Τίτλος | ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / DESIGN STUDIO 4: ARCHITECTURAL DESIGN IN NATURAL ENVIRONMENT |
Κωδικός | 04EA10c |
Σχολή | Πολυτεχνική |
Τμήμα | Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600017758 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Κορμός | Υποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν | 4 | 2 | 15 |
Τίτλος | ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 10 |
Class ID | 600143364
|
Τύπος Μαθήματος
- Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600143364
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=5895
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- 01EA10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 1
- 02EA10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 2
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα εισαγάγει του φοιτητές σε συνθετική κλίμακα μεσαίας πολυπλοκότητας μέσω του σχεδιασμού κτιρίου συλλογικής διαβίωσης σε φυσικό, αστικό ή περι-αστικό περιβάλλον.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα:
-κατανοήσουν τις ιδιαίτερες συνθήκες ενσωμάτωσης κτιρίου συλλογικής διαμονής (καταφύγιο) στο φυσικό περιβάλλουν
-διερευνήσουν κριτικά συνθετικές αρχές και κτιριολογικές αρχές
-θα κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες προσέγγισης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ως συνθετική σκέψη και διαδικασία
-εξοικειωθούν με τον περιβαλλοντικό σχεδιασμό και την λειτουργική οργάνωση ενός κτιρίου μεσαίας πολυπλοκότητας
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Με ποιον τρόπο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός μπορεί να εκφράσει εκδοχές συγκεκριμενοποίησης του ουδέτερου φυσικού χώρου με ιδιαίτερες κατασκευές προσωρινής διαμονής, μελέτης ή έρευνας ώστε να προσφέρει εγκατάσταση στο ανθρώπινο υποκείμενο μέσα στη φύση χωρίς να τη συναγωνίζεται; Το μάθημα μας εισάγει στο σχεδιασμό μιας τέτοιας εκδοχής «συγκεκριμενοποίησης» - έναν ιδιαίτερο τύπο κατοίκησης μέσα στο φυσικό περιβάλλον με στόχο την προσωρινή και αρμονική συνύπαρξη για λόγους όπως η αναψυχή και η προστασία.
Μέσα από αυτή την προβληματική, το εργαστήριο «Σχεδιασμός 2» επιδιώκει να εκθέσει τους φοιτητές/ριες σε ένα υψηλότερο βαθμό συνθετικής πολυπλοκότητας, αναπτύσσοντας ζητήματα που σχετίζονται με την αφετηρία και τη συγκρότηση της σχεδιαστικής πράξης, καθώς και με την προσαρμογή της χωρικής οργάνωσης, της αρχιτεκτονικής μορφής, της δομής και της υλικότητας στο φυσικό περιβάλλον και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση του, όπως το κλίμα, τα φυσικά φαινόμενα, η εντοπιότητα κλπ. Ως πεδίο πειραματισμού των παραπάνω ζητημάτων, διερευνώνται θέματα συλλογικής κατοίκησης στη φύση, όπως για παράδειγμα καταφύγια ή ερευνητικά παρατηρητήρια σε ευαίσθητα περιβάλλοντα (παραποτάμιες ή ορεινές περιοχές).
Λέξεις Κλειδιά
Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός, Ενσωμάτωση, Εναρμόνιση, Κατοίκηση στη Φύση, Διημέρευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 25 | 1 | |||
Εργαστηριακή Άσκηση | 10 | 0,4 | |||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 10 | 0,4 | |||
Φροντιστήριο | 70 | 2,8 | |||
Εκπόνηση μελέτης (project) | 185 | 7,4 | |||
Εξετάσεις | 75 | 3 | |||
Σύνολο | 375 | 15 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο σχεδιασμός θα γίνει σε επίπεδο προμελέτης. Θα υπάρξει μια ενδιάμεση και μια τελική παρουσίαση των συνθετικών θεμάτων.
