52(6), 1933A. (University Microfilms No. DEY91-34717). Aldridge, D. (1996), Music therapy research and practice in Medicine: From out of the silence. London: Jessica Kings Publishers. Amir, D. (1990). A song is born: Discovering meaning in improvised songs through phenomenological analysis of two music therapy sessions with traumatic spinal-cord injured young adult. Music Therapy, 9, 62-81 Austin, D., (2008), The Theory and Practice of Vocal Psychotherapy: Songs of the Self, Jessica Kingsley Publishers Bonny, H. L., Savary, L.: Music And Your Mind. (1973). New York: Harper & Row. Bonny, H. L.: Music And Consciousness. (1975). Journal of Music Therapy, 12(3), 121-135. Bonny,H.: Music: The language of immediacy. (1985, November 24) Presentation for the National Coalition of Arts Therapy Associations. Dileo, C.: Music Therapy and Medicine: Theoretical and Clinical Applications. (1999). Silver Springs, MD: American Music Therapy Association. Ferrara, L. (1984). Phenomenology as a tool for musical analysis. The Musical Quarterly, 70, 355-373 Forinach, M., & Gonzales, D. (1989). A phenomenological perspective of music therapy. Music Therapy, 8, 35-36 Forinach, M. (1990). A phenomenology of music therapy with the terminal ill. Dissertation Abstracts International, 51(09), 2915A. (University Microfilms No. DEY91-02617). Hesser, Barbara: Music therapy theory. (1995). Unpublished manuscript. Kenny, C. B. (1985). Music: A whole systems approach. Music Therapy, 5, 3-11. Kenny, C. B. (1989). The field of play: a guide for the theory and practice of music therapy. Atascadero CA: Ridgeview. Lacan, J. (1966), Fonction et champ de la parole et du language en psychanalyse. Paris, Seuil. Lacan, J. (1973), Les quatre concepts fondammentaux de la Psychanalyse. Seminaire XI, Paris, Seuil. Lacan, J. (1975), Encore-le seminaire- livre XX, Paris, Seuil. Lacan, J. (1977). The Mirror Stage as Formative of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. New York: Norton. Lacan, J. (1985). Introduction à la lecture de Lacan. Paris: Denoel. Maslow, A.: Lessons from the Peak Experience. (1962). Journal of Humanistic Psychology, 2, 9-18. May, R.: Contributions of Existential Psychology. (1958). In R. May, E. Angel, and E. F. Ellenberger (Eds.). Existence: A New Dimension In Psychiatry and Psychology. New York: Simon & Schuster. Pavlicevic, M (1991): Music in communication: Improvisation in music therapy. Unpublished doctoral dissertation, University of Edinburg, Scotland. Priestly, M.: Music Therapy In Action. (1975). London: Constable. Priestley, M.: Essays On Analytical Music Therapy. (1994). Barcelona Publishers
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-12-2018