Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ V / FILM HISTORY V
Κωδικός5ΙΚ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕλευθερία Θανούλη
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280005954

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 57
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ V
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600141851

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Κινηματογράφου
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΘΕΩΡΙΑΣ (303)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 12:10 έως 15:30
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 1. θέτουν ερωτήματα για τη σχέση του κινηματογράφου και την έννοια της Ιστορίας 2. αναλύουν μεθόδους προσέγγισης της κινηματογραφικής αναπαράστασης της Ιστορίας
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα Κινηματογράφος και Ιστορία θα ασχοληθεί με τη διερεύνηση της πολύπλοκης σχέσης του κινηματογραφικού μέσου αφενός με την αναπαράσταση της Ιστορίας και αφετέρου με την διαμόρφωσή της ιστορικής μνήμης γύρω από σημαντικά ιστορικά γεγονότα του 20ου αιώνα. Ο μυθοπλαστικός κινηματογράφος, παρόλο που δεν στοχεύει στην επιστημονική καταγραφή της Ιστορίας, αναπαριστά και αναπλάθει ιστορικές καταστάσεις και πρόσωπα, οι οποίες διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή με το παρελθόν τους. Πολλοί ισχυρίζονται μάλιστα ότι οι ταινίες αποτελούν πλέον τα πιο σημαντικά ιστορικά ντοκουμέντα, αντικαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τις άλλες παραδοσιακές ιστορικές πηγές. Οι συνέπειες αυτού του νέου ρόλου, ο οποίος μετατρέπει το φιλμ σε ιστορικό τεκμήριο και το σκηνοθέτη σε ιστορικό μελετητή, είναι πολλαπλές και αμφιλεγόμενες. Συζητώντας και αναλύοντας μια ευρεία επιλογή ταινιών από τον παγκόσμιο κινηματογράφο από τις αρχές του περασμένου αιώνα μέχρι σήμερα, το μάθημα έχει ως στόχο να θέσει και να διερευνήσει καίρια ερωτήματα όπως: τι είναι Ιστορία; Τι είναι κινηματογραφική αναπαράσταση; Πώς ο κινηματογράφος διαμορφώνει τον τρόπο που μαθαίνουμε και αντιλαμβανόμαστε την Ιστορία; Ποια είναι τα όρια της πραγματικότητας και της μυθοπλασίας;
Λέξεις Κλειδιά
αναπαράσταση, Ιστορία, Μνήμη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
powerpoint, e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602
Σεμινάρια571,9
Εκπόνηση μελέτης (project)301
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Υπάρχουν ρητά προσδιορισμένα κριτήρια στο προγραμμα του μαθηματος. Οι φοιτητλες μπορούν να επιλέξουν γραπτή εξέταση ή γραπτή εργασία ή και τα δύο. Αν επιλέξουν την γραπτή εργασία είναι υποχρεωτικό να κάνουν δημόσια παρουσίαση του θέματός τους. Συνεπώς, οι επιλογές είναι τρεις: α. 100% γραπτή εξέταση, β. 100% γραπτή εργασία (συμπεριλαμβανομένης της δημόσιας παρουσίασης) και γ. 50% γραπτή εξέταση και 50% γραπτή εργασία (συμπεριλαμβανομένης της δημόσιας παρουσίασης)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ferro, Marc (2001), Ιστορία και Κινηματογράφος, μτφρ. Μαρκέτου Π. (Αθήνα: Μεταίχμιο). Λαμπρινός, Φώτος (2005), Ισχύς μου η αγάπη του φακού. Τα κινηματογραφικά επίκαιρα ως τεκμήρια της ιστορίας (1895-1940), (Αθήνα: Καστανιώτης). Τομαή, Φωτεινή (επιμ.) (2006), Αναπαραστάσεις του πολέμου (Αθήνα: Παπαζήσης). ––––––––– (επιμ.) (2004), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο: Η μαρτυρία της κινηματογραφικής εικόνας (Αθήνα: Παπαζήσης).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Briley, Ron (1996), ‘Sergei Eisenstein: The Artist in Service of the Revolution’, The History Teacher, 29: 525-536. Burgoyne, Robert (2008), The Hollywood Historical Film (Malden, Oxford, Victoria: Wiley-Blackwell). Chopra-Gant, Mike (2008) Cinema and History. The Telling of Stories (London, Wallflower Press). Cocks Geoffrey (2004), The wolf at the door: Stanley Kubrick, history & the Holocaust (New York: Peter Lang). Davis, Natalie Zemon (2002), Slaves on Screen: Film and Historical Vision (Cambridge, MA: Harvard University Press). Haggith, Toby and Joanna Newman (2005), Holocaust And The Moving Image (London: Wallflower press). Jenkins, Keith (1997), The Postmodern History Reader (London and New York: Routledge). Landy, Marcia (2001), Historical Film (London: Athlone Press). *Maland, Charles (1979), ‘Dr. Strangelove (1964): Nightmare Comedy and the Ideology of Liberal Consensus’, American Quarterly, 31, 5: 697-717. O’Connor, John E. (ed.) (1990), Image as Artifact: The Historical Analysis of Film and Television (Florida: Krieger). Rosenstone, Robert (2006), History on Film/ Film on History (Edinburgh Gate: Pearson). Sobchack, Vivian (1996), The Persistence of History: Cinema, Television and the Modern Event (New York: Routledge). *Sorlin, Pierre (1994), ‘War and Cinema: Interpreting the Relationship’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 14: 357-66. Thanouli, Eleftheria (2005), ‘World War II revisited: narration and representations of War in Terrence Malick’s The Thin Red Line’, Kinema, 23: 45-60. *Toplin, Robert Brent (1988), ‘The Filmmaker as Historian’, The American Historical Review, 93: 1210-1227. *White, Hayden (1988), ‘Historiography and Historiophoty’, The American Historical Review, 93: 1193-1199. White, Hayden (1990), The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation (Baltimore: John Hopkins UP). Martin M. Winkler (ed.) (2007), Spartacus: Film and History (Malden, Oxford, Victoria: Blackwell Publishing)
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-06-2020