Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠολιτικές και Πρακτικές Καταστολής στον Σύγχρονο Κόσμο / Practice and Policies of Political Repression in Modern World
ΚωδικόςΚΕ0Χ44
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΒασιλική Λάζου
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΟΡΜΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014970

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Πολιτικών Επιστημών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 79
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠολιτικές και Πρακτικές Καταστολής στον Σϋγχρονο Κόσμο
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600145291

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΑμφιθέατρο ΝΟΕ
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 107 (275)
ΗμερολόγιοMercredi 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Είναι μάθημα γενικής επιλογής που απευθύνεται σε όλα τα εξάμηνα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα μπορούν: Να διακρίνουν τις πολιτικές και τις πρακτικές καταστολής στο σύγχρονο κόσμο - Να κατανοούν την πολιτική λειτουργία μορφών καταστολής, όπως τα βασανιστήρια, μέσα από συγκεκριμένα ιστορικά παραδείγματα – Να διακρίνουν τη διεύρυνση του κοινωνικού ελέγχου μέσω σωφρονιστικών και ποινικών πολιτικών - Να μελετούν και να αξιολογούν πρωτογενείς ιστορικές πηγές – Να εξηγούν την ιστορική συνέχεια και αλλαγή
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει πολιτικές και πρακτικές καταστολής στο σύγχρονο κόσμο. Η έννοια της καταστολής αναλύεται θεωρητικά και μέσα από παραδείγματα από ελληνικές και διεθνείς πρακτικές: από τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και τις ρίζες της ναζιστικής βίας, στα κατασταλτικά μέτρα στη Μαλαισία (1948-1960) και την Ινδονησία (1965), την πολιτική καταστολή στη φιλελεύθερη δημοκρατία, τα «λευκά κελιά» και την αντιτρομοκρατική νομοθεσία και τα «ανοιχτά» στρατόπεδα συγκέντρωσης (Μπατουστάν και Γάζα). Σε αυτό το πλαίσιο παρουσιάζεται και η ιστοριογραφική συζήτηση για στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Σοβιετική Ένωση. Αναφορικά με την ελληνική περίπτωση αναλύονται τα κατασταλτικά μέτρα του εμφυλιακού και μετεμφυλιακού κράτους καθώς και της δικατορίας των συνταγματαρχών μέσα από τη νομοθεσία και τις επικρατούσες πρακτικές και αναζητώνται τομές και συνέχειες από τον μεσοπόλεμο έως το 1974. Στη συνέχεια το μάθημα επικεντρώνεται στην έννοια των βασανιστηρίων. Ύστερα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή της πρακτικής των βασανιστηρίων (Αλγερία, Χιλή, Αργεντινή) εξετάζονται ζητήματα ορισμού και διαχωρισμού των βασανιστηρίων από άλλους τρόπους απάνθρωπης και σκληρής μεταχείρισης. Αναλύονται οι προσπάθειες για νομιμοποίηση των βασανιστηρίων, τα μοντέλα χρήσης βασανιστηρίων (Ιράκ και Γκουαντάναμο) και οι μυστικές κρατήσεις και έκτακτες μεταγωγές μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Εξετάζονται επιπρόσθετα σύγχρονες ποινικές πολιτικές και η νομοθεσία της εξαίρεσης στο πλαίσιο της δικαστικής καταστολής καθώς και η σωφρονιστική πολιτική και οι πολιτικές ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της ασφάλειας (ιδιωτικές φυλακές) και η διεύρυνση του κοινωνικού ελέγχου. Σύντομες αναφορές γίνονται τέλος στη λογοκρισία και την καταστολή των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Λέξεις Κλειδιά
κράτος, καταστολή, στρατόπεδα συγκέντρωσης, βασανιστήρια, φυλακές, λογοκρισία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Πραγματοποιείται Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία για την πρόσβαση και προβολή στους φοιτητές ιστοσελίδων, πληροφοριών, ταινιών, ντοκιμαντέρ που σχετίζονται με το μάθημα. Πραγματοποιείται τακτική χρήση Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία με τους φοιτητές για συνεννοήσεις σχετικά με την εκπαιδευτική διαδικασία, απορίες και προβληματισμούς σχετικά με τη μελέτη τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθμολογία σε κάθε μάθημα καθορίζεται από τον διδάσκοντα ο οποίος υποχρεώνεται να οργανώσει κατά την κρίση του γραπτές ή και προφορικές εξετάσεις. Η βαθμολογία σε κάθε μάθημα ακολουθεί την κλίμακα των ακέραιων αριθμών από ένα (1) έως δέκα (10). Βάση επιτυχίας είναι ο αριθμός πέντε (5). Κάθε μάθημα εξετάζεται στο τέλος του εξαμήνου το οποίο διδάχθηκε και επιπλέον στην εξεταστική του Σεπτεμβρίου. Η βαθμολογία προκύπτει από : το επίπεδο της γνώσηςσχετικά με το γνωστικό αντικείμενο β)Τη δυνατότητα ανάλυσης και σύνθεσης της σκέψης του γ) Την κατανόηση του γνωστικού αντικειμένου
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Enzo Traverso, Οι Ρίζες της Ναζιστικής Βίας, ελλ. εκδ. 2013 2. Eric Hobsbawm, Παγκοσμιοποίηση, Δημοκρατία και Τρομοκρατία, Θεμέλιο 2008
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Michel Foucault, Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής, Πλέθρον, 2011 2. Μαρία Μαρκαντωνάτου, Το κράτος και το μονοπώλιο της βίας, Παπαζήσης, 2009 3. Agamben Giorgio, Κατάσταση εξαίρεσης, Πατάκης, 2007 4. Robert Paxton, Η ανατομία του φασισμού, Κέδρος, 2006 5. Λάμπρος Φλιτούρης, Η εξάπλωση της Ευρώπης στον κόσμο 16ος-20ος αι., εκδ. Ασίνη 2014 6. Βασιλική Λάζου, Η επιβολή του κράτους. Ο εμφύλιος πόλεμος στη Λαμία, 1945-1949, Ταξιδευτής 2016 7. Tracy Lightcap, James P. Pfiffnσer (eds.) Examining Torture: Empirical Studies of State Repression, Palgrave Macmillan, 2014 8. Michael Otterman, American Torture: From the Cold War to Abu Ghraib and Beyond, Pluto Press City, 2007 9. Darius Rejali, Torture and Democracy Volume, Princeton University Press City, 2009 10. Richard Gott, Britain's Empire: Resistance, Repression and Revolt, Verso Books, 2012 11. Christian Davenport, State repression and the domestic democratic peace, Cambridge University Press, 2007 12. Geoffrey R. Skoll (auth.), Social Theory of Fear: Terror, Torture, and Death in a Post-Capitalist World, Palgrave Macmillan 2010 13. Geoffrey B. Robinson, The Killing Season: A History of the Indonesian Massacres, 1965–66, Princeton University Press 2018 14. Post R.C. (ed.), Censorship and Silencing. Practices of Cultural Regulation, Los Angeles 1998 15. Η λογοκρισία στην Ελλάδα, Π. Πετσίνη και Δ. Χριστόπουλος (επιμ.), Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-10-2019