Τίτλος | Μουσική, Νους, Υπολογιστές: Αναλυτικές και δημιουργικές προσεγγίσεις Ι / Music, minds, computers: Analytical and creative perspectives Ι |
Κωδικός | ΤΠ2006 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Μουσικών Σπουδών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600013921 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Μουσικολογία/Μουσικοπαιδαγωγική | Επιλογής | 7 | 4 | 5 |
Σύνθεση | Επιλογής | 7 | 4 | 5 |
Τίτλος | Μουσική, Νους, Υπολογιστές: Αναλυτικές και δημιουργικές προσεγγίσεις |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2018 – 2019 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600124846
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη) |
Όροφος | Υπόγειο 1 |
Αίθουσα | Εργαστήριο Η/Υ (Ε.Τ.Η.Μ) (422) |
Ημερολόγιο | Δευτέρα 15:00 έως 18:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600124846
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=5098
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- ΤΠ1001 Εισαγωγή στη μουσική τεχνολογία / πληροφορική
- ΤΠ1002 Εισαγωγή στη μουσική ακουστική
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις σύγχρονες θεωρίες και εφαρμογές του χώρου της υπολογιστικής μουσικολογίας. Ο κλάδος αυτός της μουσικολογίας επιδιώκει την συστηματική ανάλυση και περιγραφή μουσικών διεργασιών και φαινομένων μέσω της ανάπτυξης μουσικών υπολογιστικών προγραμμάτων. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση υπολογιστικής μεθοδολογίας στη διερεύνηση μουσικών φαινομένων. Σειρά μουσικών θεμάτων (π.χ. αντίληψη ρυθμού ή αρμονίας ή μοτιβικής δομής) τα οποία είναι ήδη γνωστά στους φοιτητές παρουσιάζονται από διαφορετική οπτική γωνία: στόχος είναι η συστηματική περιγραφή αυτών των φαινομένων (κυρίως από γνωστική σκοπιά) ούτως ώστε να αναπτυχθεί ένα μοντέλο το οποίο να μπορεί να εφαρμοστεί ως πρόγραμμα σε έναν υπολογιστή. Οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν εργασία η οποία να διερευνά ένα συγκεκριμένο μουσικό πρόβλημα, να παρουσιάζει το θεωρητικό πλαίσιο από μουσικολογική, γνωσιακή και υπολογιστική πλευρά, να εφαρμοζεται ένα υπάρχον υπολογιστικό μοντέλο σε δικά τους μουσικά παραδείγματα, να επισημαίνονται δυνατά σημεία καθώς και προβλήματα/δυσκολίες, και τέλος να προτείνονται πιθανές αλλαγές/βελτιώσεις.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μουσική, Νους και Υπολογιστές (Εισαγωγή). Εξαγωγή Παρτιτούρας από το Ακουστικό Σήμα. Διαχωρισμός Ακουστικών Ροών (Φωνών), Κατάτμηση Μουσικής Επιφάνειας. Καθορισμός Ρυθμικής Δομής. Μουσική Ομοιότητα και Μοτιβική Ανάλυση. Προσδιορισμός Αρμονικής Δομής. Χρονική και Ιεραρχική Οργάνωση. Εκφραστική Εκτέλεση Παρτιτούρας. Εξειδικευμένες διαλέξεις ανάλογα με το θέμα της εργασίας του συγκεκριμένου εξαμήνου. Ατομικές ή/και ομαδικές συναντήσεις διδάσκοντος με τους φοιτητές για την εκπόνηση της εργασίας.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Παρουσιάσεις με χρήση Powerpoint και πολυμέσων, Εργαστηριακές ασκήσεις με παρουσίαση και χρήση υπολογιστικών μοντέλων, χρήση elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 78 | 2,6 | ✓ | ✓ | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 17 | 0,6 | ✓ | ✓ | |
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο | 13 | 0,4 | ✓ | ✓ | |
Εκπόνηση μελέτης (project) | 39 | 1,3 | ✓ | ✓ | |
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 150 | 5 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η εκπόνηση της εργασίας απαιτεί την κριτική μελέτη εργασιών σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο (που καθορίζεται σε συνεργασία με τον διδάσκοντα), αναζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας σε βιβλιοθήκες και διαδίκτυο (με σωστό τρόπο εισαγωγής βιβλιογραφικών αναφορών στο τελικό κείμενο), και στοιχεία ερευνητικής μεθοδολογίας (εφαρμογή μοντέλων σε νέα μουσικά δεδομένα, κριτική ανάλυση της εφαρμογής μοντέλων, προτάσεις για πιθανές βελτιώσεις ή διαφορετικές νέες προσεγγίσεις).
Η τελική αξιολόγηση στηρίζεται στην ολοκληρωμένη γραπτή εργασία (θεωρητικό και πρακτικό μέρος) και λαμβάνεται υπόψη η συνολική εικόνα του φοιτητή/τριας στη διάρκεια του εξαμήνου (καθώς υπάρχει στενή συνεργασία με διδάσκοντα) και η προφορική παρουσίαση/εξέταση της εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δίνονται σημειώσεις και εξειδικευμένα άρθρα/βιβλία ανάλογα με την εργασία.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Καμπουρόπουλος, Α. (2013) Εισαγωγή στην Υπολογιστική Μουσικολογία. Στον συλλογικο τομο Εισαγωγη στη Μουσικολογια και στις Μουσικες Επιστημες. Ε. Νικα-Σαμψων (Επ.), University Studio Press, Thessaloniki.
Cambouropoulos, E. (1998) Towards a General Computational Theory of Musical Structure. PhD Thesis, Faculty of Music and Department of Artificial Intelligence, University of Edinburgh. Διατίθεται στην ιστοσελίδα: http://users.auth.gr/~emilios
Dixon, S. (2001). Automatic extraction of tempo and beat from expressive performances. Journal of New Music Research, 30 (1), 39–58.
Handel, S. (1989) Listening. An Introduction to the Perception of Auditory Events. The MIT Press, Cambridge (Ma).
Huron, D. (2001) Tone and Voice: A Derivation of the Rules of Voice-Leading from Perceptual Principles. Music Perception, 19(1):1-64.
Kωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1992). Γνωστική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Art of Text.
Leman, M. (ed.) (1997) Music, Gestalt and Computing. Springer-Verlag, Berlin.
Lerdahl, F. and Jackendoff, R. (1983) A Generative Theory of Tonal Music. The MIT Press, Cambridge (Ma).
Temperley, D. (2001) The Cognition of Basic Musical Structures. The MIT Press, Cambridge (Ma).
Tzanetakis, G., Kapur, A., Schloss, W. A., & M. Wright, (2007) "Computational Ethnomusicology", Journal of Interdisciplinary Music Studies. 1(2), pp. 1-24, 2007.
Widmer, G. and Goebl, W. (2004). Computational Models of Expressive Music Performance: The State of the Art. Journal of New Music Research 33(3), 203-216.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-06-2021