Τα παραδοτέα της τελικής εξέτασης / αξιολόγησης περιλαμβάνουν:
_2 πινακίδες, στις οποίες θα παρουσιαστεί το συνολικό project με επιλεκτικά σχέδια, διαγράμματα, κείμενα και απεικονίσεις
_Μακέτα του τελικού project και τμηματικές μακέτες εργασίας σε διάφορες κλίμακες
_Τεύχος Α3 και CD με όλο το παραπάνω υλικό σε ψηφιακή μορφή
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
- Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
- Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μάθημα [04ΕΑ10]: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 2
Εξάμηνο 4 - Εαρινό
Επιλογές Συγγραμμάτων:
Βιβλίο [11303]: Τέχνες και χώροι υγείας, Βαβύλη Φανή [επιμέλεια]
Βιβλίο [10942]: Aspects of Healing Environments, Βαβύλη Φανή (επιμέλεια)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Av 157/158: Herzog & De Meuron 2005-2013 (English and French Edition) Paperback – March 6, 2013
Bachelard, Gaston, Η ποιητική του χώρου, (Βέλτσου, Ελένη, μτφρ.), εκδόσεις Χατζηνικολή, 2014
Balmond, Cecil, Jannuzzi, Smith, Informal, Prestel, 2002
Balmond, Cecil, Crossover, Prestel, 2013
Γιακουμακάτος, Ανδρέας, Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Αφιέρωμα ‘Σύγχρονη Αρχιτεκτονική στην Ευρώπη των Άλπεων’ στην ετήσια επιθεώρηση ΘΕΜΑΤΑ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ, Τεύχος 44/2013, Αθήνα
Calvino, Italo, Οι αόρατες πόλεις, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2004
Castanheira, Carlos and Siza, Álvaro, Álvaro Siza: The Function of Beauty, Phaidon, 2014
Ching, Francis D.K., Form, Space & Order, Wiley, 4th edition, 2014
Davidson, Cynthia C., Anything, Anyone Corporation New York, The MIT Press, 2001
El Croquis 139,155,179-180: Sanaa, Sejima Nishizawa 2004-2008, 2008-2011, 2011-2015,
Ετήσια ειδική έκδοση ΚΤΙΡΙΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ + DESIGN, Τεχνικό Περιοδικό ΚΤΙΡΙΟ, Επιλογή στη Δόμηση ΕΠΕ – Τεχνικές Εκδόσεις, Παπαϊωάννου Π., Τσιώρα, Δ. (εκδ.), Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Τεύχη 10/2007, 10/2008, 11/2009, 7/2010, 7/2011, Θεσσαλονίκη
Howes, Phil, Laughlin, Zoe, Material Matters: New Materials in Design, Black Dog Publishing, 2012
Ingels, Bjarke, Big, Hot to Cold: An Odyssey of architectural adaptation, 2015
Κονταράτος, Σάββας, Δοκίμια αρχιτεκτονικής, πρότυπα, συμβολισμοί και αναιρέσεις στη νεότερη εποχή, Libro, Aθήνα 2009
Mateus, Aires and Cacciatore, Francesco, Living the Boundary: Twelve Houses By Aires Mateus & Associados, 2011
Norberg-Schulz, Ch., Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture, Academy (1979) 1980
Rahim, Ali, Contemporary Techniques in Αrchitecture, Chichester: John Wiley & Sons, 2002
Rand, Ayn, The Fountainhead, Plume; Reprint edition, 1994
Richardson, Phyllis, XS: Big Ideas, Small Buildings, Dietrich, Lucas (ed.),Thames & Hudson, London, 2001
Rossi, Aldo, Η Aρχιτεκτονική της Πόλης, επιμ.: Παπαδόπουλος, Λ., Παπακώστας, Γ., Τσιτιρίδου, Σ., μτφρ.: Πετρίδου, Β., Σύγχρονα Θέματα, Θεσσαλονίκη, 1987
Tanizaki, Junichiro, In Praise of Shadows, Leete’s Island Books, 1977
Ternaux, Elodie, Material World 3: Innovative Materials for Architecture and Design, FRAME, 2011
Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Αφιέρωμα ‘Σύγχρονα Μουσεία: Ζητήματα συνέχειας και αντίστιξης’ στην ετήσια επιθεώρηση ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, Τεύχος 46/2012, Αθήνα
Van Berkel, Ben, Bos, Caroline, Move, UN Studio & Goose Pres, Amsterdam, 1999
Zumthor, Peter, Thinking Architecture, Birkhauser, 2010
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-07-2019