Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔιοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στο Σχολείο / Management of Educational Units and Total Quality Management at School
ΚωδικόςΥ.009
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Ζάχος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017425

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗ (2019-2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό3210

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ "ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ" (2019 ΕΩΣ 2019)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 27
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔιοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στο Σχολείο
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600138914
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος της ενότητας είναι να συμβάλει σε ένα καλύτερο και κοινωνικά δικαιότερο μέλλον για την εκπαίδευση. Για την εκπλήρωσή του παρέχονται στους/στις φοιτητές/τριες θεωρίες και εμπειρίες που θα τους/τις βοηθήσουν να κατανοήσουν την περιπλοκότητα των ζητημάτων της διοίκησης και της επίδρασής τους στην εκπαίδευση και οι οποίες είναι απαραίτητες για την επιτυχία των εκπαιδευτικών αλλαγών. Μετά το τέλος της ενότητας, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: Α. Γνώση & Κατανόηση 1. Να έχουν εξοικειωθεί με την προβληματική που αφορά στην διοίκηση της εκπαίδευσης. Να έχουν κατακτήσει εκείνο το σώμα των γνώσεων που θα τους/τις καταστήσει ικανούς και ικανές να χειρίζονται τις κύριες έννοιες και θεματικές της σχετικής ακαδημαϊκής παραγωγής. 2. Να ενασχοληθούν κριτικά με τις ποιοτικά καλύτερες ελληνικές και διεθνείς εκπαιδευτικές έρευνες πάνω στην εκπαιδευτική ηγεσία 3. Να είναι ενήμεροι/ες για τις πρόσφατες εξελίξεις στην εκπαιδευτική πολιτική, οι οποίες αφορούν στον τρόπο που διοικούνται οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί και ιδιαίτερα οι σχολικές μονάδες. 4. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να αναλύουν τις εκπαιδευτικές πολιτικές υπό το πρίσμα της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, όπως και να αναγνωρίζουν τα πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται με την ηγεσία στην εκπαίδευση. 5. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να αναγνωρίζουν την ιδεολογική προέλευση, καθώς και να αναλύουν και να ερμηνεύουν τις διαφορετικές προτάσεις για την εκπαίδευση που κατατίθενται στη δημόσια σφαίρα (Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης), στις διακηρύξεις των κομμάτων, στη νομοθεσία κα. 6. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να ασκήσουν κριτική στις προσεγγίσεις / θεωρήσεις που αφορούν στην ηγεσία στην εκπαίδευση. 7. Να αποκτήσουν βασικές ερευνητικές γνώσεις και δεξιότητες (διαχείριση χρόνου, ομαδική εργασία, ανάλυση, σύνθεση και συνοπτική παρουσίαση δεδομένων, τεχνικές παρουσίασης). 8. Να αποκτήσουν τα εφόδια για να φέρουν εις πέρας μια έρευνα, να τη γράψουν & να την παρουσιάσουν. 9. Να τους/τις παρασχεθεί μια στέρεη βάση για ανώτερες σπουδές, δηλαδή για διδακτορικές διατριβές σ’ αυτή την επιστημονική περιοχή. Στόχος της ενότητας είναι να συμβάλει σε ένα καλύτερο και κοινωνικά δικαιότερο μέλλον για την εκπαίδευση. Για την εκπλήρωσή του παρέχονται στους/στις φοιτητές/τριες θεωρίες και εμπειρίες που θα τους/τις βοηθήσουν να κατανοήσουν την περιπλοκότητα των ζητημάτων της διοίκησης και της επίδρασής τους στην εκπαίδευση και οι οποίες είναι απαραίτητες για την επιτυχία των εκπαιδευτικών αλλαγών. Μετά το τέλος της ενότητας, οι φοιτητές/τριες αναμένεται: Α. Γνώση & Κατανόηση 1. Να έχουν εξοικειωθεί με την προβληματική που αφορά στην διοίκηση της εκπαίδευσης. Να έχουν κατακτήσει εκείνο το σώμα των γνώσεων που θα τους/τις καταστήσει ικανούς και ικανές να χειρίζονται τις κύριες έννοιες και θεματικές της σχετικής ακαδημαϊκής παραγωγής. 2. Να ενασχοληθούν κριτικά με τις ποιοτικά καλύτερες ελληνικές και διεθνείς εκπαιδευτικές έρευνες πάνω στην εκπαιδευτική ηγεσία 3. Να είναι ενήμεροι/ες για τις πρόσφατες εξελίξεις στην εκπαιδευτική πολιτική, οι οποίες αφορούν στον τρόπο που διοικούνται οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί και ιδιαίτερα οι σχολικές μονάδες. 4. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να αναλύουν τις εκπαιδευτικές πολιτικές υπό το πρίσμα της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, όπως και να αναγνωρίζουν τα πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται με την ηγεσία στην εκπαίδευση. 5. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να αναγνωρίζουν την ιδεολογική προέλευση, καθώς και να αναλύουν και να ερμηνεύουν τις διαφορετικές προτάσεις για την εκπαίδευση που κατατίθενται στη δημόσια σφαίρα (Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης), στις διακηρύξεις των κομμάτων, στη νομοθεσία κα. 6. Να πάρουν τα εφόδια που θα τους/τις καταστήσουν ικανούς/ες να ασκήσουν κριτική στις προσεγγίσεις / θεωρήσεις που αφορούν στην ηγεσία στην εκπαίδευση. 7. Να αποκτήσουν βασικές ερευνητικές γνώσεις και δεξιότητες (διαχείριση χρόνου, ομαδική εργασία, ανάλυση, σύνθεση και συνοπτική παρουσίαση δεδομένων, τεχνικές παρουσίασης). 8. Να αποκτήσουν τα εφόδια για να φέρουν εις πέρας μια έρευνα, να τη γράψουν & να την παρουσιάσουν. 9. Να τους/τις παρασχεθεί μια στέρεη βάση για ανώτερες σπουδές, δηλαδή για διδακτορικές διατριβές σ’ αυτή την επιστημονική περιοχή. Β. Δεξιότητες, Ικανότητες 1. Να μπορούν να αναπτύσσουν απόψεις, τις οποίες θα στηρίζουν σε επιχειρήματα. 2. Να μπορούν να περιγράφουν και να αναλύουν τα διαφορετικά μοντέλα της διοίκησης της εκπαίδευσης ιδιαίτερα της σχολικής ηγεσίας. 3. Να καταστούν ικανοί και ικανές να συνδέουν τα θέματα της διοίκησης της εκπαίδευσης με την κοινωνική δικαιοσύνη. 4. Να μπορούν να συνδέουν κριτικά τον τρόπο με τον οποίο οι θεωρίες της ηγεσίας συνδέονται με την εκπαιδευτική πράξη. 5. Να μπορούν να αμφισβητούν κυρίαρχες, εδραιωμένες αντιλήψεις και πρακτικές. Να σκέφτονται εκτός του «πλαισίου» και να αναπτύσσουν απόψεις & προσεγγίσεις, τις οποίες θα (υπο)στηρίζουν χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες θεωρίες. 6. Να αποκτήσουν την ικανότητα αποτελεσματικής προφορικής & γραπτής διατύπωσης των κατάλληλων για την περίσταση επιχειρημάτων. 7. Να αποκτήσουν την ικανότητα κριτικής αντανάκλασης της νέας γνώσης, έτσι ώστε να συνεισφέρουν σε πολιτικές και πρακτικές βελτίωσης της εκπαίδευσης. 8. Να συνδυάζουν θεωρητικά & εμπειρικά δεδομένα, έτσι ώστε να διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο στην εκπαίδευση για την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης. 9. Nα μπορούν να αξιοποιήσουν στην πράξη τις γνώσεις τους συνδυάζοντας θεωρία και πράξη. a. 10. Να διεξάγουν μια ατομική ή ομαδική κριτική έρευνα στο σημαντικό ζήτημα της διοίκησης της εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως γενικό στόχο να παράσχει εφόδια σε εν ενεργεία ή μελλοντικούς/ές επαγγελματίες που ενδιαφέρονται να εργαστούν για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Ο στόχος αυτός εξυπηρετείται όταν οι φοιτητές/τριες κατανοήσουν και καταστούν ικανοί και ικανές να προβούν στην κριτική ανάλυση της σχετικής θεωρητικής παραγωγής και στην εφαρμογή τους στην πράξη. Γι’ αυτό και η σύνδεση με τις ευρύτερες οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις αποτελεί βασική προϋπόθεση για την κατανόηση της σύγχρονης θεωρητικής παραγωγής σε θέματα διοίκησης της εκπαίδευσης. Η ενότητα εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους τα ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και ισότητας επιδρούν στον τρόπο που διοικείται η εκπαίδευση. Σ’ αυτό το πλαίσιο εξετάζονται θέματα όπως η διοικητική διάρθρωση και λειτουργία του θεσμού της εκπαίδευσης, η διαχείριση των πόρων, ο τρόπος και τα όργανα λήψης των αποφάσεων. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα ζητήματα της διοίκησης της σχολικής μονάδας (δημοκρατική / συλλογική λειτουργία, προγραμματισμός, αντιμετώπιση κρίσεων, συνεργασία με γονείς & τοπική κοινωνία). Θεματικές ενότητες Η Διάρθρωση και η Λειτουργία του εκπαιδευτικού θεσμού στην Ελλάδα Τα Θεσμικά Όργανα Διοίκησης Οι σχολικοί σύμβουλοι και ο ρόλος τους Η Διοίκηση της σχολικής μονάδας Δημοκρατικά σχολεία Σχολική Διοίκηση (Management) και ηγεσία (Leadership) Σχολική Ηγεσία και κοινωνική δικαιοσύνη Συνεργασία της σχολικής μονάδας με γονείς και κηδεμόνες Συνεργασίας της σχολικής μονάδας με την τοπική κοινότητα & τοπικούς οργανισμού Χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
