Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / EUROPEAN COMMERCIAL LAW (JEAN MONNET)
ΚωδικόςΠΕ21
ΣχολήΝομική
ΤμήμαΝομικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΡήγας Γιοβαννόπουλος
Γνωστικό ΑντικείμενοΤΟΜΕΑΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID100001596

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Νομικής (2015-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 32
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ενιαία ΚατεύθυνσηΠεριορισμένης Επιλογής Ειδικών Γνώσεων744

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600143257

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΑμφιθέατρο ΝΟΕ
ΌροφοςΌροφος 3
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 320 (287)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 14:00 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές που θα επιλέξουν αυτό το μάθημα θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει και να έχουν συμμετάσχει επιτυχώς στις εξετάσεις του υποχρεωτικού μαθήματος "Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης", ώστε να έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ΕΕ. Επιπλέον, θα πρέπει να έχουν αναπτύξει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους θεσμούς του εμπορικού δικαίου, καθώς στο πλαίσιο του εν λόγω μαθήματος θα εξετασθεί η εναρμόνιση του δικαίου της ΕΕ σε ορισμένους από αυτούς, όπως λ.χ. στις συμπράξεις των επιχειρήσεων, στην αμοιβαία αναγνώριση των εταιριών κ.ο.κ.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα έχει ως στόχο, αφενός να παρουσιάσει τα ουσιαστικά βήματα εναρμόνισης του ενωσιακού δικαίου σε σημαντικούς τομείς του εμπορίου και, αφετέρου, να εξετάσει την εφαρμογή και νομολογιακή εξέλιξη των θεμελιωδών ελευθεριών της ΕΕ που συνετέλεσαν στην εγκαθίδρυση και λειτουργία της εσωτερικής ("ενιαίας") αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, δίνεται η ευκαιρία στους φοιτητές, μέσα από τη μελέτη και παρουσίαση σημαντικών αποφάσεων του ΔΕΕ, αλλά και του Γενικού Δικαστηρίου, να εμβαθύνουν στους ως άνω τομείς του δικαίου της ΕΕ και να εξοικειωθούν περαιτέρω με ζητήματα που αφορούν στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων εντός της Ένωσης, την αμοιβαία αναγνώριση των εταιριών, την ελευθερία εγκατάστασης και παροχής υπηρεσιών κ.ο.κ. Επιπλέον, για πρώτη φορά στη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τον διαρκώς εξελισσόμενο κλάδο του ενωσιακού δικαίου του ανταγωνισμού και αντιλαμβάνονται την αποφασιστική του επιρροή στην επίτευξη της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Τέλος, οι φοιτητές αποκτούν συνείδηση της επίδρασης που ασκεί το δίκαιο της ΕΕ (πρωτογενές και δευτερογενές) και, δη, η ερμηνεία του από το ΔΕΕ στην εξέλιξη του ελληνικού εμπορικού δικαίου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγικό μάθημα: Γενική αναφορά στη θεμελίωση της ενωσιακής έννομης τάξης, τις πηγές του ενωσιακού δικαίου, τα όργανα της ΕΕ και τις πράξεις αυτών, στο μέτρο που η εν λόγω αναφορά κρίνεται απαραίτητη για την κατανόηση των ειδικών διατάξεων και αρχών που συνθέτουν το αποκαλούμενο "ευρωπαϊκό εμπορικό δίκαιο". Διευκρινίζεται ότι η εξέταση των ως άνω θεματικών γίνεται υπό το πρίσμα της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), όπως μετονομάσθηκε η ΣυνθΕΚ, σε συνδυασμό με τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ). 2. Ευθύνη της ΕΕ (συμβατική - εξωσυμβατική) και κράτους-μέλους για παράβαση κοινοτικού δικαίου και διαδικασία υποβολής προδικαστικού ερωτήματος στο πλαίσιο του ά. 267 ΣΛΕΕ (πρώην ά. 264 ΣυνθΕΚ). 3. Αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων: ανάλυση των ά. 34 και 36 ΣΛΕΕ (πρώην: ά. 28 και 30 ΣυνθΕΚ), κυρίως μέσα από τη μελέτη και παρουσίαση σημαντικών αποφάσεων του ΔΕΕ (πρώην: ΔΕΚ), που αναφέρονται στην ερμηνεία των άρθρων αυτών και έχουν συμβάλει στη νομολογιακή εξέλιξη των όρων και εννοιών που περιέχουν (όπως λ.χ. της έννοιας των "μέτρων ισοδύναμου αποτελέσματος" ή των "ποσοτικών περιορισμών"). 4.Εισαγωγικές παρατηρήσεις στο ενωσιακό δίκαιο του ανταγωνισμού. Υποκείμενα των απαγορευτικών κανόνων των ά. 101 και 102 ΣΛΕΕ (πρώην: ά. 81 και 82 ΣυνθΕΚ). Η έννοια της "επιχείρησης" κατά το δίκαιο του ανταγωνισμού. 5. Κατηγορίες απαγορευμένων συμπράξεων (ά. 101 § 1 ΣΛΕΕ): μελέτη και ανάλυση αυτών, κυρίως με τη βοήθεια νομολογιακών παραδειγμάτων. 6. Συνέπειες της εφαρμογής του απαγορευτικού κανόνα της § 1 του ά. 101 ΣΛΕΕ, όπως αυτές ορίζονται στην § 2 της ίδιας διάταξης. Συμπράξεις απαλλασσόμενες από την εφαρμογή του απαγορευτικού κανόνα, με έμφαση στη σημασία και τις συνέπειες εφαρμογής της § 3 του ά. 101 ΣΛΕΕ μετά τη θέση σε ισχύ του Καν. (ΕΚ) αριθμ. 1/2003. 7.Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσα θέσης κατά το ά. 102 ΣΛΕΕ (πρώην: ά. 82 ΣυνθΕΚ). 8. Έλεγχος συγκεντρώσεων επιχειρήσεων.
Λέξεις Κλειδιά
ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος, ποσοτικοί περιορισμοί, ελευθερία εγκατάστασης, ελευθερία παροχής υπηρεσιών, μεταφορά εταιρικής έδρας, αμοιβαία αναγνώριση εταιριών, επιχείρηση, απαγορευμένες συμπράξεις, καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης, συγκεντρώσεις επιχειρήσεων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Δικαστικές αποφάσεις του ΔΕΕ (πρώην: ΔΕΚ) και του Γενικού Δικαστηρίου της ΕΕ (πρώην: ΠΕΚ)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές που παρακολουθούν το συγκεκριμένο μάθημα να επικοινωνούν ηλεκτρονικά (μέσω e-mails) με τους διδάσκοντες για την επίλυση αποριών, παροχή διευκρινίσεων και πληροφοριών σχετικών με το μάθημα ή/και την απόφαση, την παρουσίαση της οποίας έχουν αναλάβει, κ.ο.κ.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1004
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με δυο τρόπους. Καταρχήν, μέσω της ενεργούς συμμετοχής τους στη διαδικασία του μαθήματος και, κυρίως, μέσω της παρουσίασης αποφάσεων του ΔΕΕ, τις οποίες καλούνται να μελετήσουν, αξιολογήσουν και παρουσιάσουν προφορικά στην τάξη. Στο πλαίσιο αυτό, ενθαρρύνονται, αλλά δεν υποχρεούνται, να ετοιμάσουν και (να) διανείμουν γραπτό διάγραμμα της εισήγησής τους στους διδάσκοντες και τους συμφοιτητές τους. Ωστόσο, κύριο μέσο αξιολόγησης παραμένει η επιτυχής συμμετοχή των φοιτητών στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος, γραπτές ή προφορικές, μέσω των οποίων εξετάζεται το εύρος των γνώσεων που αποκόμισαν και η δυνατότητά τους να τις αξιοποιήσουν κριτικά και να τις εφαρμόσουν στην πράξη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λάμπρος Κοτσίρης, Ευρωπαϊκό Εμπορικό Δίκαιο (2η έκδ.), Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα - Θεσσαλονίκη 2012, 2η εκδοση. ΚΩΔ. 22726449
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Διανέμονται στους φοιτητές σημαντικές αποφάσεις του ΔΕΕ ή παρέχονται σ' αυτούς τα αναγκαία στοιχεία για την ανεύρεσή τους στο Διαδίκτυο ή τη Βιβλιοθήκη της Σχολής, όπου φυλάσσεται η Συλλογή Νομολογίας του ΔΕΕ (πρώην: ΔΕΚ).
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-07-2015