Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤα μουσικά όργανα του Ελλαδικού χώρου: Μουσική πράξη και κατασκευαστικές εφαρμογές / Greek musical instruments. Practise and maufacturing applications
ΚωδικόςΕΒ2007
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013848

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤα μουσικά όργανα του Ελλαδικού χώρου: Μουσική πράξη και κατασκευαστικές εφαρμογές
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600124877

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να: 1. πραγματοποιήσουν επιτόπια έρευνα προς αναζήτηση, ηχογράφηση και βιντεοσκόπηση αυθεντικών μουσικών εκτελέσεων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος, 2. διαμορφώσουνε ένα παραδειγματικό μάθημα διδασκαλίας δημοτικού τραγουδιού στο σχολείο, 3. δημιουργήσουν και διευθύνουν ένα μουσικό σύνολο παραδοσιακής μουσικής, 4. παράγουν ένα CD ή DVD με ηχογραφήσεις-βιντεοσκοπήσεις αυθεντικών παλαιότερων ή νεότερων εκτελεστών και τα αντίστοιχα μουσικολογικά σχόλια, 5. παράγουν ένα μουσικο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε ραδιόφωνο, τηλεόραση ή για άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα θα καλύψει τα θέματα: Ονοματολογία των οργάνων στον Ελλαδικό χώρο, περιοχἐς που παίζονται, περιγραφή και κατασκευαστικά δεδομένα, κούρδισμα και έκταση, τεχνικές-τρόποι παιξίματος, συνδυασμοί και κομπανίες, παραδοσιακός τρόπος εκμάθησης, πρακτικοί τρόποι γραφής και μουσική σημειογραφία, μουσικά παραδείγματα, Βιβλιογραφία. Δράσεις: Επίσκεψη σε εργαστήρια κατασκευαστών παραδοσιακών οργάνων (oύτι λάφτα σαντούρι γκάιντα κ.α.). Εργασία των φοιτητών: Οι φοιτητές με βάση τη μελέτη των παραπάνω θεμάτων θα πραγματοποιήσουν μία γραπτή εργασία για κάποιο όργανο, θα κατασκευάσουν ένα όργανο της επιλογής τους, θα μάθουν να το παίζουν και θα παρουσιάσουν τη μουσική πρόοδο τους σε αυτό στη διάρκεια του μαθήματος.
Λέξεις Κλειδιά
Ελληνικά παραδοσιακά μουσικά όργανα, κατασκευή οργάνων, επιτόπια έρευνα, μουσική πράξη, σχήματα δημοτικής μουσικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Τα ΤΠΕ χρησιμοποιούνται πολλαπλώς στη διαδικασία της διδασκαλίας και εκμάθησης, π.χ. powerpoints, e-mail, ηχογραφήσεις και συστήματα ήχου, βιντεοσκοπήσεις κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις581,9
Άσκηση Πεδίου120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων70,2
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο130,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών40,1
Καλλιτεχνική δημιουργία80,3
Εξετάσεις30,1
Καλλιτεχνική μελέτη/πρακτική451,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται βάσει των παρακάτω στοιχείων: 1. η επιτόπια έρευνα, 2. η εκπόνηση εργασίας, 3. ενεργή συμμετοχή σε όλες τις δράσεις του μαθήματος και πρόοδος στην εκμάθηση του επιλεγμένου μουσικού οργάνου διάρκεια του εξαμήνου, 4. ποιότητα της κατασκευής του μουσικού οργάνου που θα κατασκευάσουν, 5. συμμετοχή και ποιότητα παρουσίασης στην τελική εκδήλωση του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις του διδάσκοντος. I. Καϊμάκης, Στ. Κοκκάλας, Σ. Τσιάνης, Αι. Πολυμέρου-Καμηλάκη, Δημοτικά τραγούδια από το Βαλτέτσι της Αρκαδίας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, 2 vols., and set with 12 CDs and 1 DVD (Αthens, 2010). Samuel Baud-Bovy, Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Ναύπλιο 1984. Φοίβος Ανωγειανάκης, Ἑλληνικὰ λαϊκὰ μουσικὰ ὄργανα, β΄ έκδ., Αθήνα: Μέλισσα, 1991. Γιάννης Πραντσίδης, Ο χορός στην ελληνική παράδοση και η διδασκαλία του, Εκδοτική Αιγινίου 2004. Μέλπω Μερλιέ, Τραγούδια της Ρούμελης, 1931. Μέλπω Μερλιέ, Μουσική παράδοση στην Ελλάδα, δοκίμιο, 1935 (επίσης Μουσική Λαογραφία).
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-12-2018