Λέξεις Κλειδιά
σχολική ηγεσία, κοινωνική δικαιοσύνη, δημοκρατία στο σχολείο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις12
Σεμινάρια12
Άσκηση Πεδίου36
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων90
Εκπόνηση μελέτης (project)60
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90
Σύνολο300
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται με: 1. Κριτικός σχολιασμός εννοιών, θεωριών, προσεγγίσεων & δοσμένων κειμένων (20% της τελικής βαθμολογίας). Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να συμμετέχουν στις συζητήσεις, να μελετούν το υλικό που τους/τις ανατίθεται εκπληρώνοντας τις αντίστοιχες εργασίες. 2. Εκπόνηση και παρουσίαση βιβλιογραφικής εργασίας (20% της τελικής βαθμολογίας). Οι φοιτητές/τριες θα παρουσιάσουν μια μικρή, βιβλιογραφική εργασία σχετική μια από τις θεματικές του μαθήματος. 3. Γραπτή ερευνητική αναφορά (research project report) έκτασης 5.000 – 6.000 (60% της τελικής βαθμολογίας). Σ’ ότι αφορά στην αξιολόγηση των εργασιών, αυτή γίνεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια ([θα] εκτίθενται στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα, όπως και στο Blackboard): • Επιστημονική επάρκεια (χρήση πηγών, παράθεση διαφορετικών προσεγγίσεων, τεκμηρίωση, εγκυρότητα βιβλιογραφίας, επιστημονική γραφή). • Ανάπτυξη & δομή του κειμένου (επαρκής κάλυψη του αντικειμένου, σωστή δόμηση, σύνταξη, μορφή & ορθή γραφή του κειμένου). • Κριτική ικανότητα (ικανότητα σύνθεσης & ανάλυσης, αξιοποίηση ερευνητικών δεδομένων & πηγών, πειστικότητα επιχειρηματολογίας, δημιουργία νέων ερωτημάτων).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Anderson, G. (1990). Toward a Critical Constructivist Approach to School Administration: Invisibility, Legitimation and the Study of Non-Events,” Educational Administration Quarterly 26(1), 38-59. Apple, M. W. (1998). How the conservative restoration is justified: Leadership and subordination in educational policy. International Journal of Leadership in Education, 1(1), 3-17. Apple, M. & Beane, J. (Eds.). Democratic Schools: Lessons from the Chalk Face. Buckingham: Open University Press. Blackmore, J. (2002). Leadership for socially just schooling: More substance and less style in high risk, low-trust times? Journal of School Leadership, 12, 198-222. Blumer, I., & Tatum, B. D. (1999). Creating a community of allies: How one school system attempted to create an anti-racist environment. International Journal of Leadership in Education, 2(3), 255-267. Corson, D. (1996). Critical policy making: Emancipatory school-site leadership in multiethnic schools. Forum of Education, 52(2). Corson, D. (2000). Emancipatory leadership. International Journal of Leadership in Education, 3(2), 93-120. Foster, M. (1994). The role of community and culture in school reform efforts: Examining the views of African-American teachers. Educational Foundations, 8(2), 5-26. Foster, W. (1989). Toward a critical practice of leadership. In J. Smyth (Ed.), Critical perspectives on educational leadership (pp. 39-62). London: Falmer Press. Furman, G. & Gruenwald, D. (2004). Expanding the landscape of social justice: A critical ecological analysis. Educational Administration Quarterly40 (1), 47-76. Gemmill, G., & Oakley, J. (1997). Leadership: An alienating social myth? In K. Grint (Ed.), Leadership: Classical, contemporary and critical approaches(pp. 272-288). Oxford: Oxford University Press. Glickman, C. (1998). Educational leadership for democratic purpose: what do we mean? International Journal of Leadership in Education, 1(1), 47-53. Goeppinger, A. (2002). The fallacies of our reality: A deconstructive look at community and leadership. International Journal of Leadership in Education, 5(1), 77-83. Grogan, M. (2002). Influences of the discourse of globalisation on mentoring for gender equity and social justice in