Τίτλος | ΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ: ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ / PSYCHOLINGUISTICS: MODELS OF LANGUAGE PRODUCTION AND LANGUAGE COMPREHENSION |
Κωδικός | Γλ4-437 |
Σχολή | Φιλοσοφική |
Τμήμα | Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή/Εαρινή |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600007239 |
Πρόγραμμα Σπουδών: 2018-2019
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Χειμερινό/Εαρινό | - | 6 |
Τίτλος | ΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ: ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2018 – 2019 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Ώρες Συνολικά | 39 |
Class ID | 600138498
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Φιλοσοφική (Νέα) |
Όροφος | Όροφος 4 |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ 417 (136) |
Ημερολόγιο | Παρασκευή 18:30 έως 21:00 |
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600138498
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- Γλ4-337 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι οι προπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες:
1. να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία της έρευνας στη γλωσσική επεξεργασία, καθώς και με τις διαφορές ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, ως προς τον έλεγχο ρητών (συνειδητών) και υπόρρητων γνωστικών και γλωσσικών διαδικασιών κατά τη γλωσσική παραγωγή και κατανόηση
2. να εξοικειωθούν με ψυχογλωσσολογικά θέματα γλωσσικής επιτέλεσης, δηλ. κατανόησης και παραγωγής λόγου, και πώς αυτά διαφωτίζουν τη γλωσσολογική θεωρία
3. να μπορούν να επεξεργαστούν και να προσεγγίσουν κριτικά επιστημονικά άρθρα και μελέτες που εστιάζουν στη μελέτη της γλωσσικής παραγωγής και κατανόησης
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα περιγράφονται και αναλύονται κάποια από τα βασικά μοντέλα παραγωγής και κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται η μεθοδολογία της έρευνας στη γλωσσική επεξεργασία και πιο συγκεκριμένα οι μέθοδοι ελέγχου ρητών (συνειδητών) και υπόρρητων γνωστικών και γλωσσικών διαδικασιών κατά τη γλωσσική επεξεργασία. Επιπλέον, παρουσιάζονται εναλλακτικές προσεγγίσεις που επιχειρούν να εξηγήσουν το ίδιο φαινόμενο και αναλύονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους ως προς τη γενικότερη γλωσσολογική προσέγγιση που υιοθετείται (τομεακότητα του Κέντρου Λόγου). Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται η λεξική αναγνώριση με οπτικό ή ακουστικό ερέθισμα, οι διεργασίες επεξεργασίας μορφολογικά απλών και σύνθετων λέξεων, καθώς και η προτασική επεξεργασία με έμφαση στο ρόλο των συμφραζομένων στη διαδικασία αυτή. Τέλος, παρουσιάζονται μοντέλα παραγωγής λόγου. Επιμέρους ζητήματα του μαθήματος αφορούν στην εξέταση πειραματικών δεδομένων από παθολογικούς πληθυσμούς όσον αφορά στη μορφολογική επεξεργασία σε επίπεδο λέξης, την αλληλεπίδραση γλωσσικών διεπιπέδων κατά την επεξεργασία προτάσεων, τις επιτελικές ικανότητες και την επίδραση της διγλωσσίας στην παραγωγή και κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου.
Λέξεις Κλειδιά
λεξική αναγνώριση, επεξεργασία προτάσεων, διεπίπεδα στη γλωσσική επεξεργασία, προφορικός και γραπτός λόγος, παθολογικοί πληθυσμοί και παραγωγή-κατανόηση λόγου
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Διαδραστικές ασκήσεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση υπολογιστή και προβολέα για παρουσίαση σημειώσεων στην τάξη, χρήση e-class για το υλικό του μαθήματος, χρήση e-mail για επικοινωνία με τους φοιτητές/ριες, χρήση Ηλεκτρονικής Γραμματείας για καταχώρηση βαθμολογίας.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 50 | 2 | |||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 100 | 4 | |||
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Harley, T. A. (2007). The Psychology of Language: From Data to Theory (3rd ed.). Psychology PressBock, K., & & Levelt, W. (1994). Language production. Grammatical encoding. In M.A.
Gernsbacher (Ed.), Handbook of Psycholinguistics (pp. 945-985). New York: Academic Press.
Caramazza, A., Laudanna, A., & Romani, C. (1988). Lexical access and inflectional
morphology. Cognition, 28, 297-332.
Caramazza, A. & Miozzo, M. (1997). The relation between syntactic and phonological
knowledge in lexical access: Evidence from the tip-of-the-tongue phenomenon. Cognition, 64,
309-343.
Chang, F., Dell, G.S., Bock, K., & Griffin, Z.M. (2000). Structural priming as implicit
learning: A comparison of models of sentence production. Journal of Psycholinguistic Research,
29, 217-230.
Clifton, C., Jr., Speer, S., & Abney, S. (1991). Parsing arguments: Phrase structure and
argument structure as determinants of initial parsing decisions. Journal of Memory and
Language, 30, 251-271.
Frazier, L., & Rayner, K. (1982). Making and correcting errors during sentence
comprehension: Eye movements in the analysis of structurally ambiguous sentences. Cognitive
Psychology, 14, 178-210.
Kennison, S. M. (2001). Limitations on the use of verb information during sentence
comprehension. Psychonomic Bulletin & Review, 8, 132-138.
Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge: MIT Press.
Levelt, W.J.M., Roelofs, A., & Meyer, A.S. (1999). A theory of lexical access in speech
production. Behavioral and Brain Sciences, 22, 1-75.
MacDonald, M.C. (1994). Probabilistic constraints and syntactic ambiguity resolution.
Language and Cognitive Processes, 9, 157-201.
MacDonald, M.C., Pearlmutter, N.J., & Seidenberg, M.S. (1994). Lexical nature of
syntactic ambiguity resolution. Psychological Review, 101, 676-703.
Pickering, M.J. & Branigan, H.P. (1998). The representation of verbs: Evidence from
syntactic priming in language production. Journal of Memory and Language, 39, 633-651.
Pickering, M.J., Traxler, M.J., & Crocker, M.W. (2000). Ambiguity resolution in
sentence processing: Evidence against frequency-based accounts. Journal of Memory and
Language, 43, 447-475.
Spivey, M.J., & Marian, V. (1999). Cross talk between native and second languages:
Partial activation of an irrelevant lexicon. Psychological Science, 10, 281-284.
Spivey, M.J., Tanenhaus, M., Eberhard, K. M., & Sedivy, J. C. (2001). Eye movements
and spoken language comprehension: Effects of visual context on syntactic ambiguity
resolution. Cognitive Psychology.
Taft, M., & Forster, K.I. (1975). Lexical storage and retrieval of prefixed words.
Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14, 638-647.
Tanenhaus, M.K., & Trueswell, J.C. (1995). Sentence comprehension. In J. Miller & P.
Eimas (Eds.), Handbook of perception and cognition: Speech, language, and communication,
Second Edition (Vol. 11, pp. 217-262). San Diego: Academic Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-02-2020