Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕιδολογικές προσεγγίσεις της όπερας του 19ου αιώνα. Ιστοριογραφία, μουσική δραματουργία και μελέτη των πηγών (Σεμινάριο) / Approaches to the 19th century opera genres. Historiography, music dramaturgy and source readings
ΚωδικόςΙΠ2006
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013867

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Μερικής Φοίτησης Τμήματος Μουσικών Σπουδών

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ/ ΜΟΥΣΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΕπιλογής536
ΣΥΝΘΕΣΗΕπιλογής536

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής536
ΣύνθεσηΕπιλογής536

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕιδολογικές προσεγγίσεις της όπερας του 19ου αιώνα. Ιστοριογραφία, μουσική δραματουργία και μελέτη των πηγών (Σεμινάριο)
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Class ID
600133130
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΠ1002 Ιστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας)
  • ΙΠ1004 Εισαγωγή στις μουσικές σπουδές
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στo πλαίσιo του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές θα • κατανοήσουν τους θεωρητικούς και ιστορικούς άξονες της Μουσικολογίας • συνδέσουν τη θεωρία με τη συνθετική δημιουργία μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου • εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση μιας επιστημονικής θεματικής ενότητας (project) • γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας • μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων • εξοικειωθούν με μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά • εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επιδιώκει να προσφέρει καταρχάς μια ιστορική επισκόπηση της όπερας κατά τον 19ο αιώνα, Επιπλέον, παρέχονται οι βασικές γνώσεις για τις διάφορες μουσικές φόρμες που καθιερώθηκαν στην όπερα από το 1800 έως το 1930 περίπου. Εξετάζοντας την όπερα ως μια πολύπλοκη συνθετική δημιουργία, στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα τις χαρακτηριστικές φόρμες και τα μεμονωμένα είδη του είδους αυτού σύνθεσης. Η ανάλυση των έργων γίνεται με παράλληλη ακρόαση αποσπασμάτων ή παρακολούθηση μαγνητοσκοπημένων παραστάσεων όπερας. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι ερευνητικές εργασίες θα εξετάσουν, από μορφολογική και μουσικοδραματουγική άποψη, όπερες των συνθετών: Μπετόβεν: Καρλ Μαρία φον Βέμπερ, Ροσσίνι, Μπελλίνι, Ντονιτσέτι, Βέρντι, Βάγκνερ, Πουτσίνι και Ρίχαρντ Στράους. Το μάθημα είναι σεμιναριακού τύπου, με περιορισμένο αριθμό φοιτητριών/των, και προσφέρει μέσω των εργασιών και της διαδραστικής συμμετοχής τις βασικές γνώσεις για τη δομή και τη δραματουργία της όπερας του 19ου αιώνα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις52
Εργαστηριακή Άσκηση13
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Φροντιστήριο25
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων15
Συγγραφή εργασίας / εργασιών45
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθμολόγηση των φοιτητριών/φοιτητών που θα δηλώσουν το μάθημα γίνεται μόνο με την αξιολόγηση γραπτής εργασίας, η οποία παρουσιάζεται υποχρεωτικά στο πλαίσιο του μαθήματος. Η εργασία πρέπει να είναι ατομική. Επειδή ο αριθμός εργασιών είναι περιορισμένος (25), κρίνεται απαραίτητο οι δηλώσεις θεμάτων για εργασία να γίνουν εγκαίρως πριν από την έναρξη του χειμερινού εξαμήνου, ώστε να μη δημιουργηθούν προβλήματα στην οργάνωση του μαθήματος. Παρακαλούνται οι φοιτήτριες/τές να ενημερωθούν ηλεκτρονικώς και να δηλώσουν το θέμα της εργασίας τους ως το 2ο μάθημα του εξαμήνου. Η παρουσία στο μάθημα είναι υποχρεωτική! Το μάθημα μπορούν να παρακολουθήσουν φοιτήτριες/ φοιτητές που βρίσκονται ήδη στο 6ο εξάμηνο των σπουδών τους. Οι φοιτήτριες/τές που θα δηλώσουν το μάθημα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς το μάθημα Εισαγωγή στη Μουσικολογία [Υ] της διδάσκουσας, το οποίο είναι προαπαιτούμενο.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Εύη Νίκα-Σαμψών (επιμ.) Ειδολογικές προσεγγίσεις της όπερας του 19ου αιώνα, Συλλογικός τόμος, Θεσσαλονίκη 2016, ISBN:978-960-93-8556-5. 2.Howard Mayer Brown, et al. «Opera (i)», Grove Music Online. Oxford Music Online, 7 Feb. 2009 . 3.Εύη Νίκα-Σαμψών, κεφάλαιο «Όπερα» στο συλλογικό τόμο με τίτλο Μουσική, έκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 2007, σ. 107-153. 4. Σειρά Cambridge Opera Handbooks. http://www.cambridge.org/mx/academic/subjects/music/opera/series/cambridge-opera-handbooks. Cambridge Opera Handbooks. This is a series of studies of individual operas, written for the serious opera-goer or record-collector as well as the student or scholar. Each volume presents a history of the work and a detailed musical analysis. Some conflict of interpretation is an inevitable part of this account, and the editors of the handbooks reflect this by citing classic statements, by commissioning new essays, and by taking up their own critical position. A final section gives a select bibliography, a discography and guides to other sources. 5. ΚΑΡΛ ΝΤΑΛΧΑΟΥΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, Εκδοτικός Οίκος: ΣΤΑΧΥ, Έτος έκδοσης: 2000, ISBN: 9608032450
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
C. Dahlhaus: Die Musik des 19. Jahrhunderts (Wiesbaden, 1980, 2/1988; Eng. trans., 1989) R. Taruskin: Opera and Drama in Russia as Preached and Practiced in the 1860s (Ann Arbor, 1981) Music in Paris in the Eighteen-Thirties: Northampton, MA, 1982 H. Lindenberger: Opera: the Extravagant Art (Ithaca, NY, 1984) - J. Rosselli: The Opera Industry in Italy from Cimarosa to Verdi: the Role of the Impresario (Cambridge, 1984; It. trans., 1985, enlarged, as L'impresario d'opera: arte e affari nel teatro musicale italiano dell'Ottocento) - P. Robinson: Opera and Ideas: from Mozart to Strauss (New York, 1985) - L. Bianconi, ed.: La drammaturgia musicale (Bologna, 1986) - J. Samson, ed.: Man and Music: the Late Romantic Era (London, 1991) - L. Goehr: The Imaginary Museum of Musical Works: an Essay in the Philosophy of Music (Oxford, 1992) - Bent, ed.: Music Analysis in the Nineteenth Century (Cambridge, 1993) - R. Wagner: Oper und Drama (Leipzig, 1852) - Bowie: Schelling and Modern European Philosophy (London, 1993) - J. Daverio: Nineteenth-Century Music and the German Romantic Ideology (New York, 1993) - Bent, ed.: Music Theory in the Age of Romanticism (Cambridge, 1996)
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-12-2017