Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσική, Νους, Υπολογιστές: Αναλυτικές και δημιουργικές προσεγγίσεις / Music, minds, computers: Analytical and creative perspectives
ΚωδικόςΤΠ2006
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013921

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής846
ΣύνθεσηΕπιλογής846

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσική, Νους, Υπολογιστές: Αναλυτικές και δημιουργικές προσεγγίσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600124846
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΤΠ1001 Εισαγωγή στη μουσική τεχνολογία / πληροφορική
  • ΤΠ1002 Εισαγωγή στη μουσική ακουστική
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις σύγχρονες θεωρίες και εφαρμογές του χώρου της υπολογιστικής μουσικολογίας. Ο κλάδος αυτός της μουσικολογίας επιδιώκει την συστηματική ανάλυση και περιγραφή μουσικών διεργασιών και φαινομένων μέσω της ανάπτυξης μουσικών υπολογιστικών προγραμμάτων. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση υπολογιστικής μεθοδολογίας στη διερεύνηση μουσικών φαινομένων. Σειρά μουσικών θεμάτων (π.χ. αντίληψη ρυθμού ή αρμονίας ή μοτιβικής δομής) τα οποία είναι ήδη γνωστά στους φοιτητές παρουσιάζονται από διαφορετική οπτική γωνία: στόχος είναι η συστηματική περιγραφή αυτών των φαινομένων (κυρίως από γνωστική σκοπιά) ούτως ώστε να αναπτυχθεί ένα μοντέλο το οποίο να μπορεί να εφαρμοστεί ως πρόγραμμα σε έναν υπολογιστή. Οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν εργασία η οποία να διερευνά ένα συγκεκριμένο μουσικό πρόβλημα, να παρουσιάζει το θεωρητικό πλαίσιο από μουσικολογική, γνωσιακή και υπολογιστική πλευρά, να εφαρμοζεται ένα υπάρχον υπολογιστικό μοντέλο σε δικά τους μουσικά παραδείγματα, να επισημαίνονται δυνατά σημεία καθώς και προβλήματα/δυσκολίες, και τέλος να προτείνονται πιθανές αλλαγές/βελτιώσεις.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μουσική, Νους και Υπολογιστές (Εισαγωγή). Εξαγωγή Παρτιτούρας από το Ακουστικό Σήμα. Διαχωρισμός Ακουστικών Ροών (Φωνών), Κατάτμηση Μουσικής Επιφάνειας. Καθορισμός Ρυθμικής Δομής. Μουσική Ομοιότητα και Μοτιβική Ανάλυση. Προσδιορισμός Αρμονικής Δομής. Χρονική και Ιεραρχική Οργάνωση. Εκφραστική Εκτέλεση Παρτιτούρας. Εξειδικευμένες διαλέξεις ανάλογα με το θέμα της εργασίας του συγκεκριμένου εξαμήνου. Ατομικές ή/και ομαδικές συναντήσεις διδάσκοντος με τους φοιτητές για την εκπόνηση της εργασίας.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Παρουσιάσεις με χρήση Powerpoint και πολυμέσων, Εργαστηριακές ασκήσεις με παρουσίαση και χρήση υπολογιστικών μοντέλων, χρήση elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων170,6
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο130,4
Εκπόνηση μελέτης (project)391,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η εκπόνηση της εργασίας απαιτεί την κριτική μελέτη εργασιών σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο (που καθορίζεται σε συνεργασία με τον διδάσκοντα), αναζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας σε βιβλιοθήκες και διαδίκτυο (με σωστό τρόπο εισαγωγής βιβλιογραφικών αναφορών στο τελικό κείμενο), και στοιχεία ερευνητικής μεθοδολογίας (εφαρμογή μοντέλων σε νέα μουσικά δεδομένα, κριτική ανάλυση της εφαρμογής μοντέλων, προτάσεις για πιθανές βελτιώσεις ή διαφορετικές νέες προσεγγίσεις). Η τελική αξιολόγηση στηρίζεται στην ολοκληρωμένη γραπτή εργασία (θεωρητικό και πρακτικό μέρος) και λαμβάνεται υπόψη η συνολική εικόνα του φοιτητή/τριας στη διάρκεια του εξαμήνου (καθώς υπάρχει στενή συνεργασία με διδάσκοντα) και η προφορική παρουσίαση/εξέταση της εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δίνονται σημειώσεις και εξειδικευμένα άρθρα/βιβλία ανάλογα με την εργασία.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Καμπουρόπουλος, Α. (2013) Εισαγωγή στην Υπολογιστική Μουσικολογία. Στον συλλογικο τομο Εισαγωγη στη Μουσικολογια και στις Μουσικες Επιστημες. Ε. Νικα-Σαμψων (Επ.), University Studio Press, Thessaloniki. Cambouropoulos, E. (1998) Towards a General Computational Theory of Musical Structure. PhD Thesis, Faculty of Music and Department of Artificial Intelligence, University of Edinburgh. Διατίθεται στην ιστοσελίδα: http://users.auth.gr/~emilios Dixon, S. (2001). Automatic extraction of tempo and beat from expressive performances. Journal of New Music Research, 30 (1), 39–58. Handel, S. (1989) Listening. An Introduction to the Perception of Auditory Events. The MIT Press, Cambridge (Ma). Huron, D. (2001) Tone and Voice: A Derivation of the Rules of Voice-Leading from Perceptual Principles. Music Perception, 19(1):1-64. Kωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1992). Γνωστική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Art of Text. Leman, M. (ed.) (1997) Music, Gestalt and Computing. Springer-Verlag, Berlin. Lerdahl, F. and Jackendoff, R. (1983) A Generative Theory of Tonal Music. The MIT Press, Cambridge (Ma). Temperley, D. (2001) The Cognition of Basic Musical Structures. The MIT Press, Cambridge (Ma). Tzanetakis, G., Kapur, A., Schloss, W. A., & M. Wright, (2007) "Computational Ethnomusicology", Journal of Interdisciplinary Music Studies. 1(2), pp. 1-24, 2007. Widmer, G. and Goebl, W. (2004). Computational Models of Expressive Music Performance: The State of the Art. Journal of New Music Research 33(3), 203-216.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-06-2021