educational leadership. Leading & Managing, 8(2), 123-134. Henze, R., Katz, A. & Norte, E. (2000). Rethinking the Concept of Racial or Ethnic Conflict in Schools: A Leadership Perspective. Race, Ethnicity and Education3 (2) 195 – 206. Laible, J., & Harrington, S. (1998). The power and the possibility of leading with alternative values. International Journal of Leadership in Education, 1(2), 111-135. Lopez, G. (2003). The (Racially Neutral) Politics of Education: A Critical Race Theory Perspective. Educational Administration Quarterly39 (1), 68-94. Lugg, C. A. (2003). Our straitlaced administrators: The law, lesbian, gay, bisexual, and transgendered educational administrators, and the assimilationist imperative. Journal of School Leadership, 13, 51-85. Marshall, C. (2004). Social justice challenges to educational administration: Introduction to a special issue. Educational Administration Quarterly40 (1), 3-13. May, S. (1994). School organization: Achieving structural change. In S. May (Ed.), Making multicultural education work(pp. 64-97). Clevedon, UK: Multilingual Matters. McGee Banks, C. A. (1995). Gender and race as factors in educational leadership and administration. In J. A. Banks & C. A. McGee Banks (Eds.), Handbook of research on multicultural education. New York: Simon & Schuster Macmillan. McKenzie, K. & Scheurich, J. (2004). Equity Traps: A useful construct for preparing principals to lead schools that are successful with racially diverse students. Educational Administration Quarterly 40 (5), 601-632. McLaren, P. (1999). Revolutionary leadership and pedagogical praxis: Revisitingthe legacy of Che Guevara. International Journal of Leadership in Education, 2(3), 269-292. Riehl, C. (2000). The principal's role in creating inclusive schools for diverse students: A review of normative, empirical, and critical literature on the practice of educational administration. Review of Educational Research, 70(1), 55-82. Ryan, J. (1998). Critical leadership for education in a postmodern world: Emancipation, resistance and communal action. International Journal of Leadership in Education, 1(3), 257-278. Ryan, J. (2003). Leading diverse schools. Dordrecht: Kluwer. Shields, C. (2003). Good intentions are not enough: Transformative leadership for communities of difference.Lanham, Maryland: Scarecrow Press. Smyth, J. (1989). A "pedagogical" and "educative" view of leadership. In J. Smyth (Ed.), Critical perspectives on educational leadership(pp. 179-204). London: Falmer. Solomon, R. P. (2002). School leaders and anti-racism: Overcoming pedagogical and political obstacles. Journal of School Leadership, 12, 174-197. Tierney, W. (1989). Advancing Democracy: A Critical Interpretation of Leadership. Peabody Journal of Education 66(3), 157-175. Vaid, U. (1995). Leadership conundrums, Virtual equality: The mainstreaming of gay and lesbian liberation(pp. 346-372). New York: Doubleday. Walker, A. & Walker, J. (1998). Challenging the boundaries of sameness: Leadership through valuing difference, Journal of Educational Administration 36(1), 8-28. Woods, P. (2004). Democratic leadership: Drawing distinctions with distributed leadership. International Journal of Leadership in Education, 7(1), 3-26. Woolfolk, A. E., & Brooks, D. M. (1983). Nonverbal Communication in Teaching. In E. W. Gordon (Ed.), Review of Research in Education (Vol. 10). Washington: American Educational Research Association. York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What Do We Know About Teacher Leadership? Findings From Two Decades of Scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316. Ζάχος, Θ. Δ. (2007). Οικονομία της Αγοράς, Σχολική Αποτυχία και Σχολική «Αποτελεσματικότητα», Σύγχρονα Θέματα, 97, 43-50. Ζάχος, Θ. Δ. (Ιούλιος, 2018). Η Εκπαίδευση για το Διάλογο και την Επικοινωνία στην τρέχουσα Διεθνή Συγκυρία. Ανακοίνωση στο «Διάλογο Πολιτών Καβάλας». Καβάλα. Zeki, C. P. (2009). The importance of non-verbal communication in classroom management. Social and Behavioral Sciences, 1, 1443-1449.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-11-2020